تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۲۱
کد مطلب : 61655
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعتلای کشور را در گرو توجه به اقتصاد سبز دانست و تاکید کرد که یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم دستیابی به این هدف بوده است.
توجه به اقتصاد سبز مهم ترین رویکرد دولت یازدهم است
معصومه ابتکار  امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند)، در مراسم بهره‌برداری از طرح مکانیسم پاک پتروشیمی شهدای مرودشت، با تاکید بر اینکه اقتصاد سبز هم‌راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد، گفت: اقتصاد سبز تامین کننده رشد و توسعه کشور بدون از بین بردن محیط زیست است.

وی اقدام انجام شده در پتروشیمی مرودشت را در راستای توجه به اقتصاد سبز ارزیابی کرد و گفت: این اقدام باعث کاهش ورود حدود ۴۵۰ هزارتن گازهای گلخانه‌ای به هوا می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در اقتصاد سبز رشد و ارزش افزوده و اشتغال داریم اما نه به قیمت آلودگی و تخریب محیط زست. هزینه‌های زیست‌محیطی از ابتدا با طراحی سبز و طراحی فرآیندها با فناوری‌های نوین و با رویکرد ممیزی انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، پیش‌بینی و دیده شده است.

ابتکار با یادآوری اینکه اقدام انجام شده در پتروشیمی مرودشت، کاهش هزینه‌هایی است که قبلا به واسطه ورود آلاینده‌ها به محیط زیست، تحمیل شده است، گفت: باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌هایی که طبیعت را با مخاطره مواجه می‌کند، هزینه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کارهای خوبی انجام شد، اما هنوز اقدامات بسیاری در حوزه پتروشیمی و نفت در کشور باقیمانده است، تصریح کرد: امروز ما در زمینه بین‌المللی همکاری‌های خوبی داریم و راه‌اندازی سی‌دی‌ام، یکی از مکانیزم‌های موفق در اجرای پروتکل کیوتو و تغییر اقلیم محسوب می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در همراهی با جامعه جهانی توافق پاریس را پذیرفته‌ایم و باید در این راستا مطابق با آنچه تعهد داریم حرکت کنیم، افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم‌راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۸۶ مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی قرار دارد.

او ادامه داد: در توافق پاریس ما پذیرفتیم ۴ درصد انتشار آلاینده‌ها را بدون قید و شرط و ۸ درصد کاهش آلاینده‌ها را مشروط به رفع کامل تحریم‌ها و تجهیز به فناوری‌های نوین، اجرا کنیم و این با اهداف ملی و سیاست‌های کلان کشور هم هم‌راستا است.

ابتکار با بیان اینکه در سال ۹۱ کشور از محل آلاینده‌های زیست‌محیطی ۹ میلیارد دلار تنها در بخش بهداشتی آسیب دید، گفت: الان قطعا این عدد بالاتر است و سهمی  از تولید ناخالص ملی را این نوع آلودگی‌ها و آسیب‌هایی که به طبیعت وارد می‌شود، خسارت می‌زند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به محیط زیست داشته و در کنار توجه به مسائل اقتصادی، مالی و پولی، مهار تورم و اشتغال و تلاش‌ برای بهبود روابط با دنیا، اقدامات خوبی در حوزه زیست محیطی انجام داده است، گفت: امروز دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه محیط زیست داریم.

ابتکار افزود: ‌از سال ۹۲ تا سال ۹۵ کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را دنبال کرده‌ایم، بهبود سوخت و ارتقاء کیفیت بنزین و گازوییل به یورو ۴ از این اقدامات بوده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شیراز در پاکی هوا، در سطح ملی اول است، گفت: اصفهان در شتاب به سمت کاهش تعداد روزهای آلوده در کشور اول بوده و در تهران هم امسال در مقایسه با سال گذشته ۶۴ روز بیشتر هوای پاک را داشتیم.

https://zistonline.com/vdccpeqe.2bqsp8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما