تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : 61153
براساس گزارش شاخص عملکرد محیط زیست در سال ۲۰۱۴ کشور‌‌های سوئیس، لوکزامبورگ، استرالیا، سنگاپور و جمهوری چک با بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد محیط‌زیستی در رتبه‌های اول تا پنجم و کشور‌‌های افغانستان، لستو،‌هاییتی، مالی و سومالی با کمترین امتیاز به ترتیب در رتبه‌های آخر در بین ۱۷۸ کشور مورد بررسی قرار داشته‌اند. ایران نیز با امتیاز ۵۱.۰۸ در رتبه ۸۳ قرار گرفت.
مروری برجایگاه ایران در اقتصاد سبز
 به گزارش زیست آنلاین ،براساس گزارش شاخص عملکرد محیط زیست در سال ۲۰۱۴ کشور‌‌های سوئیس، لوکزامبورگ، استرالیا، سنگاپور و جمهوری چک با بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد محیط‌زیستی در رتبه‌های اول تا پنجم و کشور‌‌های افغانستان، لستو،‌هاییتی، مالی و سومالی با کمترین امتیاز به ترتیب در رتبه‌های آخر در بین ۱۷۸ کشور مورد بررسی قرار داشته‌اند. ایران نیز با امتیاز  ۵۱.۰۸ در رتبه ۸۳ قرار گرفت.
کسب رتبه نسبتاً مناسب ایران در شاخص‌های عملکردی محیط‌زیست، به دلیل شرایط مناسب کشور در زمینه جنگلداری با امتیاز ۸۴.۱۲ و رتبه ۱۶، کشاورزی با امتیاز ۹۲ و رتبه ۱۷، آب با امتیاز ۲.۷۷ و رتبه ۴۷ و نیز آب و فاضلاب با امتیاز ۷۵.۲۱ و رتبه ۴۷ می‌باشد. عملکرد ایران در خصوص منابع آبی، اثرات بهداشتی و اقلیم و انرژی چندان مناسب نبوده و در زمینه  تنوع زیستی و زیستگاه نیز بدترین عملکرد را داشته است. از نظر شاخص کیفیت هوا نیز، ایران با امتیاز ۸۸.۸۱ در میان ۱۷۸ کشور جهان در رتبه ۵۸ جای گرفته است.
بررسی روند عملکرد شاخص در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، بهترین عملکرد محیط‌زیستی متعلق به کشورهای کویت، استونیا، السالوادور، نامبیا، کونگو، تیمور، نیجریه، جیبوتی، اریتره و سریلالئون بوده است. کشورهای امارات متحده عربی، برونئی، قطر،  تونگو، اردن، بحرین، لبنان، ترکمنستان، زامبیا و یمن نیز کمترین میزان عملکرد محیط‌زیستی را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده اند. طی این دوره به جز کشورهای امارات متحده عربی، برونئی، قطر، بحرین، اردن و زامبیا سایر کشورها شاهد بهبود در عملکرد محیط‌زیستی خود بوده اند. ایران نیز با دارا بودن درصد تغییرات ۹.۰۳ در ۱۰ ساله اخیر روند بهبود در شاخص عملکرد محیط زیست EPI را طی کرده است.
در بین کشورهای GCC، کشورهای امارات، عربستان ، قطر و بحرین از رتبه بهتری نسبت به ایران از لحاظ شاخص EPI برخوردار بوده اند. در مقابل، کشور عمان در رتبه‌ پایین تری نسبت به ایران قرار گرفته‌ است.
در منطقه آسیای میانه و قفقاز، کشورهای ارمنستان و آذربایجان از وضعیت بهتری نسبت به ایران از لحاظ شاخص EPI داشته اند. در مقابل، کشورهای قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان به ترتیب در رتبه‌های پایین‌تری نسبت به ایران جای گرفته‌اند. در بین سایر کشورهای آسیایی کشورهای چین با رتبه ۱۱۸، هند با رتبه ۱۵۵ و پاکستان با رتبه ۱۴۸، وضعیت مطلوبی از لحاظ این شاخص ندارند. همچنین در سال مورد بررسی، کشور ترکیه با امتیاز ۵۴.۹۱ در رتبه ۶۶ قرار گرفت.
بررسی میزان انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای کشورمان به تفکیک بخش‌های مصرف کننده نهایی انرژی ("خانگی، تجاری و عمومی"، صنعت، حمل و نقل و کشاورزی) و بخش انرژی (پالایشگاهی و نیروگاهی) در سال ۱۳۹۱ نشان می دهد که بخش نیروگاهی با ۳۱ درصد بیشترین سهم و بخش کشاورزی با ۲.۲ درصد کمترین سهم را در انتشار انواع گازها در میان بخش‌های مصرف کننده انرژی کشور داشته‌اند و پس از آن بخش حمل و نقل با ۲۴.۷ درصد، بخش خانگی، تجاری و عمومی، با ۲۲.۵ درصد، صنعت با ۱۶.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بررسی سرانه انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای نشان می‌دهد که گاز دی اکسید کربن با ۷۳۲۳.۵ کیلو گرم به ازاء هر نفر بیشترین میزان الایندگی را در سال ۱۳۹۱ داشته و پس از منوکسید کربن با سرانه ۱۱۲.۱ کیلوگرم در رتبه بعدی قرار دارد. سرانه انتشار گاز دی اکسید کربن با طی روندی افزایشی از ۶۶۸۳.۸ کیلوگرم در سال ۱۳۸۶ به ۷۳۲۳.۵ کیلوگرم رسید.

منبع:وزارت امور اقتصاد و دارایی

https://zistonline.com/vdcfmydv.w6dytagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما