تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : 148
طی سه سال اخیر محققان دانشگاه اوتا در حال طراحی ابزاری موسوم به «دوربین دانه‌برف چندبعدی» (MASC) بوده‌اند که با استفاده از سه دوربین و دو حسگر حرکتی، تصاویری سه‌بعدی از دانه‌های برف در حال سقوط آزاد ارائه می‌دهد.
نمایش بی‌سابقه از دانه‌های برف ۶ وجهی
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا شکل فیزیکی یک دانه برف بر نحوه سقوطش اثر می‌گذارد و مشخص شده که تصاویر فوق نزدیک پیشین که از دانه‌های برف مشاهده شده‌اند، نشان نمی‌دهند که یک دانه برف نوعی چگونه به نظر می‌رسد.

دانه‌های برف رصدشده توسط ابزار دانشگاه اوتاT شش وجهی، کاملاً متقارن، بسیار زیبا و در عین حال بی‌نهایت کمیاب هستند.

این دانه‌ها معمولاً توسط دست انتخاب می‌شوند، زیرا شکل مسطح شان به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به زیبایی بر روی اسلاید میکروسکوپ قرار گیرند.

دانه‌های برف در حال سقوط قطرات کوچک آب را که بر روی آن‌ها منجمد می‌شود، انباشت می‌کنند؛ آن‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند و با سایر دانه‌های برف درمی‌آمیزند؛ به طوری که تمامی انواع اشکال عجیب را شکل می‌دهند.

ابزار MASC با عکس‌گرفتن سه بعدی و دارای تفکیک‌پذیری بالا از هر آن‌چه از مقابلش عبور می‌کند، تصویری دقیق‌تر را از اشکالی که دانه‌های برف به خود می‌گیرند و همچنین سرعت سقوط آن‌ها هنگامی که از مقابلش عبور می‌کنند، ارائه می‌دهد.

عرض این وسیله حلقوی شکل، ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۱۰ سانتی‌متر گزارش شده و مجهز به دو دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی و یک دوربین پنج مگاپیکسلی است.

هنگامی که حسگر حرکتی فوقانی سیستم ارائه‌شده فعال می‌شود، تمامی این سه دوربین تصاویری آنی از دانه‌های در حال سقوط از خلال حلقه را از سه زاویه مختلف ارائه می‌دهند؛ سپس حسگر حرکتی پایینی زمان خروج دانه‌های برف را از حلقه شناسایی و امکان محاسبه سرعتشان را فراهم می‌کند.

با این ابزار، روزانه می‌توان ده‌ها هزار تصویر را ثبت کرد. تمامی تصاویر سیاه و سفید هستند، زیرا فیلترهای رنگ بخشی از نور موجود را مسدود می‌کنند.

مهندسان این فناوری هم‌اکنون در حال توسعه تجاری آن از طریق کمپانی Fallgatter Technologies هستند.

ناسا و ارتش امریکا بودجه مالی طراحی این سیستم را تامین کردند و «بنیاد ملی علوم» نیز حامی آزمایشات مشاهده دانه‌های برف از طریق آن بود.

https://zistonline.com/vdcgr79q4ak9t.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما