تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 387
معاون دفتر امور زیستگاه‌های سازمان محیط زیست پروژه‌های سدسازی را عاملی مهم در مسیر نابودی تالاب‌‌ها مطرح کرد و گفت: درصدد هستیم تا پایان سال جاری حدود ۶ تالاب کشور را در کنوانسیون رامسر به ثبت برسانیم.بخش‌هایی از تالاب‌های کشور در یک بازه زمانی میان‌مدت ( ۵ تا ۱۰ سال) احیاء می‌شود.
ثبت ۶ تالاب در کنوانسیون رامسر تا پایان سال جاری
به گزارش زیست آنلاین مسعود باقر‌زاده کریمی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: حفاظت از منابع طبیعی کشور باید در برنامه‌های کلان کشور دیده شود به طوریکه هم‌اکنون در سند توسعه چشم‌انداز ۱۴۰۴ و قوانین برنامه‌های ۵ ساله دیده شده است؛ این طور به نظر می‌رسد که از جهت پشتوانه قانونی به مسائل زیست‌محیطی در برنامه کلان کشور به خوبی توجه شده است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: آنچه که به عنوان معضل وجود دارد این است که ساختار‌مند شدن و اجرایی کردن این برنامه‌های کلان به خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: سالانه میلیارد‌ها تومان صرف طرح‌های زیست‌محیطی می‌شود در صورتی که نتیجه قابل ملاحظه‌ای از اجرای این طرح‌ها حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه ۵ ساله پنجم توسعه تأکید فراوانی بر احیاء و حفاظت از تالاب‌ها شده است به طوری که در ۳ ماده قانونی ۱۸۷، ۱۹۱ و ۱۹۳ به این موضوع پرداخته شده است.

باقر‌زاده کریمی افزود: کماکان روش‌های غیرجامعی بدون رعایت حق‌آبه زیست‌محیطی به اجرا در می‌آید به خصوص پروژه‌های سد‌سازی که این امر به عنوان عامل مهمی در مسیر نابودی تالاب‌ها مطرح می‌شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: در مناطقی که بارش برابر یک پنجم و حتی یک دهم تبخیر است تالاب‌ها کاملا وابسته به آب‌های اطراف و بالادست خود هستند این در حالی است که اغلب رودخانه‌ها در مسیر خود مورد بهره‌برداری بی‌رویه بدون رعایت حق‌آبه تالاب‌های پایین دست قرار می‌گیرند.

معاون دفتر امور زیست‌گاه‌های سازمان محیطی ادامه داد: خشک‌شدن تالاب‌ها، از بین‌رفتن جنگل‌ها و افزایش بیابان‌زایی در کشور به دلیل اشتباهات تاریخی در حوزه حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و همچنین بهره‌برداری‌های بی‌رویه در صنایع مختلف بوده است.

باقر‌زاده کریمی با بیان اینکه محیط‌زیست دارای ظرفیت‌های گسترده به منظور بهره‌برداری نیست گفت: آستانه‌های تحمل محیط‌زیست در بسیاری از مسائل پر شده است به طور مثال می‌توان به کاهش آب‌های زیر‌زمینی اشاره کرد که این امر زنگ خطری برای تمامی بخش‌های توسعه به خصوص بخش کشاورزی و صنعت است.

این مقام مسئول یادآور شد: کاهش جمعیت گونه‌های حیات وحش، سیر نابودی پوشش‌های مرتعی به دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها، تغییر کاربری‌ها، توسعه بی‌رویه شهرها و همچنین سد‌سازی‌ها باعث تخریب محیط‌زیست شده است.

وی با بیان اینکه در مدیریت منابع آب و مدیریت بخش کشاورزی موفقیت چندانی حاصل نشده است اظهار داشت: جای تأسف دارد که به قیمت خود‌کفایی در گندم بسیاری از منابع آبی کشور را به هدر می‌دهیم، هزینه‌هایی که در کاشت، داشت و برداشت گندم می‌شود نشانگر این است که فقط یک پنجم بهره‌برداری را در تولید گندم داریم.

باقر‌زاده کریمی اضافه کرد: منابع طبیعی دستخوش نوعی بی‌برنامگی مسئولان مختلف قرار گرفته‌اند، امیدواریم در دولت بعدی طرح جامعی با هدف‌گذاری و نقشه راه مشخص برای حفاظت و صیانت از محیط‌زیست که از قابلیت اجرایی شدن برخوردار شود مطرح شود.

به گفته وی؛ محیط‌زیست با تنش‌ها و استرس‌های شدید روبرو است به طوری که وضعیت آن در برخی موارد به حد هشدار رسیده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در منطقه نیمه‌خشک قرار دارد لازم است که حق‌آبه تمامی تالاب‌ها به خوبی تأمین شود.

وی یادآور شد: در فلات مرکزی وضعیت تالاب‌ها بسیار حاد‌تر از سایر نقاط است که در این میان می‌توان به وضعیت حاد تالاب‌های گاو‌خونی، بختگان، هامون، پریشان و ارژن اشاره کرد.

وی بیان داشت: به منظور تأمین حق‌آبه تالاب‌ها با وزارت نیرو رایزنی‌های مختلفی را صورت داده‌‌ایم که امیدواریم این وزارتخانه بر تعهدات خود عمل کند.

باقر‌زاده کریمی با بیان اینکه در شرایط نرمال وزارت نیرو موظف است معادل  ۳.۱ میلیارد متر مکعب در سال حق‌آبه دریاچه‌ها را تأمین کند، اظهار داشت: این در حالی است که وزارت نیرو در سال جاری هنوز بر تعهدات خود عمل نکرده است.

وی متذکر شد: اگر بتوانیم نیاز آبی تالاب‌ها را به خوبی تشخیص دهیم بدون شک بخش‌هایی از تالاب‌های کشور در یک بازه زمانی میان‌مدت ( ۵ تا ۱۰ سال) احیاء می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به احیای تالاب‌های درگه سنگی و حسنلو در آذربایجان و همچنین تالاب آجی‌گل در گلستان ادامه داد: برنامه‌هایی برای احیای تالاب‌های شادگان، بختگان و ارومیه پیش‌بینی شده است.

به طوری که سازمان محیط ‌زیست در سال جاری به ۱۸ استان کشور اعتبارات لازم را به منظور احیای تالاب‌های موجود در آنها تخصیص داده است.

باقر‌زاده کریمی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۵ تالاب در قالب ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در صدد هستیم در سال جاری حدود ۶ تالاب در این کنوانسیون به ثبت برسانیم.

https://zistonline.com/vdcbuzbfprhbw.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما