تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : 61741
مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس با اشاره به اینکه بالاترین نرخ فرسایش دنیا در جنگل‌های زاگرس گزارش شده است، بیان کرد: زاگرس در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از آب شیرین کشور را تولید می‌کند.
بالاترین نرخ فرسایش دنیا به جنگل‌های زاگرس اختصاص دارد
شیرین ابوالقاسمی در نشست زنان محیط زیست با اشاره به اینکه زاگرس با وجود تمام پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی که دارد با هیچ کدام از اکوسیستم‌ها قابل مقایسه نیست، گفت: کوه‌های زاگرس حدود ۳۲ میلیون هکتار از وسعت کشور را پوشش می‌دهد و قلب تپنده هر کشور کوه‌ها هستند چرا که برای کشور تولید آب شیرین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ رودخانه از زاگرس تغذیه می‌کنند، گفت: متاسفانه نگاه‌ها در سطح ملی با توجه به خدمات اکوسیستمی که جنگل‌های زاگرس می‌دهند نادیده گرفته می‌شود.

مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی حادی که در کشور با آن مواجه هستیم مانند گرمایش زمین و ریزگردها توجه به نقش و اهمیت زاگرس بیشتر شده است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه زاگرس مانند سد عظیمی است که می‌تواند جلوی ریزگردها را بگیرد، گفت: متاسفانه بالاترین نرخ فرسایش در دنیا مربوط به جنگل‌های زاگرس است.

وی ضمن اشاره به اینکه زیست‌مندان زاگرس ۵۰ درصد عشایر کشور را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: زاگرس در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از آب شیرین کشور را تولید می‌کند.

مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس ضمن تاکید بر اینکه باید بهره‌برداری پایدار در این منطقه داشته باشیم، افزود: در وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی تدوین، ارائه و تصویب سند ملی راهبردی تحول توسعه کشاورزی پایدار با شاخص بهره‌برداران خرد و کشاورزان را داشته‌ایم.

ابوالقاسمی ادامه داد: آب و کشاورزی محور توسعه در برنامه ششم قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه ۹۸۰ روستا در محدوده زاگرس مرکزی داریم باید به تدریج تحول و توسعه پایدار کشاورزی جایگزین شود.

وی با بیان اینکه شروع کار کشاورزی پایدار در زاگرس با زنان بوده است، گفت: امیدواریم بتوانیم طرح توانمندی زنان را در همه نقاط کشور انجام دهیم.

https://zistonline.com/vdcizyaq.t1az52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما