تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 111
رهایی دو بزغاله وحشی زنده گیری شده؛

رهایی جیران و جیزان از چنگال شکارچیان +تصاویر

هفته گذشته به دنبال گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر ورود یک خودرو حامل دو بزغاله وحشی از سمت محور بهبهان به شهرستان رامهرمز، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست رامهرمز با همکاری نیروی انتظامی اقدام به کنترل کلیه خروجی های شهر از طریق ایجاد پست ایست و بازرسی نمودند.
رهایی جیران و جیزان از چنگال شکارچیان +تصاویر
به گزارش زیست آنلاین به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نهایتا خودرو مورد نظر در محور خروجی رامهرمز به هفت کل شناسایی و متوقف می گردد و در بازرسی از خودرو ۲ راس بزغاله وحشی تازه متولد شده کشف و ضبط و در این رابطه دو نفر دستگیر می شوند.

هر دو متهم پس از تنظیم صورتجلسه تخلف و تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

طی هماهنگی اداره محیط زیست رامهرمز با حضور دامپزشک، ضمن انجام اقدامات اولیه بزغاله ها به صورت موقت به سایت تکثیر و پرورش دیمه در رامهرمز منتقل می شوند.
 

با توجه به شیرخوار بودن بزغاله ها و جداشدن آنها از مادر، رئیس اداره محیط زیست رامهرمز به منظور تغذیه مناسب و حفظ خوی وحشی در بزغاله های کوچک دست به اقدامی جالب و تحسین برانگیز می زند سعی می کند برای آنها یک مادر پیدا کند!

رئیس اداره محیط زیست رامهرمز در این باره به پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: به دلیل اینکه بزغاله ها در نخستین روزهای زندگی خود از مادر جدا شده اند و تغذیه مناسبی با شیر مادرشان نداشته اند و همچنین شرایط بد نگهداری آنها در داخل یک کارتن، بزغاله ها بسیار ضعیف شده بودند و یکی از آنها دچار برفک دهان (آفت) شده بود که با کمک دامپزشک درمان گردید و در صورت تغذیه نامناسب امکان داشت به بیماری مبتلا شوند.

حسن آقا شیرمحمدی گفت: پس از جستجو در میان گله های دامداران منطقه، یک بز ماده اهلی که خودش ۲ بزغاله شیرخوار داشت پیدا کردیم.

با توجه به اینکه بزغاله های این بز حدودا ۲ ماهه بودند و امکان جداکردن آنها از مادرشان وجود داشت، بز را به سایت تکثیر دیمه منتقل کردیم تا بزغاله های وحشی از طریق آن شیر بخورند.

بز اهلی بزغاله های وحشی را قبول نمی کرد و حاضر به شیر دادن به آنها نبود ولی با تلاش یکی از چوپانان محلی با بکار بردن شگردی خاص نهایتا بزغاله های وحشی را پذیرفت و شروع به شیر دادن به آنها کرد.

بزغاله ها هر دو ماده هستند و اسم آنها را "جیران” و "جیزان” گذاشتیم. در حال حاضر بزغاله ها از طریق این بز شیر می خورند، خیلی سرحال شده اند و از سر و کول بز اهلی بالا می روند.

رئیس اداره محیط زیست رامهرمز ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه بزغاله ها دستی تغذیه نمی شوند و در فضای بزرگ سایت تکثیر رها شده اند می توان امکان بازگشت آنها به طبیعت را متصور بود.

ماجرای جیران و جیزان سرنوشت تلخ بسیاری از حیات وحش مظلوم سرزمین ما در فصل بهار است. حیات وحشی که در فصل زاد و ولد قربانی خودخواهی عده ای سنگدل می شوند، افرادی که مادری را در جلوی چشم فرزندانش می کشند، بچه های کوچک آنها را از حمایت و تغذیه از شیر مادر محروم می کنند و گاهی داغ فرزندی را با زنده گیری به دل مادرش می گذارند.

https://zistonline.com/vdcgrq9q4ak9q.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما