تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : 61181
دومین کنفرانس ملی مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار با به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیرباحضور استادان و صاحبنظران مطرح بین المللی از کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا برگزار می شود.
 دومین کنفرانس تکنولوژی های سبزباحضور صاحبنظران مطرح بین المللی برگزار می شود
به گزارش زیست آنلاین، دبیر دومین کنفرانس ملی مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار درباره تفاوت های این دوره از کنفرانس با دوره قبل گفت: اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار سال گذشته به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با هدف معرفی این حوزه به جامعه صنعتی و دانشگاهی کشور برگزار شد و فراخوانی برای دریافت مقاله اعلام نشد.
دکتر نرگس فلاح افزود: امسال علاوه بر افزایش و تغییر محورهای تخصصی کنفرانس به تناسب نیازها و ضرورت های کشور، برای دریافت مقاله در محورهای توسعه پایدار صنعت پتروشیمی در ایران، محصولات سبز و فرآیندهای پایدار در صنعت پتروشیمی، بهینه سازی فرآیندها در صنعت پتروشیمی و اثرات صنعت پتروشیمی بر محیط زیست فراخوان منتشر کردیم که مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه کنفرانس تا ۱۵ آذرماه خواهد بود.
وی از قطعی شدن برگزاری ۸ کارگاه آموزشی در حاشیه کنفرانس امسال خبر داد و گفت: این کنفرانس ها با حضور استادان داخلی و خارجی در موضوعات &#۳۹;ارزیابی زیست محیطی&#۳۹;، &#۳۹;مدیریت پسماند جامد و صنعتی&#۳۹;، &#۳۹;ارزیابی چرخه حیات&#۳۹;، &#۳۹;مدیریت کربن&#۳۹; و &#۳۹;کارگاه تخصصی تکنولوژی های نوین جذب و به دام اندازی CO۲&#۳۹; برپا می شود و علاقمندان به شرکت در این برنامه های آموزشی تا ۲۰ دی ماه فرصت ثبت نام دارند.
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: کارگاه های آموزشی از ۲۷ تا ۳۰ دی ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود و تاریخ برگزاری کنفرانس و ارائه مقالات و سخنرانی ها ۲۸ و ۲۹ دی ماه خواهد بود.
وی برگزاری دو پنل تخصصی &#۳۹;تاثیر پتروشیمی بر محیط زیست&#۳۹; و &#۳۹;توسعه پایدار و صنعت پتروشیمی&#۳۹; و نمایشگاه دستاوردهای صنایع مختلف، شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی در زمینه تکنولوژی های سبز را از دیگر برنامه های دومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار ذکر کرد.
فلاح درخصوص ضرورت برگزاری این کنفرانس گفت: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با منابع عظیم نفت و گاز، نیاز دارد تا صنایع خود را به ویژه در حوزه نفت و گاز توسعه دهد و توسعه صنعتی تنها مکانیزمی است که کشورهای در حال توسعه را قادر می‌سازد تا فقر و بیکاری را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه ورود فناوری به ایران در دوران پسا تحریم با رشد چشمگیری به ویژه در صنعت پتروشیمی روبرو خواهد بود، خاطرنشان کرد: باتوجه به تاثیرات منفی توسعه ناپایدار صنایع بر محیط زیست، باید تلاش کرد با بهره گیری از فناوری های نوین سبز و کمک به توسعه پایدار، تاثیرات مخرب توسعه را به حداقل رساند که بهینه سازی صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی از جمله این راهکارهاست.
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، صندوق ملی محیط زیست و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی میزبان دومین همایش &#۳۹;مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار&#۳۹; خواهد بود.
تکنولوژی سبز( Green Technology) به استفاده و بهره برداری از لوازم و پروژه هایی اطلاق می شود که با محیط زیست سازگار هستند.
براساس اصول مهندسی سبز، طراحان باید مطمئن شوند که تا حد ممکن، همه مواد و انرژی ورودی و خروجی به صورت ذاتی، غیرخطرناک باشند و محصولات، فرآیندها و سیستم‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که بازدهی میزان مواد، انرژی، فضا و زمان را حداکثر سازند و از طرفی طراحی برای ظرفیت مازاد یا توانایی اضافه، باید به عنوان عیب طراحی شناخته شود.
در مهندسی سبز، تنوع مواد در محصولات چند جزیی باید حداقل شود تا حفظ ارزش و جداسازی قطعات ترویج شود و
طراحی فرآیندها، محصولات و سیستم‌ها باید شامل یکپارچه‌سازی و برقراری ارتباط با جریان‌های موجود انرژی و مواد باشد و همچنین پس از اتمام عمر مفید، قابلیت تجاری سازی و استفاده مجدد داشته باشند به طوریکه مواد و انرژی ورودی باید تجدید پذیر باشند و نه تمام‌شونده.

https://zistonline.com/vdcgqq93.ak9q74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما