تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۱۹
کد مطلب : 138
نخستین نقشه جامع ژنتیکی جمعیت‌های غزال موجود در ایران توسط پژوهشگران کشور تهیه می‌شود.
نخستین نقشه ژنتیکی برای غزال‌های ایران
به گزارش زیست آنلاین دکتر حمیدرضا رضایی، عضوهیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفت‌وگو با ایسنا درباره این طرح تحقیقاتی توضیح داد: تهیه این نقشه باعث می‌شود متخصصان شناخت کاملی از جمعیت های ‌پراکنده در ایران داشته باشند و بر اساس آن تنوع ژنتیکی آنها را مشخص کنند.

به گفته وی این اطلاعات دقیق میتواند به تعیین ارزش حفاظتی جمعیت‌های مختلف، تعیین بحران حفاظتی آنها و یا احیای علمی جمعیت‌های از دست رفته بینجامد.

وی با اشاره به اینکه این نقشه جامع می‌تواند ارتباط جمعیت‌های غزال ایرانی را در گذشته و حال تعیین کند، اظهار کرد: تهیه نقشه ژنتیکی و مدیریت حیات وحش بر اساس آن یک روش نوین در تمام دنیاست که می‌تواند در مدیریت محیط زیست نقش به‌سزایی داشته باشد.

رضایی ادامه داد: ممکن است برخی از جمعیت‌ها در کشور از بین رفته باشند که ما با داشتن بقایای آنها مانند شاخ‌ها نیز می توانیم DNA آنها را استخراج و علل انقراض را بررسی کنیم.

احیا و حفاظت حیات وحش با روش‌ها‌ی علمی

وی در توضیح ضرورت بررسی تنوع ژنتیکی حیات وحش کشور گفت: تنها از روی ظاهر حیوانات نمی توان پراکندگی و گونه آنها را شناسایی کرد. احیای گونه ها و حفاظت از آنها نیاز به اطلاعات علمی دقیقی دارد که امروز تمامی متخصصان حوزه محیطزیست ازآن استفاده می‌کنند.

به گفته وی پیش ازاین تنها به دلیل شکل ظاهری غزال‌ها درباره آنها قضاوت می‌شد به طوری که با تصور آنکه گونه موجود در منطقه موند بوشهر گونه ایرانی است چند آهوی ایرانی برای افزایش تولید مثل در آن رهاسازی شده بود که کارساز نشد چراکه گونه منطقه موند گونه شنی است و این دو گونه اساسا باهم تولیدمثل نمی‌کنند.

نقشه جامع ژنتیکی غزال‌های ایرانی حمایت مالی نمی‌شود

این استاد دانشگاه افزود: پروژه تهیه نقشه جامع ژنتیکی غزال‌های ایرانی برای نخستین بار دوسال پیش مطرح شد و قرار بود که سازمان حفاظت از محیطزیست از بودجه پژوهشی خود اعتبار آن را تأمین کند اما تا کنون این موضوع محقق نشده است و فازهای پراکنده این طرح با تأمین اعتبار از منابع گوناگون به کندی پیش‌ رفته‌اند.

رضایی با اشاره به اینکه در صورت تأمین بودجه این نقشه طی یک سال آینده به پایان می‌رسد، یادآور شد: کمک سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل صفر بودن بودجه پژوهشی آن به جمع‌آوری گونه‌ها محدود شده است اما مشکل اصلی گروه در تأمین مالی بخش پژوهش و مطالعات ژنتیکی آن است.

به گفته این استاد دانشگاه برای این پروژه برخی خدمات از دیگر کشورها گرفته می‌شود اما با این حال هزینه مورد نیاز آن چندان بالا نیست. اوهزینه انجام این کار تحقیقاتی را دو سال پیش بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد کرده بود اما اکنون به دلیل مسائل اقتصادی به بودجه ای چهار برابر پیش‌بینی اولیه نیاز دارد.

این محقق در یک فاز این پروژه مطالعاتی، گونه‌ای جدید از غزال‌ها را در حاشیه خلیج فارس و در منطقه موند بوشهر شناسایی کرده است.

https://zistonline.com/vdcficdyaw6dm.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما