تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 61486
مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه:

برنامه ششم کمر به نابودی کامل محیط زیست بسته است

مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بخش کشاورزی برنامه ششم، گفت: این برنامه فشار بر طبیعت را سه برابر خواهد کرد و این یعنی نابودی کل اکولوژی و منابع آبی و خاکی کشور که به صلاح نسل کشور نیست.
برنامه ششم  کمر به نابودی کامل محیط زیست بسته است
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری با بیان اینکه وضعیت پیش آمده در خصوص آب، در وهله اول منشاء انسانی دارد تا تغییر اقلیم طبیعت ، گفت: خیلی ها عامل اصلی اتفاقاتی راکه در کشور می افتد به تغییر اقلیم متصل می کنند در حالی که درست است تغییر اقلیم تاثیر داشته ولی تغییر اقلیم به مراتب کمتر از مدیریت آب کشور اثر دارد. به عنوان مثال بررسی‌هایی که در رابطه با تغییر اقلیم شده ۱۸ درصد در خشک شدن دریاچه ارومیه موثر بوده و ۸۲ درصد در اثر برداشت بیش از حد و تجاوز به حقوق دریاچه ارومیه بوده است که آب‌های بالادستی دریاچه ارومیه را مصرف کردیم و جیره دریاچه را به مرور کاهش دادیم، به طوری که امروز وسعت دریاچه از حدود ۵ هزار کیلومتر به ۲۱۵۰ کیلومتر مربع رسیده است.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با ابراز تاسف از اینکه در کشور همیشه اهداف کوتاه مدت در تمام زمینه ها بر اهداف بلند مدت قالب بوده، توضیح داد: ما می گوییم تولید کنیم به هر قیمتی که از نظر طبیعی و تعادل اکولوژیکی می خواهد بشود، یعنی ما امروز تولید چند میلیون تن محصول کشاورزی را ترجیح می دهیم به اینکه پنج سال بعد چه اتفاقی در کشور پیش خواهد آمد. عامل اصلی، قالب بودن اهداف کوتاه مدت بر اهداف میان مدت و بلند مدت است.

مشاور معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ششم توسعه، از این نقص در این برنامه یاد کرد و متذکر شد: در شرایطی که ما الان بیش از دو برابر آبی که باید مصرف شود، مصرف می کنیم، مجلس در برنامه ششم تصویب کرده که ما باید به ۹۵ درصد خودکفایی در محصولات کشاورزی برسیم و این باعث نابودی بقیه آب هایی که در کشور است، می شود.

وی با یادآوری اینکه مزیت نسبی در مصرف آب، فقط اقتصاد نیست اظهار داشت: طبق رفرنس های بین المللی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد آب های تجدید پذیر خودش را مصرف کند ولی این مصرف در ایران امروز ۱۱۰ درصد است و آن چیزی که مجلس تصویب کرده یعنی صد در صد آب های تجدید پذیر کشور باید مصرف شود. این خودش بزرگترین فاجعه است و سوزاندان حق نسل های بعدی است.

کلانتری با اشاره به وخامت در استان قم بیان داشت: فلات مرکزی ما از جنوب البرز تا دریاهای جنوب و از شرق زاگرس تا مرزهای پاکستان و افغانستان هیچ رودخانه داخلی جز زاینده رود ندارد که آن هم خشک شده است و بقای کشور به برداشت از بافت های زیرزمنی بستگی دارد. آب های زیرمینی بخشی از بارش هایی است که سالیانه اتفاق می افتد و بخشی هم در میلیون ها سال گذشته در زیرزمین انباشته شده است اما نه تنها به اندازه آب های تجدید پذیری که از نفوذ بارش های سالیانه است، برداشت می کنیم بلکه بیش از دو برابر آن داریم از آب هایی که طی میلیون ها سال انباشته شده، استفاده می کنیم و اینها نیز دارد تمام می شود.

وی  متذکر شد: لازم است هیچ اقدام اجرایی برخلاف توسعه ناپایدار در کشور انجام ندهیم حتی در برنامه ششم، حتی بخش کشاورزی در برنامه ششم باید تجدید نظر شود برای اینکه برنامه مصوب فشار بر طبیعت را سه چندان خواهد کرد و این یعنی نابودی کل اکولوژی کشور و منابع آبی و خاکی کشور که نه صلاح این نسل است و نه به صلاح کشور.

مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بخشی از چاه‌های حفر شده در قم مجوز قانونی دارند و بخشی مجوز غیرقانونی دارند، گفت: برداشت از آب های زیرزمینی در کشور حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب است در حالی که تجدید پذیری آب های زیرزمینی ما با چرخانه آب کمتر از ۳۰ میلیارد متر مکعب است. از این ۳۰ میلیارد مترمکعب اضافی حدود ۸ میلیارد متر مکعب از طریق چاه هایی که مجوز دارند، اضافه برداشت می شود و دولت باید با آنها برخورد کند. آنهایی هم که مجوز ندارند حدود ۷.۲ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت می کنند.

https://zistonline.com/vdcepe8p.jh8zvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما