تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : 61995
زیست آنلاین:جوان رابری مخترع جوانی است با فکر عالی و جیب خالی . اگر طرحی که او از ایده تا اجرای ان را به تنهایی طی کرده است اجرایی شود تحولی در کار کشاورزان کرمانی رخ خواهد داد .او دستگاهی را اختراع کرده که می گوید اگر قرار بود نمونه خارجی ان به کشور وارد شود باید بیش از ۳۰۰ میلیون برای آن هزینه می شد .
اختراع جوان رابری برای نجات افرادی که شغلشان گرده افشانی درخت خرما است
 اما با وجود انکه او نمونه داخلی آن را ساخته است که قیمت تمام شده آن کمتر از۱۵ میلیون تومان است ،استقبال زیادی از آن نشده است . او می گوید تمام تلاشش را می کند تا این طرح را در ایران به ثبت برساند اما اگر باز هم به در بسته بر بخورد مجبور است آن را در جایی که از آن استقبال کنند به ثبت برساند . رضا مهدی پور مخترع جوانی است که دستگاه پنوماتیک گرده افشانی درخت خرما را طراحی و تولید کرده که نیروی محرکه آن انرژی خورشید است و فرآیند گرده افشانی نخل را از نیروی انسانی ماهر بی نیاز می کند.

او در گفت و گو با زیست آنلاین در مورد ایده اولیه ساخت این طرح می گوید : چند سال پیش پدرم بازنشست شد و شروع به کار زنبور داری کرد .من هم هر وقت درس نداشتم پیش او می رفتم و کمکش می کردم. برای آنکه عسل مرکبات تولید کند باید به مناطق گرمسیری می رفتیم تا عسل ها آنجا به عمل بیایند . یک روز مشغول انجام کارهای روزمره بودم که دو سه نفری برای گرده افشانی نخل های خرما به آنجا امدند . یک نفر باید بالای نخل می رفت تا می توانست آنها را گرده افشانی کند . اما در حین کار تیغی از درخت نخل روی شانه اش رفت و اگر دو کارگری که پایین ایستاده بودند، او را نمی گرفتند حتما از دنیا رفته بود. اما با این وجود صدمه زیادی دید و با کمک اهالی او را به بیمارستان منتقل کردند . اما این حادثه باعث شد ایده ساخت چنین دستگاهی به ذهنم خطور کند . دستگاهی که نیاز نباشد برای گرده افشانی فرد بالای درخت برود و از پایین درخت بتوان کل ان را سم پاشی کرد.

 

این مخترع جوان در ادامه در مورد نحوه کار این دستگاه می گوید : دستگاه پنوماتیکی گرده افشانی نخل به صورت خودکار عمل گرده افشانی را بدون دخالت دست انسان انجام می دهد.پنوماتیک نوعی فناوری است که از گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی استفاده می کند و به خاطر مزایای فراوان همچون بازده بالا، قابل کنترل بودن و سادگی تعمیر و نگهداری، از کاربردهای گسترده ای هم در صنعت برخوردار است.

این دستگاه به صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک طراحی شده و به وسیله باد (هوای فشرده) و باتری کار می کند که انرژی باتری از طریق انرژی خورشیدی قابل تامین است. این دستگاه یک شاسی به ابعاد یک متر در یک متر دارد که با استفاده از چهار چرخ خودکار به صورت ۳۶۰ درجه حرکت می کند و عمل گرده پاشی را انجام می دهد.

کاهش تلفات جانی، صرفه جویی در وقت، سرعت کار بالا، بهره وری بالا از گرده درخت نخل، قابلیت حمل آسان در باغ های خرما و چرخش ۳۶۰ درجه ای گرده پاش روی سطح تاج درخت تا ارتفاع ۲۰ متر، تامین نیروی محرکه دستگاه از انرژی خورشید و صرفه جویی در استخدام نیروی انسانی ماهر از جمله مواردی است که این مخترع جوان از آن به عنوان مزیت های دستگاه اختراعی اش نان می برد و می گوید : وقتی ایده این کار به ذهنم رسید خیلی تحقیق کردم و در واقع جایی نمونه آن را ندیدم زیرا هر جایی درختانی با ارتفاع درخت خرما ندارند . اما چند وقت پیش شنیدم یکی از مزرعه داران در یکی از شهرها نمونه آن را خریداری کرده که حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است در حالی که اگر از این  دستگاه حمایت شود می تواند در داخل کشور خودمان و با هزینه خیلی پایین تر ساخته شود .

وی در ادامه می گوید : این دستگاه حدود ۵ میلیون برایم هزینه برداشت .اولا که پدرم با این کار مخالف بود و از طرفی درآمدهای خانواده ام آنقدر نبود که بخواهند صرف دستگاهی کنند که معلوم نیست نتیجه بدهد یا نه .بنابر این خودم تابستان ها کارگری می کردم تا بتوانم هزینه های ساخت ان را تامین کنم در واقع این دستگاه در حال حاضر امتحانانش را پس داده است و فقط نیاز به حمایت و وام دارم که بتوانم ان را به تولید انبوه برسانم .

مهدی پور در ادامه با گلایه از اینکه هیچ حمایتی از طرح نشده است می گوید: راستش تا الان مدام به در بسته خورده ام نه کسی حاضر است سرمایه گذاری کند و نه حتی وامی به خودم می دهند تا بتوانم ان را تولید کنم . راستش خسته شده ام . شنیده ام که در بعضی از کشورها از ایده های افراد نخبه استقبال می کنند و به انها فرصت می دهند تا ایده هایشان را عملی کنند. در حال حاضر منتظرم تا ببینم چه اتفاقی می افتد شاید یک روز مجبور شوم از کشور بروم .

وی در مورد رابطه این طرح با اقتصاد سبز می گوید : مشابه خارجی این دستگاه حدود ۳۲۰ میلیون تومان است و اگر هزینه گمرک را هم به آن اضافه کنیم حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه بر می دارد در حالی که اگر از این طرح حمایت شود می توان این دستگاه را با ۱۵ میلیون تومان تهیه کرد . از سوی دیگر این دستگاه تمام انرژی اش را از نور خورشید می گیرد و بر روی دستگاه  پنل خورشیدی کار گذاشته شده است. در واقع می توان گفت یکی از مزیت های این دستگاه سازگاری با محیط زیست و استفاده از نور خورشید برای تولید انرژی است.

این مخترع جوان برای ثبت اختراعش به مراکز مختلفی سر زده است اما هر بار به در بسته خورده است و در حال حاضر در سایت ثبت اختراع قوه قضاییه در حال پیگیری طرحش است . او امید دارد که با ثبت اختراعش دیگر شاهد مرگ هیچ گرده افشای در محدوده محل زندگی اش نباشد

https://zistonline.com/vdcjihem.uqevhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما