تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۸
کد مطلب : 61490
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تصویب لایحه خاک به عنوان یک عامل بازدارنده در تخریب خاک و آلودگی آن بسیار موثر است و سازمان محیط زیست می تواند مستقیم به موضوع ورود کند هر چند اکنون نیز تذکرات لازم را به دستگاه ها می دهیم.
تصویب  لایحه خاک عامل بازدارنده در تخریب  آن
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از ایرنا معاون رییس جمهوری گفت: با تصویب لایحه حفاظت از خاک امکان ورود مستقیم سازمان محیط زیست به حفاظت از این عرصه فراهم می شود.



معصومه ابتکار در خصوص قاچاق خاک در هرمزگان اظهار کرد: لایحه حفاظت از خاک با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده و اکنون در مجلس منتظر تصویب است.
وی با ابراز امیدواری بر اینکه این لایحه هرچه زودتر تصویب شود، گفت: این لایحه از یک زاویه به تخریب و از زاویه دیگر به آلودگی خاک پرداخته است.
وی به فعالیت یک معدن در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت:بعد از دریافت گزارش هایی از فتالیت این معدن در هرمزگان بخش نظارتی سازمان محیط زیست ورود کرد؛ هر چند فعالیت معادن به طور مستقیم به سازمان محیط زیست مربوط نمی شود اما به علت حساسیت و اهمیت موضوع ورود کردیم.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم به طور مستقیم به بخش فعالیت معادن ورود کنیم پیش نویس نحوه فعالیت معادن را تهیه شده است.تمام معادن برای فعالیت از ابتدای اکتشاف تا استخراج و بهره برداری کامل موظف به رعایت الزامات محیط زیستی هستند.
ابتکار با اشاره به لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی معادن گفت: چندی پیش از معادن نطنز و محلات بازدید کردم که شاهد تخریب گسترده عرصه سرزمینی و حضور باطله های معدنی در طبیعت بودم، همچنین تعداد زیادی معدن متروکه به حال خود رها شده بود که تمام این ها به مرور به منشا ریزگرد تبدیل می شوند.
ابتکار با اشاره به بازدید از معادن پاکدشت گفت:به نظر می رسد در آخرین سرشماری، جمعیت پاکدشت به بیش از ۶۰۰ هزار نفر که بیشترمهاجر هستند افزایش یابد؛ این درحالی است که ۱۶۰ معدن بزرگ که عمدتا ۱۰ تا ۲۰ هکتار و با عمق ۷۰ مترهستند در پاکدشت فعالیت می کند که منشا بزرگ گرد وغبار هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع هوای پاک، نظارت بر بخش معادن باید جدی تر گرفته شود، یک معدن چند سال فعالیت می کند اما هزاران سال پیامد آن گریبانگیر کشور وساکنان اطراف آن می شود.
معاون رییس جمهوری گفت: بر این اساس آیین نامه ضوابط زیست محیطی فعالیت معادن تهیه و امیدواریم هرچه زودتر در مجلس تصویب شود، البته در سال ۸۴ چنین آیین نامه ای داشتیم اما سال ۹۲ دیدیم چیزی از آن باقی نمانده است بنابراین از اول شروع کردیم.
وی تاکید کرد: زمانی که این آیین نامه تصویب شود سازمان حفاظت محیط زیست می تواند به طور مستقیم به فعالیت معادن ورود کند هر چند اکنون نیز اخطارهایی می دهیم، ما نسبت به معادنی که در مناطق حفاظت شده فعال هستند حساسیت و نظارت کامل داریم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان با فعالیت معدن مخالف نیست ، معدن می تواند یکی از بخش های توسعه پایدار باشد اما به شرطی که الزامات و ضوابط محیط زیستی رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست نمی تواند به طور مستقیم به فعالیت معادن ورود کند تاکید کرد: در صورت تصویب دو آیین نامه معادن و حفاظت از خاک، سازمان به صورت مستقیم وارد این مقوله می شود، البته اکنون با شورای عالی معدن به طور مستقیم همکاری می کنیم و بسیاری از مشکلات نیز با تعامل برطرف شده است.

https://zistonline.com/vdcjyxem.uqevhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما