تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 61710
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران مطرح کرد:

بی توجهی به جنبه اقتصادی تالاب ها

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: متاسفانه علیرغم تحقیقات متعدد صورت گرفته با موضوع ارزشگذاری اقتصادی تالاب ها، بکارگیری و اجرای آن هنوز به صورت جدی به عنوان یکی از ابزارهای مکمل در زمینه مدیریت تالاب ها در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است.
بی توجهی به جنبه اقتصادی تالاب ها
ابوالفضل آبشت در ادامه از آغاز فاز مطالعاتی و اجرای طرح «پرداخت برای خدمات اکوسیستمی» در سایت پایلوت تالاب اقماری کانی برازان واقع در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.

وی اظهار کرد: در طول سال های گذشته، طرح حفاظت از تالاب های ایران تلاش های منسجم و مستمری برای معرفی رویکرد زیست بومی برای مدیریت جامع تالاب ها به انجام رسانده است. این رویکرد، سیستم مدیریتی جدید مبتنی بر مشارکت کلیه ذینفعان دولتی و غیر دولتی به منظور مدیریت، حفاظت و بهره برداری خردمندانه از اکوسیستم تالاب ها می باشد که مبنای آن توجه ویژه به نیاز جوامع انسانی در کنار موضوع حفاظت از تالاب ها است.
وی در ادامه افزود: بررسی های صورت گرفته برای تعیین استراتژی پنج ساله طرح حفاظت از تالاب های ایران نشان می دهد که علیرغم دارا بودن برنامه های مدیریتی، نیازمند بکارگیری ابزارهای دیگری برای مدیریت تالاب ها هستیم. یکی از ابزارهای کلیدی که در نقاط مختلف دنیا در زمینه مدیریت تالاب ها به کار گرفته شده است، موضوع پرداخت برای خدمات اکوسیستمی می باشد.


طرح حفاظت از تالاب های ایران به این منظور مطالعه و اجرای طرح پرداخت برای خدمات اکوسیستمی را در دستور کار خود قرار داده است. این طرح به عنوان مکملی برای اجرای فعالیت های «الگوسازی مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار» و به صورت پایلوت در تالاب کانی برازان واقع در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی انجام می گیرد.
تالاب بین‌المللی کانی برازان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه می باشد که با وسعتی حدود ۹۲۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده است. آب این تالاب از رودخانه مهاباد و چشمه های واقع در روستای قره داغ تأمین می‌گردد. رودخانه مهابادچای که از سدی با همین نام جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.

   https://zistonline.com/vdce7f8p.jh8zzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما