تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 152
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از ورود اولین تولید بومی واکسن آنفلوآنزا به بازار در سال جاری خبرداد.
اولین واکسن ایرانی آنفلوآنزا، امسال وارد بازار می‌شود
به گزارش زیست آنلاین دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت تولید انواع واکسن‌ها در کشور گفت: یکی از مهمترین واکسن های در حال ساخت توسط محققان کشور، تولید واکسن آنفلوآنزا به روش استفاده از تخم مرغ های SPF است که هم اکنون در یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس به نتیجه رسیده است و امسال اولین تولید آن به بازار عرضه می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: تمامی مراحل تولید این واکسن به جزء تخم مرغ های SPF آن ، بومی است و در صورت تولید تخم مرغ SPF توسط مختصصان داخلی که در حال حاضر در حال پیگیری است و در تولید واکسن آنفلوآنزا در هیچ مرحله به خارج وابسته نخواهیم بود. البته یک مشکل هم در تامین سانتریفیوژهای با دور بالا داریم که هم اکنون یک مورد از آن در اختیار این شرکت است و باید دو دستگاه دیگر هم خریداری شود.

به گفته قانعی تولید سانتریفیوژ در کشور آغاز شده، اما مراحل ساخت آن زمان‌بر است با این حال این شرکت دانش بنیان با همین امکانات می‌تواند بخشی از نیاز کشور را رفع کند.

وی ادامه داد: این طرح کلان ملی فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و حمایت های دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با دریافت تسهیلات ۷ میلیارد تومانی انجام شده است.

سرپرست انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه تلاش های خوبی هم برای تولید واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون) در پاستور صورت گرفته است، افزود: بخش های سرخک و سرخجه این واکسن به مرحله تولید بومی رسیده و تولید اولیه آن جهت دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو قبل از پایان دولت به این سازمان ارسال خواهد شد.

قانعی ادامه داد: بخش اوریون این واکسن هم در کشور مصرف می‌شود اما به دنبال تولید شکل جدیدتر آن با عوارض کم هستیم تا جنبه صادراتی هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ادامه برای تولید واکسن «ب‌ث‌ژ» حمایت هایی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت صورت گرفت، گفت: شاید یک سال قبل یکی از مشکلات جدی شبکه‌های بهداشت و درمان سراسر کشور کمبود واکسن ب‌ث‌ژ بود؛ در حالی که هم اکنون با بومی سازی این واکسن توسط محققان کشور، ذخیره ۳ میلیونی از این واکسن وجود دارد که تا پایان دولت دهم نیاز یک سال هم ذخیره خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه از تولید واکسن هپاتیت در انستیتو پاستور و تلاش برای ذخیره نیاز یک سال این واکسن خبرداد.

به گفته وی تولید تمامی این واکسن‌ها در داخل کشور به مراجع ذی صلاح اعلام کتبی شده است.

قانعی با بیان این که سال گذشته نصف نیاز کشور در واکسن هاری دام در انستیتو تولید شد و تا پایان سال جاری هم تمامی نیاز کشور تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین محققان انستیتو پاستور موفق به تولید بومی واکسن هاری انسانی شدند که امسال تاییدیه تولید اولیه این واکسن از سازمان غذا و دارو دریافت خواهد شد.

وی افزود: در خصوص تولید واکسن مننگوکک برای بیماری مننژیت هم فعالیت های اولیه آغاز شده است اما برای به نتیجه رسیدن آن حدود ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است.

https://zistonline.com/vdcbu5b8prhbs.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما