تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب : 61348
قرن ها بود که ابر و باد و مه و خورشید، میدان دار اصلی تامین انرژی بشر بودند. اما از آنجا که بشر اختیاردار شد، با بی مهری تمام به انرژی های تجدیدپذیر پشت کرد و آغوش به سوی قاتل خاموشی به نام انرژی های فسیلی گشود.
 جدال انرژی های موجود در طبیعت به نفع فسیلی ها تمام شده است
به گزارش زیست آنلاین به نقل از انجمن انرزیهای تجدید پذیر، آیا می دانید سهم انرژی های نو در سبد مصرف انرژی کشور در حال حاضر کمتر از ۱ درصد است در صورتی که متوسط انرژی های نو در دنیا به ۲۰ درصد رسیده است و ایران دارای رتبه ۵۲ در بین ۶۰ کشور است؟

قرن ها بود که ابر و باد و مه و خورشید، میدان دار اصلی تامین انرژی بشر بودند. اما از آنجا که بشر اختیاردار شد، با بی مهری تمام به انرژی های تجدیدپذیر پشت کرد و آغوش به سوی قاتل خاموشی به نام انرژی های فسیلی گشود.

اکنون سالیانی است که بشر دریافته، قدم در بازی باخته ای گذاشته است و باید به سیره هم سلکان خود باز گردد. از این روی جمهوری اسلامی نیز، استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقای میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژی های تجدیدپذیر، برای تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور را در دستور کار قرار داد. همین دلیل در سال ۹۲ لایحه تاسیس سازمان انرژی های نو ایران به مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود و همین آذرماه گذشته، اساسنامه و شرح وظایف و ماوریت های آن به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد و به دولت ابلاغ می گردد.

ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز، دارای قابلیت فراوان انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است. ولی تا کنون جدال انرژی های موجود در طبیعت به نفع فسیلی ها تمام شده است و تجدیدپذیرها به حق خود نرسیده اند.

✳ظرفیت ۶۰ هزار مگاواتی انرژی بادی در کشور

 ظرفیتی بیش از ۶۰ هزار مگاوات انرژی در کانال های بادخیز کشور متصور است. اغلب مناطق بادخیز کشور در مکان هایی قرار دارند که علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور می توانند حتی چهره آن مناطق را تغییر داده و منجر به توسعه یافتگی شان شود؛ مناطقی مانند خواف با دارا بودن جهت و سرعت باد عالی، زابل با دارا بودن باد ۱۲۰ روزه و تونل باد منجییل که تا تاکستان و دشت قزوین گسترده می شود، از آن جمله است.

✳انرژی خورشیدی

برخی آمارهای سال ۲۰۱۵  می گوید اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه های خورشیدی در جهان ۲۵۰ هزار مگاوات است که این رقم در اتحادیه اروپا ۹۵ هزار مگاوات و در آلمان ۴۰ هزار مگاوات است.
بسیاری مناطق کشور از تابش بیش از چهار کیلو وات ساعت در هر مترمربع برخوردار است؛ این در حالی است که تابش ها در اتحادیه اروپا با برخورداری از سهم ۴۰ درصدی برق خورشیدی تولید جهان، کمتر از ۶۰ درصد تابش ایران است. انرژی خورشیدی یک مزیت بسیار عالی برای کشورمان در تامین انرژی و امنیت آن و همچنین توسعه صنایع و اشتغال زایی است.

✳انرژی منابع زیست توده

تاکنون بیش از ۱۵ منطقه برخوردار از منابع زمین گرمایی در کشور شناسایی شده و فقط در یک مخزن زمین گرمایی مشکین شهر اردبیل ظرفیت حرارتی بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات وجود دارد و می توان در آن به ساخت نیروگاهی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگاوات اقدام کرد.
 امروز گاز از عسلویه استخراج و پس از طی بیش از هزار کیلومتر به خانواده های اردبیلی می رسد؛ این در حالی است که با استفاده از انرژی زمین گرمایی و استفاده از آن در منطقه، می توان این گاز را حتی به اتحادیه اروپا صادر کرد.
 در منطقه سرعین با استفاده از چشمه های آب گرم به جلب و جذب توریست پرداخته می شود و نظیر چنین ظرفیتی در مشکین شهر برای حضور خانواده ها و توریست ها، استحصال برق و آب درمانی وجود دارد.

 

https://zistonline.com/vdcbwfb0.rhb8apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما