تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 61791
تخریب زیستگاه ‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا، آلوده شدن خاک و آب از آثار مخرب و ویرانگر ریختن زباله ها در طبیعت است و به عبارتی می توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله هاست.
بی توجهی افراد زمینه ساز نابودی محیط زیست می شود
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از ایرنا، در قرن حاضر به دلیل کم ‌توجهی انسان‌ ها به محیط‌ زیست و خسارت ‌های جبران ‌ناپذیر به این میراث مهم و با ارزش، کره زمین در حال نابودی است.
بی ‌توجهی به محیط‌ زیست و اهمیت آن اثرهای جبران‌ ناپذیری هم چون گرم ‌تر شدن زمین، آلودگی هوا، سوراخ شدن لایه ازن، انقراض گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، آب شدن یخ ‌های قطبی، آلودگی و کمبود منابع آبی را به وجود آورده و نسل ‌های آینده را درگیر مشکلات خود خواهد کرد.
مردم باید بدانند که بازگشت به طبیعت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله به طول می انجامد و این مواد سال ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می شوند. 
شیشه و قوطی های فلزی و بویژه آلومینیومی صدها سال روی زمین باقی می مانند.
کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز همین گونه اند، زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین اقلام پارچه ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضل های اصلی محیط زیست شوند.
براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک تولید می شود.

 

استفاده از کیسه های پارچه ای در هنگام خرید به جای استفاده از کیسه پلاستیکی

 


یک مسافر نوروزی در کاشان  گفت: برای هر خرید، از لباس‌ گرفته تا مواد خوراکی، فروشندگان خرید ما را در کیسه های پلاستیکی تحویل دهند.
مریم حجتی افزود: مردم نمی دانند که کیسه های پلاستیکی بین ۱۰ تا ۲۰ سال در طبیعت جا خوش می‌ کنند تا در نهایت تجزیه شوند و در نتیجه اگر پلاستیک‌ های کمتری تولید و مصرف شود زباله‌ های کمتری تولید می شود.
وی ادامه داد: پیشنهادی که خودم هم آن را اجرا می کنم این است که برای خرید بسته یا کیفی پارچه ‌ای همراه خود برده و به فروشندگان بگوییم کیسه پلاستیکی نمی ‌خواهیم.
وی با تحسین اقدام شایسته خبرگزاری ایرنا در راه اندازی پویش نه به زباله خاطرنشان کرد: راهکارهای عملی هم در این زمینه باید به مردم گفته شود تا مردم پی برند چه راه هایی را جایگزین کنند تا به محیط زیست آسیبی نزنند.

 

کمپین های مجازی برای حفاظت از محیط زیست توسط کاربران شبکه های اجتماعی راه اندازی شود

 

گردشگر تبریزی  اظهار کرد: باید کمپین ‌هایی نظیر پویش نه به زباله ریختن توسط کاربران شبکه ‌های اجتماعی راه‌ اندازی شود تا به مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست اطلاع‌ رسانی ‌صورت گیرد.
علی شاکری گفت: محیط‌ زیست یکی از مقوله ‌های مهمی است که می ‌توان برای آگاهی عموم مردم، کمپین ‌هایی در شبکه‌های مجازی راه‌ اندازی کرده و حتی سایر کاربران را برای حفاظت از محیط‌ زیست به چالش دعوت کرد.
وی تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که تمام ساکنان کره زمین و به ‌خصوص مردم کشور ما به محیط‌ زیست جدی‌ تر نگاه کرده و مراقب و محافظ آن باشند. 

 

نگاه به طبیعت باید مانند نگاه به خانه خود باشد


فعال محیط زیست و گردشگری در منطقه کاشان و آران و بیدگل نیز  اظهار داشت: رها کردن زباله در طبیعت یکی از خطرهایی است که محیط زیست را به شدت تهدید می کند.
علیمحمد خاکدوست با اشاره به این که در سال های اخیر وضعیت کمی بهتر شده و مردم حساسیت بیشتری نسبت به محیط زیست پیدا کرده اند افزود: مسافران، گردشگران و بازدید کنندگان از منطقه های گردشگری هم در این زمینه توجه بیشتری دارند.
وی افزود: گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آشنا کردن مردم با راه های حفظ این محیط زیبا و خطرات ناشی از عدم رعایت قواعد حفاظت از آن می تواند همچون سدی جلوی تخریب محیط زیست را بگیرد.
وی تصریح کرد: این را هم باید بدانیم که کودکان و نسل های بعد نیز در این طبیعت زیبا می خواهند زندگی کنند، پس طبیعت سبز و خرم اطراف خود را به زباله دانی تبدیل نکنیم تا آنان نیز از این زیبایی ها لذت ببرند.
وی خاطرنشان کرد: نگاه همه نسبت به طبیعت باید مانند نگاه به خانه خود باشد و تمامی بشریت باید بدانند که پاکیزه نگه داشتن محیط زیست نوعی خدمت به جامعه است.

 

مرگ زودرس طبیعت بکر مرنجاب با ریختن زباله


مدیر یک مجتمع گردشگری در کویر مرنجاب بیان کرد: رها کردن و ریختن زباله در طبیعت بکر مرنجاب مرگ زودرس برای اندک پوشش گیاهی و جانوری این منطقه نمونه گردشگری به همراه خواهد داشت.
وی بیان داشت : سفر به کویر به جهت ویژگی های خاص اقلیمی سفری متفاوت محسوب شده و معتقدیم سفری مسئولانه است.
وی با اشاره به اینکه گردش در کویر مراقبت ویژه می طلبد افزود: تخریب اکوسیستم های خرد و حساس و یا رها کردن زباله و آثار آلودگی ها مرگ زود رس را برای اندک پوشش گیاهی و جانوری این اقلیم به ارث می گذارد و این خبر و آینده ای تلخ برای دوستداران طبیعت و نسل جوان و نوجوان وطن ماست.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه سال ها است در مجموعه ای چند منظوره در کویر در صدد ایجاد یک چرخه حیات در اقلیم کویری است بیان کرد: طرح پرورش و مدیریت گیاهان و جانوران کویری و تنظیم تخصیص آب را شروع کردیم و با تامین چنین محیطی زمینه صنعت پاک گردشگری را در راهبرد خود داشتیم.
وی خاطر نشان کرد: با تقویت ایده ارزشمند نه به زباله توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی استدعای رعایت الگوهای مصرف ارتقا بهره‌ وری و استفاده بهینه از نعمت های الهی را از همگان انتظار داریم.
تمامی مسافران از ریختن زباله‌ ها به هر شکل در اطراف جاده، طبیعت، پارک یا هر مکان دیگر باید خودداری کرده و ترجیحا زباله‌ ها را در کیسه‌ ای محکم نگهداری کنند تا در اولین محل مناسب، نسبت به دفع آنها اقدام شود.
نکته مهم دیگری که گردشگران باید در نظر داشته باشند، این است که سر کیسه ‌های زباله را حتما محکم ببندند تا حیوانات زباله‌ خوار و لاشه ‌خوار، به راحتی قادر به تخریب کیسه ها نباشند.
با رعایت این دو نکته‌ ساده به راحتی می‌ توان از میزان خطرات ناشی از تخریب محیط زیست به میزان قابل توجهی کاست‌ و از صرف هزینه و بودجه فراوان برای احیا و ترمیم مناطق تفریحی، حفاظت جانوران و مقابله با بیماری‌ها جلوگیری کرد.

 

https://zistonline.com/vdcdf509.yt0fn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما