تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 4995
طبیعت خراسان جنوبی همواره میزبان گونه های متنوع جانوری بوده و حتی همین گونه های نادر حیوانی پای بسیاری از مستند سازان و گردشگران را به این خطه باز کرده است.
خطر انقراض در کمین گوسفند وحشی اوریال در بیرجند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از  تسنیم از بیرجند، حیات وحش همچون سایر سرمایه های خدادادی نقش بسیار مهم و کلیدی در تکمیل چرخه طبیعت دارد اما متاسفانه علی رغم پیشرفت روزافزون جوامع امروزه و ارتقای سطح دانش عمومی انسانی هاروزانه شاهد کشتار بی رحمانه حیات وحش دراقصی نقاط کشور هستیم و انسان ها به دلیل ناآگاهی از این گنج های زنده طبیعت بسیار ناشیانه برخورد کرده و گاهی باشکار یک گونه حیوانی فاجعه ای بزرگ را به یادگار می گذارد.



کشتار بی رحمانه به دست مردم سالهاست که حیات وحش کشور را تهدید می کند به گونه ای که دیگر اکنون اخبار رقت آور از تلفات این موجودات زبان بسته تقریباً هر روز به گوش می رسد.

تخریب زیستگاه ها سال هاست که گونه‌ های مختلف کشور را در معرض تهدید و خطر قرار داده است، این تخریب ها به بهانه ‌های همچون جاده‌ سازی، راهسازی، سدسازی و ... صورت می‌ گیرند اما در بین اینها، شناخت گونه های جانوری محیط اطرفمان خالی ازلطف نیست تا اگرروزی به این جانوران در طبیعت برخوردیم بدانیم که اینها گنجینه هایی هستندکه اگر به درستی محافظت نشوند از دست خواهند رفت.



اخیراهشدارهای متعددی در خصوص خطر انقراض گونه های جانوری در استان خراسان جنوبی از سوی مقامات مسوول در محیط زیست استان اعلام شده است.

چندی پیش مدیر کل اسبق حفاظت محیط زیست استان خبر از  خطر انقراض هفت گونه جانوری در استان دادو این هفت گونه را شامل هوبره، شاهین، گور ایرانی، بالابان، بحری و یوزپلنگ عقاب طلایی  معرفی کرد .

صالحی گفت:گربه پالاس، گربه شنی، آهو، جیپره، هوبره و زاغ بور نیز از گونه های زیستی کم نظیر در خراسان جنوبی است. 

وی بیان کرد: سال گذشته اعلام کرده بود که  در آخرین سرشماری انجام شده از پرندگان و پستانداران، ۹۶۲ راس کل و بز، ۱۱۵۹ راس قوچ و میش، ۹۳ راس آهو و ۹۵۲۱ قطعه پرنده به ثبت رسید که این سرشماری شامل پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و خشک زی و پستانداران در زمستان سال گذشته  می باشد.

وی اظهارکرد:، کبک و تیهو اکنون بیشترین گونه پرندگان و آهو، گربه سانان و برخی پرندگان شکاری کمترین تعداد گونه های زیستی خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

اما اکنون با هدف معرفی بیشتر گونه های جانوری در استان گفتگویی را بامحمدخلاقی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

وی در باب معرفی آهو اظهار کرد:آهو ها بیش تر در بیابان ها  و دشتها  زندگی می کنند. دست و پاهای بلند  آنها سبب می شود به سرعت در میان دشت ها بدوند و از دست دشمنان بگریزند.

وی با تاکید بر این نکته که آهوها می توانند با سرعتی در حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت بدوند اذعان داشت: آهو های نر شاخ دارند. این شاخ ها بسیار زیبا و از روبرو شبیه به چنگ است.

وی افزود: آهوی ماده شاخ ندارد اگر هم داشته باشد طول آن از ۵ سانتی متر تجاوز نمی کند و از نظر جثه نیز آهوهای ماده کوچک ترند. آهو ها حیواناتی اجتماعی هستند و به صورت گروهی زندگی می کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه جفت گیری آهو ها در مناطق گرم در اوایل پاییز و در مناطق سرد اواخر پاییزصورت می گیرد. گفت: نوزادان پس از ۵/۵ ماه به دنیا می آیند.وی بیان کرد: جمعیت این گونه ، در اکثر مناطق کشور رو به کاهش است.



خطر انقراض در کمین گوسفند وحشی اوریال
وی گوسفند وحشی اوریال را از دیگر گونه های جانوری استان معرفی کرد و افزود:  قوچ و میش یا گوسفند وحشی از اجداد گوسفندهای اهلی هستند و می توانند با آنها جفت گیری کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد:گوسفند وحشی اوریال یکی از ۵ نژاد گوسفندهای وحشی ای است که در ایران زندگی می کنند. این حیوان بزرگ ترین گوسفند وحشی ایران است.

وی در باب معرفی مشخصات ظاهری این حیوان گفت: گوسفندهای وحشی شاخ های بلند، ضخیم و حلزونی شکل دارند و مشخصه بارز آن ها موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه گلو و سینه است که مانند ریش به نظر می آیند.

وی مدت زمان بارداری این حیوان را ۵/۵ ماه ذکر کرد و افزود:جفت گیری قوچ و میش  اواخر پاییز است .
وی با تاکید بر این نکته که  این گونه در ایران جمعیت آسیب پذیری دارد تصریح کرد:  با ادامه روند کنونی، در خطر انقراض قرار خواهد گرفت.


نفس جمعیت سلطان صخره ها ، به شماره افتاده است
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  به معرفی نوعی دیگر از کل و بز به نام «پازن » پرداخت و افزود: این حیوان هنگام پریدن و بالا رفتن پازن ها از صخره ها، با برخورد پاهایشان به هم و به صخره ها، صدا ایجاد می کند به همین سبب آنها  را پازن می گویند.

وی گفت: مهارت پازن ها در بالا رفتن از صخره های صعب العبور بسیار شگفت انگیز است. به همین سبب، آنها  را سلطان صخره ها نام داده اند.

وی با بیان اینکه  اینکه پازن های نر، کل نامیده می شوند  ادامه داد این حیوانات  با شاخ های بلند شمشیر مانند و ریش سیاه رنگ خود چهره ای بسیار آشنا دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی زمان جفت گیری کل و بز را در در پاییز اعلام کرد و افزود: نوزادان ۱۶۰ روز بعد به دنیا می آیند.وی تاکید کرد: جمعیت این گونه در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است.

خلاقی با اشاره به وجود گونه هایی از گربه وحشی در حیات جانوری خراسان جنوبی گفت: معمولا گربه های وحشی  را از اجداد گربه اهلی می دانند. این دو گربه شباهت زیادی به هم دارند اما جثه گربه وحشی بزرگ تر است.
وی اظهارکرد: در مناطق گوناگون ایران، گربه های وحشی با طرح و رنگ و جثه های متفاوتی دیده می شوند که ممکن است به دلیل آمیزش با گربه های اهلی باشد.

وی با بیان اینکه گربه وحشی در زیستگاه های جنگلی، کوهستانی، استپی، بیابانی ، تپه ماهوری و حتی نزدیک مناطق مسکونی دیده می شود ادامه داد: جفت گیری گربه های وحشی در زمستان صورت می گیرد و نوزادان در بهار به دنیا می آیند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود : این گونه ، به دلیل کم شدن طعمه و تخریب زیستگاه، جمعیت رو به کاهشی دارد.


حیوانی که دو بار در سال بچه کور می زاید

گربه شنی نیز از دیگر حیواناتی است که خبرهایی از حضور در حیات وحش  استان را به خود اختصاص داده است و سرپرست اداره کل حفاظت  محیط زیست استان در رابطه با معرفی این حیوان به خبرنگار تسنیم گفت: زیستگاه گربه شنی ، مناطق استپی و بیابانی است.این گربه خود را با مناطق فوق العاده خشک و تپه های شنی تطابق داده است.

وی با بیان اینکه گربه شنی شبگرد است و روزها در یک سوراخ کم عمق استراحت می کند اظهارکرد: جفت گیری در اواسط زمستان صورت می گیرد و احتمالاً دو بار در سال تولید مثل می کند.

وی با اشاره به کمیاب بودن گربه شنی در ایران ادامه داد: گربه شنی بعدازحدود ۶۳ روز دو تا چهار بچه نارس می زاید و چشم های نوزادان بعد از دو هفته باز می شوند.

خلاقی افزود: علی رغم اینکه  این حیوان را به سختی می توان مشاهده نمود  در خراسان جنوبی به همت محیط بانان پر تلاش استان این گونه نادر، دیده شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گربه پالاس را از دیگر گونه های کمیابی معرفی کرد  که در خراسان جنوبی نیز مشاهده شده است و احتمالاً در زمستان جفت گیری می کند که  بعد از حدود ۶۵ روز یک تا شش بچه می زاید.

خلاقی با بیان اینکه بچه ها این نوع گربه در یک سالگی بالغ می شوند افزود: گربه پالاس شبگرد است ولی گاهی در اوایل غروب و طول روز نیز فعال است و معمولاً در غارها، شکاف سنگ ها و سوراخ ها که توسط سایر حیوانات حفر شده است ساکن می شود.

منتظر گزارش های دیگری از معرفی حیات وحش خراسان جنوبی در این خبرگزاری باشید.
 

گزارش از عصمت برزجی

انتهای پیام/

https://zistonline.com/vdci.3a5ct1a3wbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما