تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 61139
روش های مناسب برای تقویت حافظه کوتاه مدت

تقویت حافظه کوتاه مدت و انواع روش های آن

روش های مناسب برای تقویت حافظه کوتاه مدت چیست؟ همه چیز در مورد تقویت حافظه کوتاه مدت
تقویت حافظه کوتاه مدت و انواع روش های آن
سوالی که در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که چگونه حافظه کوتاه مدت خود را بهبود داده و آن را تقویت کنیم. گروهی از والدین معتقدند فرزندانشان بی‌توجه هستند یا نمی‌توانند مسائل را به خاطر بسپارند.در این مقاله به راهكارهای مناسب برای تقویت حافظه می پردازیم، كه می‌توانند در‌ این زمینه به شما كمك كنند. هدف از این مقاله بررسی روش های افزایش حافظه کوتاه مدت و ارائه نکات مهم در این مورد است.

آیا احساس می کنید حافظه ضعیفی دارید؟ احتمالا در هنگام پردازش اطلاعات عادتهای غیرمفیدی دارید که باعث این امر می شود. به غیر از بیماری ها، اختلالات یا جراحت ها، شما می توانید حافظه خود را بهبود بخشید.
تمرینات مغزی: حافظه مانند قدرت ماهیچه هاست: "از آن استفاده کن و گرنه از دستش می دهی". تازگی و تحریک حسی مبنای تمرین مغزی است. اگر شما روال روزمره زندگی تان را بشکنید و بتوانید برای انجام کارهای خود چالشی ایجاد کنید، آن زمان از گذرگاه هایی در مغزتان استفاده خواهید کرد که قبلاً استفاده نکرده بودید. مانند اینکه دندان هایتان را با دست دیگرتان که به آن عادت ندارید مسواک بزنید و در اینصورت ارتباطات کوچک در سمت غیرغالب مغز ایجاد می شود.
یا از تمرینات عصبی کمک بگیریدتا مجبور شوید از توانایی ذهنی خود در راه های غیرمعمول استفاده کنید مثلا با چشمان بسته حمام کنید و لباس بپوشید. درباره موضوعی که تابحال به آن توجهی نداشته اید و چیزی نمی دانستید، یک دوره آموزشی بگذرانید، یک بازی استراتژیک یاد بگیرید، روشهای آشپزی نا آشنا و جدیدی را امتحان کنید. این بهترین راه برای فعالیت سیناپس های عصبی است.

ارتباط تقویت حافظه کوتاه مدت و موارد غذایی:
ویتامین ب بخصوص ب۶ و ب۱۲ و اسید فولیک، سلولهای عصبی را مغز را محافظت می کند و اسید آمینه را که برای نرون ها سمی است، می شکند. آنها همچنین باعث ساخت گلبولهای قرمز می شوند که با خود اکسیژن حمل می کنند. (بهترین منبع: اسفناج و برگهای سبز، بروکلی، مارچوبه، توت فرنگی، هندوانه، مرکبات، سویا)
آنتی اکسیدان مثل ویتامین سی و ئی و بتا کاروتن رادیکال های آزاد را از بین می برند. همچنین جریان اکسیژن را بهبود می بخشد. بهترین منابع: زغال اخته، سیب زمینی ، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی، چای سبز، دانه ها مرکبات و جگر)
امگا۳ و اسیدهای چرب در مغز متمرکز می شوند و با فعالیت شناختی در تقابل هستند. آنها چربی های سالم نامیده شده و از کلسترول بالا جلوگیری می کند. (منابع : ماهی های قزل آلا، شاه ماهی، تون، هالیبوت، اسقومری. روغن درخت گردو)

عوامل تضعیف حافظه

کم خونی : یکی از شایعترین عوامل ضعف حافظه کم خونی است. در بسیاری دانش آموزان ابتدایی دیده شده که کم خونی یکی از عوامل افت تحصیلی و عدم یادگیری و تمرکز محسوب می شود.

مواد غذایی با طبع سرد : کسانی که مبادرت به مصرف زیاد مواد غذایی با طبع سرد دارند مانند ماست و ترشی که باعث زیاد شدن بلغم که یکی از عوارض آن اختلال در حافظه است .

افسردگی : در بسیاری افراد دیده شده که افسردگی یکی از مهمترین ضعف حافظه در آنهاست. احساسات ، عواطف و خلق خو و حافظه در ارتباط مستقیم هستند به صورتی که وقتی فرد افسرده است تمایلی هم به یادگیری و ذخیره سازی اطلاعات در حافظه ندارد. در نتیجه درمان افسردگی باعث تقویت مجدد حافظه خواهد شد.

خواب : بی خوابی ،کم خوابی و بد خوابی اینها از مهمترین عواملی هستند که باعث تضعیف حافظه می شوند.شاید برای شما هم جالب باشد که مغز انسان هنگام خواب تمام مواردی را برای یادآوری نیاز است را مرتب و طبقه بندی می کند.پس اگر از گروه افرادی هستید که مشکلاتی را در زمینه خواب دارید حتماً توصیه می کنم که در اولین قدم قبل از اینکه دنبال روش و یا دارویی هر چند گیاهی جهت درمان و یا تقویت حافظه باشید، به دنبال راه حلی برای داشتن خواب آسوده و راحت بروید.

عوامل روانی : استرس ، اظطراب و نگرانی از عواملی هستند که باعث عدم تمرکز و عدم تصمیم گیری درست می شوند. به یاد داشته باشید هنگامی انسان چیزی را به خوبی به خاطر می سپارد که در آرامش نسبی قرار داشته باشد.

شرایط نا مناسب غذایی و مشکلات گوارشی : یکی دیگر از دلائل اختلال در حافظه نداشتن برنامه غذایی مناسب و داشتن مشکلاتی از قبیل : سوء هاضمه، یبوست، پرخوری ، تداخل در غذا، ( به جای نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم ) و مصرف بیش از اندازه  ماست و دوغ ، پنیر، سیب ترش(سیب سبز) و به طور کلی مصرف بیش از اندازه موادی که طبع سرد دارند که هر کدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را  کند می کنند.

تقویت حافظه کوتاه مدت

نکات مهم برای تقویت حافظه کوتاه مدت عبارتند از:

‌۱- تقوت حافظه کوتاه مدت با استفاده از بازی داستان‌گویی:

انجام این بازی مخصوصا در قالب گروه، بسیار جالب است. این بازی بدین نحو انجام می‌شود كه باید ۲۰ وسیله را روی میز بزرگی قرار دهید و هر كدام از افراد گروه ۳ الی ۴ مورد از وسایلی كه روی میز چیده شده است را در قالب یك داستان بگنجاند؛ مثلا داستانی كه درباره سیب، كلید، تلفن همراه می‌توان ساخت بدین صورت است:

در باغ، سیب‌های رسیده‌ای از درخت روی زمین ریخته بود. ما در باغ قفل بود و من كلید را اشتباه برداشته بودم. نابراین با تلفن همراه به یكی از دوستانم زنگ زدم تا او برای باز كردن در به كمك بیاید. بازی فوق باعث می‌شود كه والدین بتوانند به دو هدف تقویت قدرت خلاقیت و تمركز كودك و تقویت حافظه دست پیدا كنند.

۲- تقویت حافظه با ایجاد ارتباط‌  های تصویری:

یكی از راه‌هایی كه برای تقویت حافظه تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد به یاد سپردن نام افراد با توجه به‌خصوصیات و ویژگی‌های آنهاست؛ مثلاً كسی اسمش رضاست، شما در او خصلتی مانند تلاش در جهت كسب كه رضایت اطرافیان بیابید، بدین‌ترتیب بین نام رضا و رضایت ارتباط برقرار كرده‌اید و نام او را هیچ وقت فراموش نخواهید كرد.

۳- استفاده از تصاویر:

تصاویر، ابزار مناسبی برای به‌خاطر‌سپردن مطالب و اطلاعات مفید هستند؛ به‌عنوان مثال می‌توانید حتی از تصاویر یك فیلم برای به خاطر سپردن موضوع، اعداد، اطلاعات تاریخی و جغرافیایی و... استفاده كنید. یا برای به خاطر سپردن اعداد (۵، ۵،‌۱) شما می‌توانید آن را در قالب یك تصویر دربیاورید مانند دستكش و یك چوب. با حك این تصویر در ذهنتان، اعداد (۵، ۵،‌۱) را به یاد می‌آورید زیرا هر دستكش ۵‌انگشت دارد و یك چوب هم نماد عدد یك است. لذا سعی كنید آنچه را كه باید به خاطر بسپارید در قالب تصویرسازی در ذهنتان حك كنید. ولی ذخیره‌سازی‌ اطلاعات باید به‌گونه‌ای باشد كه شما رجوع به اطلاعات را به راحتی انجام دهید و بتوانید از آنها استفاده كاربردی داشته باشید. با به‌كارگیری این روش و تكرار آن به مرور زمان، ذهن شما این آمادگی را پیدا می‌كند كه فعالانه روش تصویری مناسب برای به ذهن سپاری مطالب را به‌كار گیرد.

۴- نکته برداری: به فرزندتان یادآوری كنید آنچه می‌آموزد را نكته برداری و یادداشت كند.

۵- افزایش ساعات مطالعه : ساعت مطالعه او را افزایش دهید.

۶- تقویت حافظه کوتاه مدت حفظ مطالب و شعر : او را تشویق به حفظ كردن شعر یا متن‌های ادبی كنید.

۷- انجام کارها با دست مخالف : گر فرزندتان راست دست است از او بخواهید به‌عنوان تفریح و سرگرمی برخی كارهایش را با دست چپ انجام دهد.

۸- حل کردن معما و تقویت حافظه : به او خواندن كتاب‌های داستانی و پلیسی كه ذهن را درگیر حل معما می‌كند، پیشنهاد دهید.

۹- یادگیری زبان : او را تشویق به یادگیری زبان یا فعالیت‌های هنری جدید كنید.

۱۰- تقویت حافظه با جویدن آدامس: روش آسان دیگیری که می تواند حافظه شمارا بهبود ببخشد، جویدن آدامس هنگام یادگیری چیزهای جدید است. در این زمینه تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد، ولی مطالعه ای در سال گذشته منتشر شد که نشان می داد شرکت کنندگانی که در طول یادگیریشان آدامس می جویدند،در بازیابی حافظه دقیق تر بودند و زمان واکنش بهتری داشتند.

۱۱- انجام حرکات ورزشی برای بهبود و تقویت حافظه : مطالعه روی مغز موش ها و انسان ها نشان داده است که تمرینات منظم می توانند بازیابی حافظه را بهبود ببخشند. ثابت شده است که تناسب اندام در افراد مسن به کند شدن روند کاهش حافظه کمک می کند آن هم بدون ورزش های ممتد و منظم. مطالعات نشان می دهند که ورزش منظم به طور خاص می تواند حافظه مکانی را بهبود ببخشد، بنابراین شاید برای همه ی انواع بازیابی های حافظه  مفید نباشد.

البته فواید ورزش بی شمار هستند، در مورد مغز اثبات شده است که ورزش منظم منجر به بهبود توانایی های شناختی در کنار حافظه می شود. پس اگر به دنبال راهی برای داشتن ذهنی تیز هستید، باید بگوییم که قدم زدن پاسخ شماست. امیدواریم که با استفاده از روش های فوق بتوانید گام های موثری در تقویت حافظه کوتاه مدت خود بردارید.

https://zistonline.com/vdcjhvem.uqevtzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما