تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۵۱
کد مطلب : 61145
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مزارع باید دو سال فاقد هرگونه استفاده از کود و سم شیمیایی باشند تا محصولی طبیعی و ارگانیک بدست آید اما در اکثر مزارع مازندران، آب مصرفی کشاورزی از بین مزارع به هم راه پیدا می کنند و این چنین سموم مصرف شده از یک مزرعه به مزرعه دیگر انتقال می یابد، دست یابی به برنج ارگانیک دشوار است.
واقعی یا غیر واقعی بودن  برنج ارگانیک در مازندران
به گزارش زیست آنلاین، دلاور حیدرپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با شرایط سختی برای دست یابی به برنج ارگانیک مواجه هستیم دو سال متوالی لازم است تا برنج پایش و رصد شود. و در ایران نمایندگیهای از شرکت هایی که متخصص در این زمینه هستند وجود دارد که بعد از بررسی دو ساله می توانند تایید کنند که محصول ارگانیک  است یا خیر.

وی افزود :مزارع باید دو سال فاقد هرگونه استفاده از کود و سم شیمیایی باشند تا محصولی طبیعی و ارگانیک بدست آید اما در اکثر مزارع مازندران، آب  مصرفی کشاورزی از بین مزارع به هم راه پیدا می کنند و این چنین سموم مصرف شده از یک مزرعه به مزرعه دیگر انتقال می یابد، دست یابی به برنج ارگانیک دشوار است.

حیدرپور تاکید کرد: محصولی سالم به حساب می آید که  باقی مانده سموم و کود در آن  مجاز باشد، که خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد  از محصولات تولیدی کشاورزی که توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال پایش و رصد است سالم اعلام شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: هرصحبتی در مورد آلوده بودن و باقی مانده بالای سموم محصولات کشاورزی که اغلب توسط افراد مسئول یا غیرمسئول مطرح شود مبنای علمی ندارد زیرا باید کیفیت محصولات بواسطه دانشگاه های علوم پزشکی و یا آزمایشگاه های مرجع مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقات صنعتی استاندارد مورد آزمایش قرار بگیرد و تایید شود که محصولی دارای آلودگی است  و در غیر این صورت ادعاهایی که در این زمینه مطرح می شود مبنای علمی ندارد.

وی گفت:  نمی توان آمار دقیقی از سطح زیر کشت برنج ارگانیک استان مازندران اعلام کرد زیرا بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که محصول ارگانیک ارائه می دهند اما تا زمانی که مرجع صاحب صلاحیت تایید نکند نمی توان آن برنج را به عنوان محصول ارگانیک تلقی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: امسال در استان مازندران حدود ۲۱۰ هزار هکتار کشت نوبت اول برنج، حدود ۵۴ هزار هکتار کشت رتن یا رویش دوباره و حدود ۳۲ هزار هکتار کشت دوم وجود دارد

حیدرپور گفت: امسال شاهد ثبات قیمتی خوبی برای بخش برنج در بازار هستیم ، به دلیل مدیریت بازار که در دو سال گذشته به وسیله وزارت جهاد کشاورزی در کشور صورت گرفت و واردات کنترل شد، کشاورزان وضعیت خوبی برای فروش برنج خود دارند. ۲ میلیون تن واردات سال ۹۲ به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات برنج در سال ۹۳ رسید که حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال ۹۴ نیز با حدود ۳۷ درصد کاهش ۷۵۰ هزار تن واردات برنج داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: حدود ۴۰ درصد برنج سفید تولیدی کشور در این استان تولید می شود،  همچنین تصریح کرد: پیش بینی می شود تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برنج در کشت اول در مازندران داشته باشیم. پیش بینی می شود حدود ۸۰۰ هزار تن برنج سفید در استان مازندران تولید شود که بالاترین میزان در کشور است و به تعبیری مازندران پایتخت برنج کشور محسوب می شود.

https://zistonline.com/vdcgnq93.ak9qt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما