تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 61159
مجابی گفت :می‌توانیم از صندوق موضوع توافقنامه استفاده کنیم و همین طور از تمامی فناوری‌هایی که در حوزه کاهش گازهای گلخانه‌ای باشد نیز می‌توانیم استفاده کنیم.
تصویب توافق پاریس در مجلس دهم /بهره مندی از صندوق توافق پاریس
به گزارش زیست آنلاین، محمد مجابی ،معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ، تصویب موافقتنامه پاریس در مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و گفت: تصویب این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی نشاندهنده درایت نمایندگان مجلس دهم است .با تصویب مجلس شورای اسلامی ایران صد و ششمین کشوری شد که در مجلسش عضویت در این کنوانسیون به تصویب رسیده است.

 وی افزود :این توافقنامه شامل یک مقدمه و ۲۹ ماده است.  اهمیت کاردر این  این است که در ماده ۲ این توافقنامه هدف اصلی توافقنامه تقویت واکنش جهانی نسبت به خطر تغییر آب و هوا و حرکت در زمینه توسعه پایدار و مواردی از جمله ریشه کن کردن فقر مطرح شده است.

وی ادامه داد:‌ آنچه در این کنوانسیون از اهمیت بالایی برخوردار بود این است که کشورهای توسعه یافته مسئولیت دارند منابع مالی کشورهای در حال توسعه را تامین کنند و همچنین در این تفاهمنامه آورده شده که تمامی کشورهای عضو باید گزارش‌های خود را ارائه بدهند و کشورهای توسعه یافته موظفند فناوری‌های مختلف را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهند که به آنها کمک شود مشکلاتشان را حل کنند.

وی اهمیت تصویب این توافقنامه در مجلس را اینگونه خاطر نشان کرد : مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی از دو منظر ملی و بین‌المللی قابل توجه است. از منظر ملی با توجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری در حوزه انرژی داشتند و این حوزه را دنبال می‌کردند این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در مسیر سیاست‌های ابلاغی انرژی توسط مقام معظم رهبری است و همین طور در مسیر ماده ۱۵ سیاست‌های کلی محیط زیست در حوزه محیط زیست است که به تعاملات بین‌المللی پرداخته است بنابراین از نظر ملی برای ما حائز اهمیت است که ما مقید به این موضوع هستیم.

مجابی ادامه داد: از جایگاه بین‌المللی هم توجه ایران به حوزه محیط زیست را برای جامعه جهانی بسیار روشن می‌کند و با توجه به این که اولین نشست مهم توافقنامه پاریس در مراکش برگزار می‌شود تصویب مجلس شورای اسلامی در این زمان با ارزش اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت که نشان از توجه مجلس به حوزه محیط زیست دارد.

مجابی در خصوص این که با تصویب این توافقنامه در مجلس چه شرایطی پیش روی کشور خواهد بود گفت: مهم‌ترینش این است که می‌توانیم از صندوق موضوع توافقنامه استفاده کنیم و همین طور از تمامی فناوری‌هایی که در حوزه کاهش گازهای گلخانه‌ای باشد نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

 

https://zistonline.com/vdcb98b0.rhb8spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما