تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۹
کد مطلب : 61155
معاون رئیس جمهور گفت: اقتصاد سبز که برنامه‌های آن با اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی دارد در دستور کار دولت قرار گرفته که اصلاح الگوی مصرف در بخش آب و انرژی از مهمترین رویکردهای آن است.
اقتصاد سبز در اولویت کاری دولت قرار دارد/تدوین دستورالعمل مدیریت پسماندهای صنعتی
 به گزارش زیست آنلاین معصومه ابتکار امروز در جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی، سرمایه انسانی و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی استان اظهار داشت: از استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر همراهی‌هایی که با دولت یازدهم دارند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم بحث توسعه پایدار و همه جانبه را برای کشورمان محقق کنیم، افزود: مقامات مسئول و دستگاه‌های دولتی شورا و شهرداری، ائمه جماعات و نیروهای مسلح باید همه برای حکمرانی مطلوب تلاش کنند و یکی از مولفه‌های حکمرانی مطلوب این است که توسعه در نهایت به بهبود کیفیت زندگی بیانجامد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد معنوی در راس قرار دارد و در بعد مادی نیز سلامت، اشتغال و نشاط روانی ابعادی هستند که در کنار هم در تعریف توسعه پایدار و همه جانبه نقش دارند.

وی با بیان اینکه حکمرانی خوب با این جامعیت تعریف می‌شود، ابراز کرد: دولتها باید همه این مولفه‌ها را کنار هم ببینند و امروز در این مسیری که قرار می‌گیریم می‌بینیم که دنیا به چند مسئله رسیده که این مسائل بحرانی و آسیب زننده است و جهان و کشور ما را تهدید می‌کند که یکی بحث محیط زیست است.

ابتکار بیان کرد: اگر ما در برنامه‌ریزی‌ها واقعیت‌ها و به ظرفیت‌های طبیعت توجه نداشته باشیم سر از ناکجا آباد در می‌آوریم و در این راستا بزرگترین زنگ خطر برای ما به صدا در آمده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا در بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین آثار مشاهده می‌شود، گفت: در کشور ما خشکسالی‌های پیاپی، افزایش دما، کاهش بارندگی و افت سفره‌های آب زیر زمینی که هم حاصل عملکرد خود ما در برداشت‌های بی‌رویه و هم حاصل تغییر اقلیم است زنگ خطر را به صدا درآورده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شرایط دریاچه ارومیه، تالاب‌هایی که در کشور داریم و مسائل مربوط به آلودگی‌های شهرها و خیلی از موارد نتیجه نادیده گرفتن ظرفیت طبیعت و جایگاه محیط زیست در یک دوره زمانی بوده است.

وی با بیان اینکه "ما در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها اگر در مقطعی که می‌خواهیم تصمیمی را بسازیم و یا بگیریم باید به واقعیت‌ها و مسائل محیط زیست توجه کنیم" عنوان کرد: یکی از این واقعیت‌ها مسئله آمایش و انتخاب گزینه‌های صحیح در کاربری فعالیت‌ها است.

ابتکار افزود: ما در استان زنجان فعالیت‌های کشاورزی صنعتی را در سکونتگاه‌های انسانی شاهد هستیم که ما به هر دلیلی در اطراف شهر زنجان متاسفانه تمرکز فعالیت‌های صنعتی و شهرک‌های صنعتی را در فاصله خیلی کمتر از آن چیزی که امروز طبق مصوبه‌های دولت اجرا می‌شود را می‌بینیم.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت مبنی بر رعایت حریم ۳۰ کیلومتری  از مراکز استانها و سکونتگاههای جمعیتی و شهرهای بزرگ در استقرار صنایع به ویژه صنایع سنگین ابراز کرد: برخی از صنایع نه تنها خود آلودگی ایجاد می‌کنند بلکه تردد و رفت ‌و آمدهای آنها مشکل‌ساز است که اینها باید با فاصله مجاز از شهرها ایجاد شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تمرکز فعالیت‌های صنایع در نزدیکی زنجان نیز مشاهده می‌شود، گفت: حداقل می‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم که فعالیت‌های جدیدی که بخواهد تراکم ترافیکی و خدماتی یا صنعتی را به وجود بیاورد از سکونتگاههای جمعیتی متراکم فاصله بگیرد و این آسیبها و تهدیدات را کم کند.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیان کرد: دولت یازدهم نسبت به این موضوع توجه جدی داشته که در این راستا روز گذشته در مجلس لایحه هوای پاک به تصویب رسید که اتفاق مهمی است و ضوابط مربوط به فعالیتهای صنعتی و همه اقدامات مربوط به ترافیک، خودروسازها، سوخت و خیلی از مسائلی که مرتبط با فعالیت‌های استان زنجان است در این قانون گنجانده شده است.

ابتکار تصریح کرد: دولت یازدهم در مسائل زیست‌محیطی گام‌های زیادی برداشته و ماه گذشته در زمینه انضباط فعالیت صنعتی و ارتقای سطح استانداردهای مربوط به خروجی آلاینده هوا مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که این مصوبه برای همه واحدهای صنعتی لازم‌الاجرا است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به محیط زیست به عنوان حقوق عامه مردم تلقی می‌شود، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود در اسفند سال ۹۳، بحث جرم‌انگاری تخلفات و تخریب محیط زیست را مطرح کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی آب و خاک، رهاسازی فاضلاب‌ها و آلودگی سفره‌های زیرزمین و تخریب محیط زیست به حقوق عامه مردم آسیب می‌زند، گفت: این موارد به سلامت انسان و به تبع آن به سلامت جامعه ضرر وارد می‌کند که باید این اقدامات به عنوان جرم تلقی شده و خسارت‌های آن برای بازسازی محیط زیست دریافت شود.

وی با تأکید بر اینکه باید ملاحظات زیست‌محیطی در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود، گفت: در دولت یازدهم سیاست‌های خوبی برای اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری اتخاذ شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه کشور با تنش آبی مواجه است، عنوان کرد: در سالهای آینده به احتمال زیاد وضعیت آبی بهتر از این نمی‌شود و باید برای برخورداری از کشاورزی پایدار به سمت اصلاح الگوهای کشت پیش برویم و با مصرف کمتر سموم که خاک و آب را آلوده می‌کند به سمت حرکت در مسیر رویکردهای جدید پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان از مناطق حفاظت شده ارزشمندی در ذخایر ژنتیک کشور برخوردار است، بیان کرد: دنیا به دلیل روند تخریبی به کشورها اعلام کرده تا بخش‌هایی از طبیعت کشور را زنده نگه دارید و اگر همه کشورها را آسفالت کرده، شهر ساخته و همه زمین‌های شهر زیر کشت برود چیزی از ذخایر طبیعت و منابعی که خدمات گسترده‌ای را برای انسان فراهم می‌کند باقی نمی‌ماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمانهای بین‌المللی تأکید کردند که کشورها باید تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۷ درصد از خاک خود را حفاظت کنند، ابراز کرد: در حال حاضر در کشور ایران ۱۱ درصد مناطق حفاظت شده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از مناطق به معنای جلوگیری از هرگونه فعالیتی نیست، بیان کرد: این موضوع به این معنی است که بر اساس قوانین و ضوابط مصوب در شورای عالی محیط زیست، تلاش می‌شود که کشاورزان، دامداران و جوامع محلی پای کار بیایند تا به تعامل خوبی در این حوزه برسیم.

ابتکار در مورد حوزه صنعت به ارتقای شاخص‌های صنعتی و برنامه‌ریزی در این حوزه به ویژه در استان زنجان تأکید کرد و افزود: امروز با همکاری گسترده و انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف آمادگی داریم تا فناوری‌های روز دنیا در ارتقای شاخص‌های محیط زیست را اعمال کنیم.

وی با اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری تصریح کرد: اقتصاد سبز که برنامه‌های آن با اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی دارد در دستور کار دولت قرار گرفته که اصلاح الگوی مصرف در بخش آب و انرژی از مهمترین رویکردهای آن است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه الگوی حال حاضر مصرف در کشور بسیار غلط است، بیان کرد: با این روش ضمن هدر رفتن منابع کشور هوا آلوده می‌شود و در انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نقش داریم.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی با اصلاح الگوهای خود در مصرف انرژی ضمن صرفه‌جویی در منابع مالی خود، به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

ابتکار با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری صحیح سبب حفظ منابع ملی و تأمین بخشی از منافع اقتصادی می‌شود، گفت: مدیریت پسماند‌های ویژه و صنعتی، استفاده از پساب‌های صنعتی و مدیریت منابع آبی در حفظ منافع ملی تأثیرگذار است.

وی با مهم خواندن حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی و تدوین دستورالعمل ویژه در این بخش ابراز کرد: بخشی از اقتصاد روز دنیا از محل بازیافت تأمین می‌شود و اروپا ۲۵ درصد از رشد اقتصادی خود را از بازیافت موادی از جمله پسماندهای الکترونیک تا سایر بخش‌ها به دست بیاورد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تجربه و خرد بشری به چیزی برمی‌گردد که برای انسانها بهتر است و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده گفت: باید از منابعی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دوار در دنیا بیان کرد: در این اقتصاد هیچ چیز دور ریخته نمی‌شود و همه چیز به چرخه اقتصاد برمی‌گردد.

ابتکار مشاهده پلاستیک‌ها در کنار جاده‌ها و محیط زیست را ناپسند عنوان کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا مسائل پیش پا افتاده با این نگرش که هیچ چیز دور ریختنی نیست برطرف شده و موادی که قابل بازگشت به چرخه طبیعت نیستند باید در تولید و قیمت‌گذاری اصلاح شوند و محصولاتی که در طبیعت تجزیه می‌شوند باید به این چرخه بازگردند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دوار باید سرلوحه کار قرار گیرد ابراز کرد: این موضوعاتی است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده و باید رویکردهای قبلی در مدیریت پسماند اصلاح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بحث معدن برای استان زنجان یکی از موضوعات مهم است، تصریح کرد: آیین نامه ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده و این سازمان پیشنهاد جدی برای اصلاح قانون معدن ارائه کرده است.

وی با تأکید بر درنظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در فعالیت‌های معدنی بیان کرد: ایجاد یک معدن به قیمت آلودگی آب، از بین رفتن پوشش گیاهی، نابودی چشمه‌ها و ایجاد گرد و غبار در یک منطقه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ابتکار به یافتن روش‌هایی برای سازگاری محیط زیست با فعالیت‌های معدنی تأکید کرد و افزود: اقتصاد کشورها با این نگاه توامان می‌چرخد و نباید به نام یک واحد تولیدی و اشتغالزا بخشی از سرمایه‌ها و دارایی‌ها کشور نابود شود.

وی با اشاره به اینکه دانش، فناوری و سیاست لازم برای سازگاری فعالیت واحدهای تولیدی با محیط زیست موجود است، گفت: رئیس جمهور با وجود اولویت‌های اقتصادی، اشتغال و موضوعات بین‌المللی، دولت خود را دولت محیط زیست معرفی کرده است و در واجبات برنامه‌های خود قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با نگاه زیست محیطی می‌توانیم فرصت‌های زیادی را در اشتغال و فناوری‌های نوین بیابیم و دولت یازدهم در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری طبیعی دارد، گفت: جهت‌گیری خوبی در حوزه گردشگری طبیعی انجام شده و در دولت در بحث قوانین نیز لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیک و سایر موارد پیگیری می‌شود.

ابتکار بیان کرد: با استفاده از اقتصاد سبز می‌توانیم هم اقتصاد خود را پیش ببریم و هم مسائل اجتماعی و اشتغال در جای خود مورد اهمیت قرار می‌گیرد اما باید به نقطه تعادل برسیم.

وی با اشاره به اینکه زمان جنگ و گریز و تقابل به پایان رسیده است، گفت: باید نقطه تعادل در برنامه‌ریزی و نگاه آمایشی و توسعه‌ پایدار تحقق یابد و همه قوا روی این مسئله اتفاق نظر دارند.

منبع:تسنیم

https://zistonline.com/vdchmzn-.23nzmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما