تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : 61196
سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه ای بازل در تهران بین ایران و دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امضاء شد.
امضای سند تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران
به گزارش زیست آنلاین، پذیرش سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل میان سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و رولف پایت دبیر اجرایی کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام امضاء شد.

معاون سازمان محیط‌زیست با اعلام اینکه مرکز منطقه کنوانسیون بازل در تهران به دلیل غیرفعال بودن در معرض انحلال قرار گرفته بود، گفت: با فعالیت‌هایی که داشتیم، این مرکز از خطر انحلال نجات یافت.

سعید متصدی در مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل گفت: از سال ۲۰۰۴ مصوب شد که ایران یکی از کشورهایی باشد که مرکز منطقه‌ای کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و رتردام را داراست که این مراکز عمدتاً فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی در زمینه کنوانسیون‌های سه‌گانه مربوط به نقل و انتقال فرامرزی و دفن پسماندهای خطرناک را انجام می‌دهند.

وی افزود: در دنیا تنها شش مرکز منطقه‌ای کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و رتردام وجود دارد که یکی از آنها در تهران افتتاح شد. در سال‌های گذشته متأسفانه این مرکز غیرفعال شده بود و حتی بحث تعطیل شدن و انحلال این مرکز مطرح شد و می‌خواستند این مرکز را از ایران بگیرند و هند و سریلانکا تقاضای میزبانی این مرکز را داشتند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در دولت کنونی فعالیت‌های خوبی را در این مرکز داشتیم، سال ۲۰۱۵ اعضا را دعوت کردیم و یک کارگاه آموزشی برای اعضا گذاشتیم.

متصدی تصریح کرد: در این مرکز درباره پسماندهای خطرناک، مواد آلی پایدار، مواد شیمیایی و سموم فعالیت می‌شود و ایران، نپال، بنگلادش، پاکستان، مالدیو، بوتان و مجموعاً هشت کشور در این مرکز عضو هستند.

وی تأکید کرد: با فعالیت‌های زیاد و مشارکت در کنفرانس‌های بین‌المللی مثل ژنو توانستیم این مرکز را از خطر انحلال خارج کنیم و با امضای سند امروز تضمین شد که برای پنج سال این مرکز را در ایران داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: ایران به دلیل حمایت‌های دولت و وجود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراوان، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مدیریت پسماندهای شیمیایی و همکاری با کنوانسیون‌های بین‌المللی است و خوشبختانه به کنوانسیون جیوه نیز پیوسته است.

حذف جیوه از صنایع پتروشیمی

متصدی درباره این کنوانسیون توضیح داد: دفن غیرصحیح باتری در شهر میناماتای ژاپن منجر به نشت جیوه و بروز یک بیماری شد و کنوانسیونی به نام همین شهر شکل گرفت. از فعالیت‌های خوب ما در راستای این کنوانسیون، حذف جیوه از صنایع پتروشیمی است و توانستیم با حمایت برخی کشورها در برخی صنایع، جیوه را حذف کنیم؛ در این زمینه هم پیشگام هستیم.

همچنین مجید شفیع پور مدیر کل امور بین الملل و رییس مرکز کنوانسیون های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۱۵ سال گذشته برای نخستین بار پیشنهاد و تصویب کنوانسیون بازل با هدف مدیریت بر نقل و انتقال فرامرزی پسماندهای خطرناک با محوریت مرکزی برای ظرفیت سازی آموزشی و ارائه خدمات کارشناسی در این زمینه در تهران ایجاد شد.

وی افزود: این مرکز با پنح عضو از کشورهای همسایه در آسیا کار خود را آغاز و فعالیت خود را توسعه داد و برای توسعه کنوانسیون بازل قانونی نیز در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد.

شفیع پور ادامه داد: در جهان شش مرکز منطقه ای وجود دارد که ایران یکی از این مناطق شش گانه را دارد که همان کنوانسیون بازل است که در مرحله بعدی کنوانسیون استکهلم و روتردام نیز به آن اضافه شد که ماموریت هر کدام مدیریت انواع پسماندهای خطرناک و شیمیایی است.

وی افزود: امروز شاهد تمدید یک دوره پنج ساله این کنوانسیون در تهران با ماموریت های گسترده تر هستیم که دو بعد مهم در این سند گنجانده شده است، یکی ارتباط با مجامع علمی، آموزشی و دانشگاهی و دیگری عملکرد و سرمایه گذاری برای مدیریت این گونه پسماندها است که باید تلاش شود تا برای واحدهای صنعتی که توسعه خود را دنبال می کنند، شبکه سازی شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، شفیع پور گفت: کشورهایی در منطقه هستند که عضو هیچ کدام از کنوانسیون ها نیستند که برای جذب و همراه کردن این کشورها در این کنوانسیون تلاش می شود.

https://zistonline.com/vdccesqe.2bqso8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما