تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 273
آمده‌ایم دیدن خانه قورباغه‌ها، خانه‌ی سنجاقک‌های آبی و قهوه‌ای. آمده‌ایم ببینیم این ۱۳ گونه‌ی ماهی صبح تا شب و شب تا صبح کجا شنا می‌کنند، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مارها و لاک‌پشت‌های برکه‌ای را ببینیم.
حال تالاب «هشیلان» خوب است
به گزارش زیست آنلاینبه نقل از زیست نیوز  کیلومتری از شهر دور شدیم، از راه‌های خاکی و صاف گذشتیم که ببینیم هر سال این همه پرنده‌ی مهاجر که سرزمین خود را ترک می‌کنند کجا را برای گذراندن روزگاری گرم‌تر انتخاب می‌کنند.

از تنها تالاب مهم کرمانشاه دیدن کردیم، از همان جایی که چند سال پیش خشکسالی جانش را گرفت و آنقدر این طرف و آن طرفش چاه غیرمجاز حفر کردند که ماهی‌ها، پرنده‌ها و خزنده‌هایش مدتی بی‌خانمان شدند.

آبش آرام است و سنگین، از بالا که نگاه کنی حتی گیاهانی که کف پوشش شده‌اند معلوم هستند، اما می‌گویند عمقش زیاد است، می‌گویند وسط‌ها که بروی ریشه همین گیاه‌ها به هم پیچیده‌اند و به هیچ رفته‌ای راه بازگشت نمی‌دهند.

اردک‌ها می‌آیند، غاز و فلامینگوها، کاکایی نوک سبز و انواع چنگرها هم می‌آیند، پاییز و زمستان این گودی پر آب با همه‌ی گیاه‌های اطرافش با کوه‌هایی که انگار تالاب را حصارکشی کرده‌اند، همه و همه می‌شوند یک اکوسیستم ناب برای پذیرایی از میهمان‌های نیم کره‌ی شمالی دنیا.

آن طرف‌تر جزیره هم داریم، صد جزیره کوچک و بزرگ، هر کدام برای خود سرزمین یک عالمه پرنده و خزنده و پستاندارند.

حال تالاب هشیلان امسال خوب است، برایش از سد گاوشان حق آبه گرفتند، آبش فراوان و ماهی‌ها و قورباغه‌هایش سالم و زنده، اما جای یک چیزهایی اینجا خالی ست. جای نیمکت و سایبان برای نشستن، جای امکانات رفاهی، جای یک جاده خوب و آسفالت، جای کمی سایه، جای بوفه، جای پارکینگ و خلاصه جای همه آن چیزهایی که آدم‌ها نیاز دارند تا جایی را برای گردش کردن انتخاب کنند.

جای آدم‌های خارجی و توریست‌ها خالی ست که دوربین دست بگیرند و مدام دور تالاب قدم بزنند و تند تند شات بزنند.

جای نام تالاب «هشیلان» بین تالاب‌های بین‌المللی که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند هم حسابی خالی است.

و حالا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه خبرهای خوبی می‌دهد، از پیشرفت ۵۰ درصدی سایت پرنده‌نگری هشیلان می‌گوید، از اینکه برای ساماندهی و گردشگری‌اش برنامه دارند، از این‌که برای ثبت جهانی شدن تلاش می‌کنند.

«کاظم علی‌زاده» با اشاره به این‌که احداث سایت پرنده‌نگری هشیلان از مصوبات سفر ریاست جمهوری است، گفت: برای این طرح ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که با احداث آن می‌توان هشیلان را قطب گردشگری استان کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای گردشگری تالاب نیز پیشنهاداتی به استانداری ارائه می‌دهیم که در عین در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای منطقه، کمترین اثر تخریبی نیز متوجه تالاب باشد.

به گفته‌ی این مسوول، برنامه‌هایی نیز برای بین‌المللی شدن تالاب در نظر گرفته شده تا توجه مجامع بین‌المللی نیز به این تالاب جمع شود و زمینه‌ی رونق توریست منطقه نیز فراهم شود.

علی‌زاده مشخص نبودن محدوده‌ی تالاب و تخریب بخشی از زمین‌های اطراف و تبدیل آن به زمین کشاورزی را از موانع ثبت جهانی شدن تالاب هشیلان دانست و تصریح کرد: حدود ۲۰ هکتار از مساحت تالاب دستخوش تعرضات اهالی شده که برای برطرف کردن تعارض و احیاء آن اقدام می‌شود.

معاون محیط زیست استان گفت: چند سال پیش شاهد خشک شدن تالاب هشیلان به علت خشکسالی و حفر چاه‌های غیرمجاز بودیم، اما امسال آب تالاب خوب است.

وی ادامه داد: با حق آبه‌ای که از سد گاوشان برای تالاب در نظر گرفتیم آب تالاب کاهش پیدا نمی‌کند و به علاوه با احیا سد پایین دست تالاب می‌توان در زمان نیاز از خروج آب تالاب جلوگیری کرد.

به گفته‌ی این مسوول، هشیلان سال پیش بیشترین میزان پذیرش پرندگان را داشته است.

علی‌زاده تالاب هشیلان را یک اکوسیستم منحصر به فرد در استان کرمانشاه دانست که با ۴۵۰ هکتار وسعت محل زندگی انواع پرندگان، خزندگان، ماهی و پستانداران را دارد.

وی یادآور شد: یک گونه سگ ماهی کیایی، اندمیک(بومی) تالاب هشیلان است و تنها در این منطقه زیست می‌کند

https://zistonline.com/vdcfimd0aw6de.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما