تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 332
رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی از پایان گشت‌ تحقیقاتی اقیانوس شناسی در پایان آبان ماه خبر داد و گفت: به منظور اندازه گیری فعالیت‌های فیزیکی آب در عمق‌های مختلف خلیج فارس دستگاههایی نصب کردیم.
نصب دستگاههای تحقیقاتی در آبهای خلیج فارس/ پایان گشت‌ اقیانوس شناسی در آبان
به گزارش زیست آنلاین دکتر حمید علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گشت‌های تحقیقاتی اقیانوس شناسی در ۵ بخش انجام شد، افزود: این تحقیقات در بخش‌های شرقی و غربی خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش‌های غربی و شرقی دریای عمان انجام شده است.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی مطالعه انجام شده را در دو بخش اندازه گیری و نمونه برداری رسوبات سطحی و عمقی دانست و اظهار داشت: نمونه‌های رسوبات عمقی، در عمق ۲ تا هزار متر در خلیج فارس و دریای عمان انجام شد.

وی با بیان اینکه برای بررسی آلاینده‌ها اقدام به نمونه برداری از رسوبات شد، ادامه داد: علاوه بر این نمونه برداری‌هایی به منظور مطالعات آبزیان بستر آب‌ها و با استفاده از دستگاه‌هایی نمونه گیری از آب برای بررسی آلاینده‌ها در عمق آب صورت گرفت.

علیزاده از آغاز مطالعات موسسه ملی اقیانوس شناسی در زمینه فعالیت های فیزیکی خبر داد و یادآور شد: به منظور اندازه گیری فعالیت‌های فیزیکی آب در عمق‌های مختلف خلیج فارس دستگاههایی نصب کردیم. این اندازه گیری‌ها تا آبان ماه سال جاری ادامه دارد.

نتایج به دست آمده از گشت‌های تحقیقاتی

وی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی نمونه‌های گرفته خاطرنشان کرد: داده‌های به دست آمده از این تحقیقات در بخش علمی مجله انگلیسی زیان "خلیج فارس" (Persian Golf) منتشر خواهد شد تا در دسترس محققان دنیا در این حوزه قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان اینکه مطالعات بر روی نمونه‌ها با توان داخلی انجام خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر نمونه‌های گرفته شده از دریای عمان و خلیج فارس در ایستگاه‌های بوشهر و چابهار در شرایط استاندارد و دما و رطوبت مطلوب نگهداری می‌شوند تا از تخریب آنها جلوگیری شود.

به گفته علیزاده این نمونه‌ها به منظور استفاده در مطالعاتی که نیاز به ارجاع به نمونه‌های اولیه باشد، نگهداری و ذخیره سازی می‌شوند.

پایان گشت‌های تحقیقاتی

وی با بیان اینکه گشت‌های تحقیقاتی اقیانوس شناسی در ۲۸ آبان سال گذشته آغاز شد، ادامه داد: این مطالعات تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

علیزاده با بیان اینکه این تحقیقات ۶ پارامتر فیزیک، دریا، زمین شناختی دریا، زیست شناختی دریا، شیمی دریا، آلودگی و هواشناسی دریایی مورد مطالعه قرار گرفته است، یادآور شد: از آنجایی که دو پارامتر فیزیکی و جوی دریا به یکدیگر وابسته است از این رو به منظور بررسی این دو پارامتر در برخی از جزایر کشور دستگاه‌های اتوماتیک نصب شده است.

وی به بیان اهمیت تحقیقات اقیانوس شناسی پرداخت و خاطر نشان کرد: اجرای این تحقیقات تمرینی برای بهره برداری از کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما است که در اواخر سال جاری به آب انداخته خواهد شد.

دستاورد محققان در اولین گشت تحقیقاتی

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به برخی از دستاوردهای محققان از اولین گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی، گفت: کشف گونه جدید آبزیان در خلیج فارس از جمله این دستاوردها است که نتایج آن نیز منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcbu5bfprhbf.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما