تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۵۹
کد مطلب : 61281
مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره هزینه ۱۷ میلیارد دلاری موافقتنامه پاریس برای ایران گفت: به طور حتم اجرای این طرح و دستگاههای آن برای عملیاتی کردن، هزینه‌هایی در بردارد.
 ۱۷ میلیارد دلار «موافقتنامه پاریس» برای ایران هزینه دارد
به گزارش زیست آنلاین ،محسن ناصری درباره  امضای «موافقتنامه پاریس» توسط ریاست سازمان محیط زیست که بر اساس آن ایران متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با هزینه ۱۷ میلیارد دلار می‌شود، اظهار کرد:  اجرایی شدن موافقتنامه پاریس از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود و ایران نیز یکی از امضا‌کنندگان آن محسوب می‌شود؛ کشورمان سه سال فرصت دارد تا شرایط کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر لایحه موافقتنامه پاریس در شورای نگهبان است که نظراتی بر روی آن داشته‌اند و اگر به جمع‌بندی لازم نینجامد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره الزام‌آور بودن یا الزام آور نبودن این موافقتنامه برای کشورمان عنوان کرد: در عرف دیپلماتیک، تعهداتی که داده می‌شود باید عملیاتی شود اما برای این موافقتنامه جریمه یا تحت فشار قرار دادن کشوری که تعهدات را اجرایی نمی‌‌کند، مدنظر نیست.

ناصری افزود: قبل از نشست موافقتنامه پاریس برخی صحبتها مبنی بر تنبیه کشورهایی که تعهدات را اجرا نکنند مطرح بود اما این مسئله در حال حاضر به هیچ عنوان مورد توجه نیست.

وی اظهار کرد: قرار است هر کشوری که تعهدات خود را عملی نکند تحت فشار روانی قرار گیرد اما موضوع جریمه مطرح نشده است.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه هزینه ۱۷ میلیارد دلاری این موافقتنامه برای ایران گفت: به طور حتم اجرای این طرح و دستگاههای آن برای عملیاتی کردن، هزینه‌هایی در بردارد اما دستاوردهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نصیب همه مردم و کشور خواهد شد.

ناصری تصریح کرد: باید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را انجام دهیم و سود و فایده این مهم را در سالهای آینده شاهد خواهیم بود؛ متاسفانه دولتهای گذشته به این موضوع اهتمام نداشتند در صورتی که اگر این مهم زودتر انجام می‌گرفت کشور به دستاوردهای زیادی دست پیدا می‌کرد.

وی دامه داد: جلوگیری از انتشار گاز گلخانه‌ای و اجرایی کردن آن همانند درد زایمان است که باید تحمل کنیم و این سیاست سرانجام به بار بنشیند.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره این پرسش که آیا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانع توسعه می‌شود یا خیر اظهار کرد: ما در حال حاضر برای توسعه سه برابر سایر کشورهای دنیا انرژی مصرف می‌کنیم و نمی‌توان گفت که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسعه را مختل خواهد کرد.

ناصری خاطرنشان کرد: البته نظر منتقدان نیز نسبت به موافقتنامه پاریس و جلوگیری آن از توسعه دلسوزانه است اما باید مطمئن باشید که مانع توسعه نخواهد شد.

وی افزود: مصالح کلان کشور را نباید با عینک سیاسی نگاه کرد و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور حتم به نفع کاهش مصرف انرژی و کشور خواهد بود.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این موافقتنامه به‌گونه‌ای نیست که اگر ایران نتواند به اندازه تعهد داده شده به کاهش انتشار اقدام کند با جریمه و تنبیه سراغ ما بیایند البته در صورت اجرایی نشدن ممکن است مورد شماتت قرار بگیریم.

ناصری با بیان اینکه دولت باید این تعهد را عملیاتی کند، عنوان کرد: اگر این مهم به اندازه تعهد داده شده عملیاتی نشود در کشور پلمپ نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اقدامات سازمان محیط زیست و دولت کاملاً منطبق با سیاستهای کلی نظام است و در این مورد نیز برنامه‌ریزیهای لازم مورد توجه قرار دارد.

منبع : تسنیم

 

https://zistonline.com/vdchzin-.23nz6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما