تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب : 61120
اگرچه برنامه غذایی خاص برای مبتلایان به آرتریت وجود ندارد اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که حفظ یک برنامه غذایی سالم با مصرف کم مواد غذایی چرب و فرآوری شده و کم شیرین و افزایش مصرف میوه و سبزی در کاهش التهاب زانو موثر است. مهم تر از آن، این است که با رعایت رژیم غذایی می توانید وزن متناسب داشته باشید که فشار کمتری روی زانو وارد می کند و کمتر دچار درد می شوید.
بایدها و نبایدهای غذایی برای مبتلایان به آرتریت زانو
به گزارش زیست آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، در این مطلب از «MSN» به برخی مواد غذایی مفید و مضر برای زانو اشاره می کنیم.

  مواد غذایی که باید خورد: *ماهی سالمون:این غذای دریایی سرشار از امگا۳ است. امگا۳ اسید چربی است که با التهاب مقابله می کند و در ماهی های آب سرد یافت می شود. امگا۳ درد مفصل را کاهش می دهد و سفتی مفصل هنگام صبح را برطرف می کند. محققان می گویند طی مطالعات مشخص شد که با مصرف امگا۳، بیماران مقدار مصرف داروهای ضداستروئیدی و ضد التهابی را متوقف یا کم کردند. * زردچوبه:این گیاه ریشه ای، دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان است. این گیاه که از آن در طب چین و هند برای درمان آرتریت استفاده می شود، باعث کاهش درد، التهاب و سفتی مفصل می شود. نتایج بررسی هایی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، نشان داد که زردچوبه در پیشگیری از التهاب مفصل موثر است. ماده فعال و کلیدی در زردچوبه، کورکومین است. * میوه: موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است که تراکم استخوان را افزایش می دهد. منیزیم علایم آرتریت را از بین می برد. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است و التهاب را کاهش می دهد. پرتقال نیز منبع عالی ویتامین C است که به رشد طبیعی رباط ها کمک می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین C مانع از بروز التهاب مفصل و استخوان می شود. * اسفناج:برخی معتقدند که کمبود ویتامین K می تواند باعث بروز استئوآرتریت (التهاب استخوان و مفصل) شود. نتایج تحقیق سال ۲۰۰۹ نشان داد مصرف کم ویتامین K با خطر استئوآرتریت در ۷۱۹ داوطلب ارتباط داشت. بنابراین سبزیجات به ویژه سبزی های سرشار از ویتامین K مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ ، شلغم و... مصرف کنید. * چای سبز:این نوشیدنی دارای خواص ضد التهابی و سرشار از پلی فنولز است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. چیزهایی که نباید مصرف کرد: *نوشیدنی های گازدار:هر یک قوطی نوشابه حاوی ۱۰ قاشق چای خوری شکر است که مصرف آن به افزایش وزن می انجامد و در پی آن فشار بیشتری به زانوها وارد می شود. پس مصرف نوشابه و هر نوشیدنی شیرین، شیرینی و... را کم کنید و میوه، مغز میوه و شکلات تلخ راجایگزین کنید. *شیرینی و چیپس: یکی از بهترین راه های تسکین آرتریت، کم کردن وزن از طریق برنامه غذایی سالم است. از این رو از مصرف چربی های اشباع شده که در کره، گوشت و... موجود است و چربی های ترانس که در شیرینی ، چیپس و... وجود دارد بپرهیزید. * غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده و یخ زده:با کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده و یخ زده می توان التهاب بدن را کم کرد. این امر باعث کاهش وزن و در پی آن کاهش فشار روی زانو می شود. برچسب های غذا را بخوانید و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک، مواد نگهدارنده و افزودنی پرهیز کنید و بیشتر به خوردن میوه و سبزی رو بیاورید.  https://zistonline.com/vdcjyvem.uqev8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما