تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 12484
محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفتگو با زیست آنلاین:

یوزپلنگ ایرانی، بدون عشق ازدواج نمی کند

خیلی ها فکر می کنند زیباترین حیوان طاووس است، اما شاید با دیدن یوزپلنگ ایرانی نظرشان عوض شود! این گربه سان با چشمان نافذ قهوه ای رنگش آدم را مسحور می کند! اندام زیبایش یادآور اندام ورزیده ورزشکاران ژیمناستیک است این سریعترین حیوان جهان اگر از کنار کسی رد شود آنچنان تیزپاست که شبیه رد شدن یک شبح خواهد بود. علاوه بر همه این ویژگی های ظاهری، یوزپلنگ ایرانی دارای رفتارهای خاص خود است که کمتر کسی باور می کند یک حیوان بتواند اینچنین باشد. مثلاً یوزپلنگ ماده تا از یوزپلنگ نر خوشش نیاید با او جفت نمی شو
محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری زیست آنلاین  به تشریح ابعاد زیستی و رفتاری یوز ایرانی پرداخته است و اینکه برای جلوگیری از انقراض این گربه سان منحصر به فرد چه اقدامات می توان انجام داد؟

*به چه دلیل یوزپلنگ ایرانی در معرض انقراض هست؟

تنها ۷۰ قلاده از این گونه باقی مانده است که به احتمال زیاد هم فقط در کشور ایران است! اگر این تعداد به بالای ۲۰۰ تا نرسد متاسفانه ممکن است نابودی کامل این گونه را در پی داشته باشد.

* برای نجات یوزپلنگ ایرانی چه اقداماتی می توان کرد؟

فعالان محیط زیست باید از کار چینی ها در المپیک برای نجات خرس پاندا از خطر انقراض الگوبرداری کنند اگر در جام جهانی تبلیغاتی انجام شود تا حساسیت مردم ایران و جهان نسبت به خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی(ایرانی)جلب شود  این اقدام  می تواند گام  موثری  برای جلب حمایت های بین المللی باشد. از آنجا که خوشبختانه تلوزیون حتی در دورافتاده ترین روستاهای کشور هم رفته است، از طریق این رسانه نیز می توان  برنامه های موثری ساخت تا مردم برای حفظ این گونه زیستی احساس مسئولیت کنند مثلاً می شود برای مردم توضیح داد که این حیوان به حیوانات اهلی حمله نمی کند و مردم باید این را بدانند که وقتی حال یوزپلنگ ایرانی خوب باشد یعنی حال طبیعت خوب است و این یعنی حال مردمی که در این طبیعت هستند هم خوب است.

*حمایت قانون و مسئولان در این زمینه باید چگونه باشد؟

اصل پنجم قانون اساسی می گوید: لازمه حیات اجتماعی رو به رشد این است که محیط زیست در آن حفظ شود. مسئولان هم باید مجوزها و نامه هایی که لازم است صادر کنند تا پروژه ی حمایت از یوزپلنگ در جام جهانی به ثمر برسد، تاکنون همکاریها بسیار خوب بوده و رئیس سازمان محیط زیست همکاری سازنده ای داشته اند.

*مهمترین علت رسیدن یوزپلنگ ایرانی به مرحله انقراض چیست؟

مهمترین علت این است که طعمه های این حیوان شکار شده و یا از بین رفته اند بنابراین غذایی برای این حیوان باقی نمانده است، جاده هایی که در اطراف مناطق زیست این حیوان به وجود آمده اند نیز باعث تصادف یوز با ماشین هایی شده که در جاده رفت و آمد می کنند همچنین گاهی سگ های گله به این حیوان حمله می کنند

*یوزپلنگ ایرانی در حال حاضر در کدام مناطق هست؟

مناطق شرقی مثل: بافت یزد، مناطقی از کرمان و سمنان

*چرا یوز ایرانی منحصر به فرد است؟

هر یوزپلنگ ایرانی همانقدر بی مانند است که شخصیت هر کدام یک از انسانها بی مانند است هر یوز ایرانی خال هایی دارد که هیچ یوز دیگری ندارد مثل اثر انگشت انسان که تکراری نیست.این گونه ی بی نظیر اگر از طبیعت حذف شود جای خالی آن با هیچ چیز دیگر پر نمی شود کاش یوزپلنگ ایرانی را دریابیم.



 

https://zistonline.com/vdci55az.t1arv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما