تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۶
کد مطلب : 61452
امروزه وجود سیستم های گرمایشی مرکزی در ساختمان ها فارغ از مسکونی و یا ادرای بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که می توان با استفاده از این مهم اقدام به توزیع و تامین مناسب گرمای مورد نیاز مکان های مختلف یک ساختمان ، ساختمان ها و یا مجتمع های مجاور به یکدیگر نمود.
بررسی روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان
به گزارش زیست آنلاین، گفتنی است با توجه به کمبود منابع انرژی در کشور ، بهینه سازی استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی  بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که با تحقق این امر می توان مانع اتلاف انرژی و همچنین کاهش هزینه ها شد.

باید توجه داشت که امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و ساخت بی رویه ساختمان های بلند مرتبه، راه اندازی و استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که وجود این مهم یکی از الزامات این نوع ساخت و ساز ها به حساب می آید، هر چند این سیستم  تقریبا در تمامی انواع ساختمان ها قابل استفاده می باشد ، اما استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایشی مرکزی مورد بحث بیشتر در ساختمان ها و مجتمع های بسیار بزرگ کاربرد دارد.

یکی از مهم ترین آسیب های پیش روی تاسیسات در ساختمان عدم وجود اطلاعات کافی از چگونگی کارکرد این  تجهیزات است به گونه ای که در برخی از موارد باعث کاهش بازدهی نیز می شود، از این رو بسیاری از کارشناسان، اتوماسیون کردن سیستم های سرمایشی را راهی برای افزایش  طول عمر این گونه تجهیزات در ساختمان قلمداد می کنند.

جالب است بدانیم که سیستم های مرکزی متشکل از تجهیزات بزرگی هستند که به طور حتم در داخل موتور خانه ساختمان مستقر می شود، هر چند باید اذعان داشت که ساختار هر یک از تجهیزات مورد استفاده و سیستم های وابسته به آن ، متناسب با کاربرد مختلف  بسیار متفاوت های با یکدیگر می باشد، به عبارت ساده تر تجهیزات اصلی مورد استفاده در این نوع از سیستم ها از اندازه ، ظرفیت و ساختار مختلفی برخوردار است که هر یک از آنها دارای کاربرد های منحصر به فردی هستند که از مهم ترین ویژگی آن می توان به قابلیت ذخیره سازی بخشی از ظرفیت کل سیستم و همچنین به کارگیری تجهیزات پشتیبان در آنها اشاره نمود .

استفاده از انواع انرژی را می توان جزو دیگر مزایایی سیستم گرمایشی مرکزی برشمرد، چرا که برای راه اندازی سیستم های گرمایشی می توان از  ترکیب  برق ، گاز طبیعی ، سوخت مایع ، زغال سنگ ، انرژی خورشیدی، منابع زمین گرمایی و غیره استفاده کرد.

از طرف دیگر باید خاطر نشان کرد که چنانچه تجهیزات ، سیستم های جانبی و سیستم کنترل خودکار به درستی انتخاب شوند ، سیستم های گرمایشی مرکزی قابلیت آن را دارند تا بدون تحت تاثیر قرار دادن شرایط استاندارد، عملکرد و انعطاف پذیری سیستم ، در کاربرد های مورد نیاز برای تامین گرمایش و یا سرمایش ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند . طراحی این سیستم ها بسته به کاربرد های مختلف در هریک از ساختمان ها ، هزینه های کارکرد آنها ، انرژی مصرفی ، قابلیت اطمینان سیستم ها ، فرایند ها و سیستم های الکتریکی مورد استفاده متغیر خواهد بود . به طور کلی طراحی و ساخت این سیستم ها نسبت به سیستم های یکپارچه منطقه ای مستلزم تحلیل اقتصادی ، محاسبات مهندسی و به کار گیری تجهیزات گسترده تری است .

بدیهی است امروزه سیستم های گرمایشی مرکزی این قابلیت را دارند که در مواقع حضور و  یا عدم حضور افراد در ساختمان از قابلیت کارکرد در مواقع حضور یا عدم حضور افراد در ساختمان برخوردار هستند، همچنین از قابلیت کارکرد مقطعی یا مداوم در طول سال نیز بهره می جویند، از این رو تا حد چشمگیری باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.

از دیگر مزایایی استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی می توان به عدم نیاز به کار گیری پرسنل  زیاد  در حفظ و نگهداری آن  اشاره نمود چرا که در این نوع از سیستم ها پرسنل تنها با یک شیفت کاری می تواند تعمیر و نگهداری این سیستم ها را انجام دهند اما در مقابل  نگهداری از این سیستم ها ، مستلزم حضور ۲۴ ساعته پرسنل مربوطه در محل است، چرا که بروز مشکل هر چند کوچک می تواند بسیاری از افراد را با مشکل مواجه کند و یا اینکه ضرر مالی هنگفتی را برجای بگذارد.

دور بودن ارتعاشات و همچنین آلودگی صوتی به دلیل استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی را می توان از دیگر مزایایی آن برشمرد، چرا که در گذشته متاسفانه ساکنان ساختمان بر اثر استفاده از موتور خانه با سر و صدای زیادی مواجه بودند که البته این مهم را شاید به توان در استقبال مردم از استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی موثر دانست.

همان گونه که می دانیم در گذشته برای دستیابی به گرما در فصل زمستان از موتور خانه استفاده می شد که متاسفانه از راندمان بسیار پایین و مصرف انرژی زیادی برخوردار بود که در ادامه به بیان دلایل پایین بودن راندمان موتور خانه اشاره خواهیم کرد.

 

• عدم طراحی و اجرای درست کل سیستم بر اساس محاسبات مهندسی

 

• عدم انطباق ظرفیت حرارتی موتور خانه با بار حرارتی ساختمان

 

• عدم تناسب ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل

 

• استفاده از دیگ های چدنی به عنوان مبدل حرارتی

 

• عدم تنظیم درست مشعل و در برخی موارد پایین بودن راندمان مشعل یا دیگ

 

• عدم عایق بندی منبع آب گرم داخل موتور خانه، منبع انبساط پشت بام، لوله های رفت و برگشت شوفاژ و لوله های آب گرم بهداشتی

 

• عدم استفاده از فناوری نوین و پیشرفته "مبدل های صفحه ای" برای تامین آب گرم فوری و طراحی و اجرای مخازن بزرگ ذخیره آب گرم

 

• رسوب گیری بالا در داخل پره‌های دیگ و منبع آب گرم که بخشی از آن بدلیل وجود املاح زیاد در آب است.

 

• مناسب نبودن دود کش و تهویه هوای مورد نیاز برای احتراق

 

• عدم اجرای سیستم مدیریت هوشمند موتور خانه (BMS) و بعضا" خارج کردن ترموستات ها از حالت هوشمند و خودکار به حالت دستی توسط کاربران و در نتیجه عدم تنظیم صحیح ترموستات

 

• دور بودن منبع آب گرم از مصرف کننده

 

• عدم امکان تنظیم دماهای مناسب برای آب گرم مصرفی و گرمایش

 

• عدم قابلیت تنظیم توان کارکرد مشعل متناسب با نیاز (ماجولیشن یا ماژولار)

 

گفتنی است سيستم های عمومي و فراگير تأسيسات حرارتی موجود در كشور متاسفانه به دليل بهره گيرى از تكنولوژی قديمي فاقد كارآيي و راندمان لازم در بهينه سازى مصرف سوخت و انرژي می باشند، چرا که اساس كنترل دما در تأسيسات حرارتي ساختمان به روش سنتي و توسط تنظيم درجه حرارت ترموستات ديگ مي باشد ، همچنین در اين روش هيچ‌گونه كنترل و نظارت دقيقی بر ميزان دمای مورد نياز آب گرم چرخشی در سيستم های گرمايش و آب گرم مصرفي صورت نمي گيرد و سيستم قادر به درک و شناسايی مناسب ترين وضعيت كنترل رژيم حرارتي ساختمان جهت دسترسی به الگوی صحيح مصرف انرژي توأم با ايجاد محدوده آسایش حرارتي براي ساكنين نمي باشد، با این اوصاف استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی می تواند علاوه بر مزایایی برشمرده فوق   باعث ایجاد رفاه و آرامش برای بهره برداران شود.

 

 

https://zistonline.com/vdchikn-.23nzmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما