تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۴
کد مطلب : 61531
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان مطرح کرد:

اکوتوریسم محور گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان با تاکید بر اینکه اکوتوریسم و گردشگری پایدار محور برنامه‌های گردشگری استان است، گفت: استراتژی اصلی ما برای گردشگری استان گیلان، بوم‌گردی است.
اکوتوریسم محور گردشگری
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از مهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: طبیعت گردی و گردشگری پایدار محور برنامه‌های گردشگری ما در استان گیلان است.

رضا علیزاده افزود: در حوزه تالاب انزلی با جایکا ژاپن برنامه مشترکی داریم که از سال ۲۰۰۳ شروع شد،  سال ۲۰۰۷ در آن وقفه افتاد و از سال ۲۰۱۲ دوباره آغاز شده و اکنون به برنامه جامع عملیاتی برای تالاب رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: لایروبی و تلاش برای جلب مشارکت مردمی، بخشی از برنامه های ماست که برای مثال در روستای جیرسر با موضوع اکوتوریسم اقداماتی اجرایی داشته‌ایم. برنامه‌های آموزشی هم برای قایقرانان داشته‌ایم که در حوزه شیلات و منابع طبیعی هم اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: آنچه در برنامه جایکا دنبال می‌کند شامل محورهای عمومی حفظ محیط‌زیست و گردشگری پایدار است.

رضا علیزاده درباره تأکید بر گردشگری دریایی گفت: ایجاد مارینا در بندر انزلی یکی از مواردی است که در دستور کار ماست، طرح مطالعاتی آن انجام شده است. نقطه‌ای هم مشخص شده و در حال مذاکره با سرمایه گذاران هستیم. عنقریب فاز سرمایه گذاری هم انجام خواهد شد و ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا چرخه گردشگری دریایی به حرکت درآید.

وی اظهار کرد: ما در سواحل به دنبال بهره‌برداری خردمندانه‌ای در منطقه تالاب انزلی فضایی ایجاد کرده‌ایم که در نیمه دوم سال هم قابل استفاده است. همچنین به دنبال برون رفت از بهره‌برداری دولتی از سواحل هستیم، چرا که مادامی که دولت در این فعالیت‌ها باشد به توفیقی نمی‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: از استراژی‌های اصلی استان، بوم‌گردی است و همه مقامات ارشد استان نیز بر آن تاکید دارند. ما در جنوب، غرب و شرق استان بوم‌گردی را دنبال می‌کنیم. در جنوب، روستای استخرجان و حلیمه‌جان را پایلوت کرده‌ایم که این کار با تسهیلات صندوق کارآفرین امید در حال انجام است. در روستای دهنه سر در خمام هم فعالیتی آغاز شده و امروز هم یکی از فعالان بوم گردی در سوباتان‌تالش بخشی از کارهایشان را در نمایشگاهی که در گردهمایی دهم راهنمایان گردشگری کشور برگزار می‌شد، ارائه کرد.

وی همچنین تأکید کرد: ۱۶ پروژه بوم‌گردی در استان گیلان در حال اجراست، انگیزه مردم و جامعه محلی با بوم گردی و طبیعت گردی مضاعف می‌شود. قطعا بوم‌گردی موفق‌تر است و با توجه به سطح تقاضا برای گردشگری در روستا، بوم گردی با اقبال بیشتری روبرو می‌شود.

دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران با حضور ۸۰۰ راهنمای گردشگری از سراسر کشور در استان گیلان در حال برگزاری است.

https://zistonline.com/vdcfytdv.w6dymagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما