تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 61959
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: طرح تحقیقاتی مرحله نهایی کشت و اهلی کردن ۱۰ گونه گیاه دارویی انحصاری ایران تهیه شده، اما به دلیل تامین نشدن بودجه مناسب، تاکنون این طرح به اجرا درنیامده است.
اهلی کردن 10گیاه دارویی در پیچ‌وخم اعتبار
 

دکتر فاطمه سفیدکَن ، تامین نشدن بودجه را عامل اصلی عدم اجرای کشت و اهلی کردن ۱۰ گونه گیاهی انحصاری کشور اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح پنج ساله نیاز به ۲۲ میلیارد ریال اعتبار است که هر ساله باید حدود ۴ میلیارد ریال اعتبار در اختیار این موسسه قرار گیرد.
وی ۱۰ گونه گیاه دارویی انحصاری مورد نظر را شامل ۵ گونه انحصاری گیاه مرزه و ۵ گونه انحصاری گیاه آویشن عنوان کرد و گفت: از این گیاهان می توان بیش از ۵۰ محصول دارویی و نیز افزودنی های مختلف تهیه کرد.
سفیدکن اظهار کرد: بیش از یکسال است که پیگیر تامین اعتبار این طرح تحقیقاتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده و به همین دلیل پیگیری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را آغاز کردیم تا این طرح تحقیقاتی به اجرا درآید.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: این طرح تحقیقاتی در ۱۰ تا ۱۲ نقطه در استان های مختلف مانند آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان و تهران اجرا می شود تا زمینه توسعه کشت این گیاهان دارویی فراهم شود.
وی ادامه داد: ارقام خاصی از این گیاهان بر اساس شرایط لازم در مناطق مختلف کشور کشت خواهد شد تا ضمن محاسبه دقیق عملکرد اقتصادی آنها، روش کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به مردم هر منطقه آموزش داده شود.
سفیدکن تاکید کرد: اجرای این طرح تحقیقاتی ضمن توسعه کاشت گیاهان دارویی انحصاری و ایجاد ارزش اقتصادی مانند ایجاد شغل، زمینه توسعه داروهای گیاهی را هم فراهم می کند.
وی تعداد گیاهان دارویی اهلی شده را ۱۶۹ گونه اعلام کرد و گفت: از حدود ۴۰۰ گونه گیاه دارویی کشور که ارزش اهلی کردن را دارند، تاکنون حدود ۴۰ درصد اهلی شده اند و با حمایت مالی دولت می توان بقیه آنها را اهلی کرد.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور افزود: حدود ۲ هزار گونه گیاهی در کشور داریم که همه آنها ضرورت ارزش اقتصادی مناسب برای اهلی شدن را ندارند.
وی به برپایی جشنواره عرقیات گیاهی و گلابگیری در باغ گیاهشناسی ایران اشاره کرد و گفت: این جشنواره اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا ۲۸ این ماه ادامه می یابد. همچنین در کنار این رویداد، جشنواره صنایع دستی و سوغات استان ها هم برگزار می شود.
سفیدکن اظهار کرد: فعالان این حوزه از مناطقی مانند قمصر، کاشان، اصفهان و کرمانشاه در جشنواره حضور پیدا می کنند؛ نمایش گلابگیری سنتی و عرضه محصول آن به بازدیدکنندگان از جمله برنامه های این جشنواره است تا مردم با این سنت دیرینه آشناتر شوند.
منبع :ایرنا

https://zistonline.com/vdcjhhem.uqevizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما