تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 389
با حضور محمدجواد محمدی‌زاده معاون، رئیس سازمان محیط زیست، نخستین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور در مشهد افتتاح شد.
نخستین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور در مشهد افتتاح شد
به گزارش زیست آنلاین به نقل از فارس از مشهد، محمدجواد محمدی‌زاده  در مراسم افتتاحیه نخستین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور در مشهد اظهار داشت: این باغ شامل مجموعه‌های گوناگون گل‌ها و گیاهان مختلف است که با همکاری جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۲۰ گونه گیاهی در اثر بی‌احتیاطی و کم توجهی در حال انقراض هستند و تلاش داریم تا از منقرض شدن این گیاهان با ارزش جلوگیری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: همچنین ۴۳۱گونه از گل و گیاهان  آسیب‌پذیر در کشور وجود دارد که باید از آنها شناسایی و حفاظت کرد.

رئیس سازمان محیط زیست، ادامه داد: یک‌هزار و ۷۲۷ گونه بومی منطقه‌ای در کشور وجود دارد که در دنیا بی‌نظیر است و محققان دنیا برای مطالعه در مورد آنها باید به ایران بیایند.

محمدی‌زاده در ارتباط با فواید بیشمار این گیاهان خاطر نشان کرد: این گیاهان علاوه بر زیبایی و تاثیرات دارویی یک ظرفیت گردشگری به شمار می‌رود که سودآوری زیادی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: محیط زیست یکی از سرمایه‌های عظیم هر کشور به شمار می‌رود که یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیای امروز توجه به محیط زیست و فضایی سبز است.

محمدی‌زاده در ارتباط با تاثیرات گیاهان دارویی گفت: این گیاهان علاوه بر زیبایی خواص دارویی زیاد شامل تسکین دهنده بعضی از دردها است که می‌تواند با این گیاهان درمان و همچنین از هزینه کمتری هم برخوردار است.

وی افزود: ایجاد فضای سبز، بوستان‌ها و ایجاد کمربندهای سبز در اطراف و گوشه و کنار شهر یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه فضای سبز است.

باغ‌های گیاه‌شناسی حلقه‌ مفقوده طب سنتی در کشور

وی با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی یکی از غنی‌ترین استان‌ها در حوزه داروهای گیاهی است، افزود: دولت مصوبات خوبی برای داروهای گیاهی دارد اما باید مراکز پژوهشی مناسبی نیز در این زمینه در سراسر کشور ایجاد شود و باغ‌های گیاه‌شناسی حلقه‌ مفقوده طب سنتی در کشور است.

در نخستین باغ گیاه‌شناسی در شهر مقدس مشهد ۸ هزار از انواع گل و گیاه که شامل گل رز، گیاهان پوششی، گیاهان دارویی، گیاهان آبزی، صخره‌ای، انواع گل‌های فصلی و دائمی و همچنین درختچه‌های تزئینی به چشم می‌خورد.

این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی،‌ ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه احداث شده است.

https://zistonline.com/vdcd2n0s6yt0j.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما