تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 206
آزمایش‌های یک متخصص آلمانی در آمریکا نشان می‌دهند که قطر مردمک چشم انسان می‌تواند شرایط روحی فرد نظیر استرس و یا بیزاری را فاش کند.
اسراری که مردمک چشم فاش می‌کند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا مردمک چشم قسمتی از این عضو حیاتی و حساس است که در میان عنبیه محصور شده است. در نقطه میانی عنبیه چشم سوراخی وجود دارد که مردمک نامیده می‌شود. از طریق مردمک، نور وارد قسمت داخلی چشم می‌شود. برای انطباق با شدت نور، مردمک کوچک یا بزرگ می‌شود. قطر مردمک از طریق باز و بسته شدن ماهیچه‌های عنبیه تغییر می‌کنند.

اما اندازه مردمک چشم تحت تاثیر عوامل دیگری نیز می‌تواند تغییر کند به‌ گونه‌ای که قطر مردمک می‌تواند بیشتر از آنچه که عموما گمان می‌رود، وضعیت دورنی فرد را آشکار سازد.

«اکهارد هس» روانشناس آلمانی از نخستین دانشمندانی بود که مردمک چشم و نسبت اندازه آن با حالات دورنی انسان را مورد بررسی قرار داد.

تحقیقات وی در دانشگاه شیکاگو نشان دادند که مردمک چشم انسان به تصاویر عاطفی واکنش نشان می‌دهد. اگر تحریکی برای انسان خوشایند باشد، مردمک باز می‌شود و اگر ناخوشایند باشد، مردمک جمع می‌شود.

برای مثال وی برای انجام این تحقیق، تصاویری از کوسه‌ها در دریا را به شرکت‌کنندگان نشان می‌داد. علاوه بر این، او به آنها تصاویر خوشایندی نیز نشان داد. آزمایش‌ها نشان داد مردمک چشم زنان در حین دیدن تصاویری از یک نوزاد زیبا، بزرگتر می‌شود و این پدیده در مردها بیشتر در حین دیدن تصاویری از طبیعت زیبا دیده می‌شود.

افزون بر این، مردمک چشم به استرس و فشار ذهنی نیز واکنش نشان می‌دهد. زمانی که فشار ذهنی بالا می‌رود، مردمک جمع می‌شود تا اینکه استرس را کاهش دهد. همچنین زمانی که یک نفر از چیزی چندشش می‌شود، مردمک چشم او جمع می‌شود.

پزشکان از این واکنش مردمک برای آزمایش کارکرد صحیح مغز انسان بهره‌برداری می‌کنند. اگر هر دو مردمک گرد و هم‌اندازه باشند، باز و بسته شدنشان متناسب و درست باشد و به طور مناسب به نور واکنش نشان دهند، نشان دهنده این است که مغز فرد درست کار می‌کند.

https://zistonline.com/vdcbu0b5prhbg.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما