تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : 61703
دبیر جشنواره گیاهان دارویی مطرح کرد:

ارائه تسهیلات خاص به طرح‌های «فرآوری داروهای گیاهی»

دبیر جشنواره گیاهان دارویی گفت: وزارت کشاورزی و معاونت گیاهان دارویی طب سنتی وزارت بهداشت به افرادی که طرح خاصی در زمینه‌ فرآوری داروهای گیاهی داشته باشند، اعتبارات و تسهیلات ارائه می‌دهند.
ارائه تسهیلات خاص به طرح‌های «فرآوری داروهای گیاهی»
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از فارس، دومین نشست خبری جشنواره طبیعت‌گردی طب سنتی و گیاهان دارویی در شهرستان نطنز برگزار شد. این نشست با حضور مرتضی صفاری نماینده شهرستان نطنز و محمودرضا فقیهی دبیر جشنواره و یوسف حسنی فرماندار نطنز، برگزار شد.

در این نشست محمودرضا فقیهی متخصص طب سنتی و دبیر جشنواره گیاهان دارویی، گفت: در دنیا ۱۳ اقلیم کشت گیاهان دارویی شناسایی شده که ۱۱ اقلیم آن در کشورمان و ۵ اقلیم در شهرستان نطنز قرار دارد.

وی افزود: هزار نوع گیاه دارویی که قابل استفاده در صنعت و لوازم آرایشی و عطر هستند را داریم. دغدغه بسیاری از مسئولین بحث اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی یکی از مباحثی است که می‌تواند منابع مالی و نیروی انسانی را ایجاد کند.

دبیر جشنواره گیاهان دارویی گفت: حجم تجارت گیاهان دارویی در سه دهه اخیر افزایش پیدا کرده و از ۵ میلیارد دلار به صد میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵ هزار میلیارد دلار برسد.

فقیهی گفت: در شهرستان نطنز ۲ هزار هکتار زمین داریم که آماده کشت ارگانیک هستند. در این جشنواره هدف ما توسعه کشت گیاهان دارویی و تبدیل نطنز به قطب گیاهان دارویی در مرکز کشور است.

وی گفت: ما قول ایجاد دانشکده طب سنتی از وزرات بهداشت را گرفته‌ایم و خیرین نیز قرار است بحث‌های مالی این پروژه را تأمین کنند.

دبیر جشنواره گیاهان دارویی گفت: در این جشنواره بحث آموزشی برای مردم در جهت حفظ سلامت خود و کشت گیاهان دارویی را داریم همچنین در این جشنواره متخصصین طب سنتی گردهمایی خواهند داشت.

در این جشنواره سلامتکده‌های طب سنتی ایجاد و خدمات طب سنتی ارائه می‌شود. افرادی که طرح خاصی در این زمینه‌ها داشته باشند، وزارت کشاورزی و معاونت گیاهان دارویی طب سنتی وزارت بهداشت، اعتبارات و تسهیلات خاصی را در اختیار قرار می‌دهد خصوصاً اگر این طرح‌ها در زمینه فرآوری داروهای گیاهی باشد زیرا یکی از سیاست‌های دولت این است که در جهت ایجاد اشتغال اعتبار قرار دهیم.

فقیهی گفت: از جشنواره اول تاکنون  ۳۰ درصد کشت گیاهان دارویی در منطقه افزایش یافته است و توسعه گسترده‌ای در زمینه گیاهان دارویی،‌ زعفران و گل محمدی را داشته‌ایم.

دبیر جشنواره گیاهان دارویی یکی از دستاوردهای جشنواره اول را نوسازی خانه‌های تاریخی منطقه نطنز دانست و گفت: اولین خانه بوم‌گردی نطنز (خانه تاریخی توسلیان) که در جشنواره قبل یک مخروبه بود اما اکنون به عنوان خانه بوم‌گردی پذیرای گردشگران مختلف است.

فقیهی گفت: هدف ما در این جشنواره برندسازی منطقه نطنز بوده است. در جشنواره اول تعدادی از شرکت‌های اعلام کردند که ۳۰ قلم گیاه دارویی را به شرط استاندارد بودن و تضمین خریداری خواهند کرد.

وی گفت: در این جشنواره شرکت‌های دارویی حضور پیدا خواهند کرد و بحث تولید محصولات ارگانیک منطقه فعال خواهد شد. از ۲۵ اسفند سایت جشنواره قابل استفاده برای ثبت‌نام و پذیرش مهمانان خواهد بود. تاریخ شروع جشنواره نیز ۲۷ رجب مصادف با مبعث پیامبر اکرم (ص) خواهد بود.

دبیر جشنواره گیاهان دارویی گفت: اگر بتوان جریان مهاجرت را معکوس کرد، شاید بتوان در آینده در بحث تولیدات کشاورزی به پیشرفت چشم‌گیری دست پیدا کنیم؛ این جشنواره منطبق با سیاست‌های مقام معظم رهبری، سند سلامت ملی و سیاست‌های بالادستی است.

https://zistonline.com/vdcgwu93.ak9qz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما