تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 157
محققان با ساخت نانوذرات کلسترول خوب مصنوعی شیوه مناسب و جدیدی را برای درمان تصلب شرایین و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی یافته اند.
تشخیص زودهنگام تصلب شرایین با نانوذرات کلسترول خوب
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر، تصلب شرایین – ایجاد پلاک های سلولی در عروق- هنوز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

در حالی که لیپوپروتیئن چگالی بالا یا -  HDL – به اصطلاح  کلسترول خوب برای پردازش به کبد فرستاده می شود اما LDL – کسترول بد- در عروق مانده و پلاک ها را شکل می دهد.

تشخیص اولیه این اجزای سلولی در پلاک ها که موجب پارگی و مسدود شدن عروق می شود، می تواند یک شیوه تشخیصی موثر برای بیماری های قلبی و ارتباط آنها با تصلب شرایین باشد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه جورجیا به پیشرفت فنی مهمی در زمینه ساخت نانوذارت لیپوپروتئین چگالی بالا مصنوعی دست یافته اند.

این نانوذرات که نسخه کاملا زیست تخریب پذیر مصنوعی از کلسترول خوب هستند ، می توانند یک شیوه تشخیصی و درمانی بالقوه ای برای تصلب شرایین باشد.

در بررسی های آزمایشگاهی این نانوذره، HDL مصنوعی کاهش چشمگیری را در کلسترول و تری گلیسیرید نشان داد.

محققان می گویند اگر فقط حسگر را در عروق قرار دهیم، یک درمان بسیار نوید بخش برای کاهش تری گلیسیرید در جریان خون خواهیم داشت.

نانوذرات تقلید کننده HDL پیش از این نیز ساخته شده بودند اما در آنها از خون انسانی استفاده شده بود. اما این ذرات با چالش های بسیاری در باززایی و تولید انبوه از جمله در تغییر پذیری واکنش های ایمنی مواجه بودند.

محققان دانشگاه جورجیا ، نسخه های بازسازی شده HDL که در آنها از خون استفاده شده بود را به کار گرفتند.

به گفته دانش پژوهان با خلق این ذرات از پایه توانستند بسیاری از مشکلات را از بین برده و در عین حال تمام جنبه های مثبت انتقال HDL را حفظ کنند.

این نانوذرات مصنوعی HDL ، یک هیبرید پلیمری است که به اسیدآمینه کمتری نیاز دارد و از این رو تولید انبوه آن بسیار ساده تر است.

محققان برای خلق هسته HDL مصنوعی خود از یک پلیمر زیست تخریب پذیر مورد تایید FDA به عنوان یک چارچوب استفاده و آن را با استر- مولفه ای در HDL  طبیعی - مخلوط کردند. آنها پپتید تقلیدی ساختند که با دقت یک HDL طبیعی به به نانوذارت می چسبد.

نتایج این تحقیقات در نشریه  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcgru9q4ak9n.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما