تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 213
آیا مصرف داروهای روان پزشکی شرم آور است؟

فرهنگ استفاده از داروهای روان پزشکی باید تغییر کند

داروهای روان پزشکی مانند سایر داروها عوارضی دارند و عوارض این داروها بدون ایجاد ترس در بیمار و خانواده باید آموزش داده شود.نکته حائز اهمیت این است که باید فرهنگ استفاده از داروهای روان پزشکی را در جامعه تغییر داد تا از این طریق در بهبود و ارتقای سطح سلامت جامعه کوشا باشیم .
فرهنگ استفاده از داروهای روان پزشکی باید تغییر کند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از سلامت نیوز بعضی از افراد اعتقاد دارند که اگر دیگران بفهمند که داروی روان پزشکی مصرف می کنم مرا طرد می کنند ، ازمصرف دارو احساس ناراحتی و انزوا می کنم.

این را باید بدانیم که مشکلات مربوط به سلامت روان بسیار شایع هستند و ممکن است هرکسی نوعی از آن را در دوره ای از زندگی خود تجربه کند در وقع تلاش برای حل مشکلات روانپزشکی و روان شناختی خود یا دیگران باعث اعتماد به نفس ، سرافرازی و شادی است .
 


آیا روان پزشکان بیش از اندازه دارو تجویز می کنند ؟
این فکر که روان پزشکان به طور غیرضروری داروها را تجویز می کنند یکی دیگر از مسائلی که می تواند روند بهبودی را کند نماید .

رجوع به یک روان پزشک به معنای این است که او بهتراز من و هر پزشک دیگر، روش درمان ، نوع و میزان داروها را تشخیص می دهد . من و دیگران در صورتی شایستگی اظهار نظردر این زمینه را داریم که دراین رشته خاص تحصیل کرده و تخصص علمی داشته باشیم .

 آیا داروهای روان پزشکی فقط تسکین دهنده هستند و جنبه درمانی ندارند ؟
این اعتقاد که داروها تنها علایم و مشکلات را کنترل کرده و علت اصلی مساله را درمان نمی کنند ، یکی دیگراز باورهای غلط شایعی است که حتی در بین قشر تحصیل کرده جامعه نیز وجود دارد . نکته مهم درباره داروهای روان پزشکی مانند سایر داروها این است که دوره درمان باید زیر نظر پزشک متخصص  ، به طور کامل و بدون قطع خود سرانه دارو طی شود .

 به گزارش سلامت نیوز مانند بسیاری از بیماری های دیگر ،بعضی از مشکلات مربوط به سلامت روان نیز طی دوره طولانی تر مستمر درمان دارویی نیاز دارند ، ضمن این که معمولا روان پزشک می تواند از دارو درمانی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ،خانواده درمانی و مشاوره برای بهبودی موثر و سریع تر مراجعه کننده خود ، استفاده می کنند .


آیا داروهای روان پزشکی اعتیاد آورند ؟
فردی سال هاست که به تجویز پزشک ، داروهای تقلبی وعروقی مصرف میکند ، آیا او معتاد است ؟ فرد دیگری به دلیل افسردگی به روان پزشک مراجعه کرده وبه تشخیص وی لازم است مدتی داروهای ضد افسردگی استفاده کند ،در واقع تجویز دارو در دور ی درمان ،زیر نظر یک پزشکمتخصص برای بهبود مشکل افسردگی فرد صورت گرفته است آیا او با مصرف داروها معتاد می شود ؟

در حقیقت این مصرف خودسرانه داروهاست که می تواند اعتیاد آور و آسیب زا باشد و گرنه در سیستم درمانی ، روان پزشکدارئ را برای بهبود مشکلات فعلی فرد تجویز کرده و شرایط تحت کنترل است .

آیا داروهای روان پزشکی فقط برای افراد روانی است ؟
طیف مختلفی از داروهای روان پزشکی با مقدار مصرف متفاوت وجود دارد. برای مثال فردی علایم افسردگی دارد یعنی احساس خستگی و بی انگیزگی می کند ،خلق پایینی دارد وغیره ، سوال این جاست که چرا این فرد ،خود و اطرافیان را درگیر یک زندگی رنج آور می کند تنها به دلیل وجود این باور که بیمار روانی نیستم تا دارو مصرف کنم ، در حالی که با تجویز به موقع داروی ضد افسردگی و سایر مراقبت های ضروری توسط روان پزشک ، به راحتی مشکل وی قابل درمان است ؟!


در واقع شدیدتر نشدن مشکلات روان پزشکی نیز مانند سایر بیماری ها به درمان به موقع آن وابسته است .


  https://zistonline.com/vdcjfte8zuqev.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما