تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : 1980
محققان دانشگاه ویرجینیا بر این باورند که می‌تواند از درمانهای فراصوت برای جلوگیری از یک بیماری کلیوی رایج استفاده کرد که پس از جراحی‌های بزرگ بوجود می‌آید.
پیشگیری از بیماری کلیه در جراحی‌های بزرگ با درمان فراصوت
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا این پژوهش بر روی موش‌ها انجام شده و محققان اظهار کرده‌اند که بزودی می‌توان از آن در پژوهشهای انسانی نیز استفاده کرد؛ چراکه درمان آسیب حاد کلیه ساده و معمول است.

 

به گفته کارشناسان این پژوهش از پتانسیل درمانهای جدید برخوردار است.

 

آسیب حاد کلیه از دست دادن ناگهانی عملکرد کلیه بوده که بسادگی در بیماران از طریق عفونتهایی مانند ذات‌الریه، اسهال یا حمله قلبی بوجود می‌آید.

 

این بیماری پس از جراحی‌های بزرگ مانند جراحی قلب نیز ایجاد می‌شد چرا که کلیه‌ها در طول عمل از جریان خون محروم هستند.

 

برای این بیماری گزینه‌های درمانی کمی وجود دارد.

 

محققان موشهای بیهوش را با استفاده از یک سیستم عکسبرداری عادی بالینی ۲۴ ساعت پیش از ایجاد اختلال در عرضه خون به کلیه‌ها در معرض فراصوت قرار دادند.

 

آنها سپس دریافتند که موشها پس از بازیابی جریان خون از کلیه های سالمی برخوردار بودند. اما در موشهای دیگر که تحت فراصوت ساختگی قرار داشتند، همین اختلال منجر به آسیب چشمگیر کلیه شد.

 

به گفته محققان، درمان فراصوت یک واکنش ضد عفونی از طحال را برمی‌انگیزد که سپس از کلیه‌ها حمایت می‌کند.

 

محققان بر این باورند که یک سازوکار مشابه که منجر به آسیب کلیه شده، ممکن است باعث آسیب ریه، قلب و کبد نیز بوده و این نوع درمان شاید بتواند برای جلوگیری از آسیب در سایر اندام نیز موثر باشد.

 

این پژوهش در مجله American Society of Nephrology منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcj.oevfuqehysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما