تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۴
کد مطلب : 61997
کاهش خطرات زیست محیطی با الگوی سبز تعریف می شود

احیا و ترمیم محیط زیست با ایجاد مشاغل سبز

زیست انلاین:براساس تعریف سازمان ملل ،اقتصاد سبز الگویی است که منجر به کاهش خطرات زیست محیطی و افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی می‌شود
احیا و ترمیم محیط زیست با ایجاد مشاغل سبز
اقتصاد سبز را می‌توان به عنوان ابزاری برای رسیدن به یک اقتصاد مقاوم،که زندگی با کیفیت‌ تری را با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی کره زمین فراهم می‌کند، در نظر گرفت؛ به طوریکه پیوند ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی و اجتماعی درعرصه توسعه پایدار دیده شود؛ که در آن توسعه اقتصادی بلندمدت، با سرمایه گذاری و ایجاد بستر شغلی از طریق فعالیت‌های سازگار با محیط زیست و عدالت اجتماعی بدست می‌آید. در اقتصاد سبز،رشد درآمد و اشتغال، از طریق سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی همراه با کاهش انتشار کربن و آلودگی‌ها ، افزایش بهره‌وری منابع، نظیر انرژی‌ها و جلوگیری از کاهش تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی بدست می‌آید. بر اساس نظریه ریو، اقتصاد سبزبر پایه‌های زیست محیطی، اجتماعی استوار است.

سوالی که اینجا مطرح است این است که چرا ما باید به سمت اقتصاد سبز برویم؟

 گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، نگرانی زیادی اعم از چالش‌هایی مانند خشکسالی، کمبود آب شیرین، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی در دریا و خشکی  و نیز آلودگی‌ها که باعث کاهش منابع اقتصادی شده‌اند را در سراسر جهان به وجود آورده‌اند. کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که پایداری و تداوم رشد اقتصادی بدون توجه به آلودگی‌ها، ضایعات و خطرات وارد بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها، امکان پذیر نیست. بنابراین همه باهم، هم‌پیمان شدند تا با حرکت به سمت اقتصاد سبز با چالش‌های فوق مقابله کنند. محدودیت اعتبار دولت‌ها و نیز رعایت پایداری در فعالیت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  حاصل خواهد شد..

اهمیت محیط زیست و افزایش اشتغال، ایجاب می‌کند به سمت اقتصاد سبز حرکت کنیم.فرصت‌ها نیز شامل سیاست‌ها، تسهیلات، قوانین و وجود تخصص‌های لازم است.

با توجه به تجربه کشورهای موفق در جهان در می‌یابیم که احیا و ترمیم محیط زیست می‌تواند در قالب فعالیت‌های اقتصادی، قابل سرمایه‌گذاری و با توجیه اقتصادی و همراه با ایجاد مشاغل جدید، توسط بخش خصوصی کشورها انجام شود. به همین دلیل اقدامات ویژه ای  برای اجرایی کردن اقتصاد سبز در کشور با همکاری سازمان‌های متولی و بخش خصوصی، تهیه و مورد حمایت قرار دهد. کمیسیون آب و محیط زیست در اقتصاد سبز در اتاق بازرگانی تهران به مدت ۱ سال ونیم است تشکیل شده است که شامل ساختار و گروه مشاورین ، کمیته محیط زیست، کمیته اقتصاد سبز، کمیته بهره‌وری، و کمیته بازیافت و بازچرخانی آب در صنعت است. از ماموریت‌های این کمیسیون، می توان به تلاش برای معرفی، ترویج و تحقق رویکرد اقتصاد سبز در برنامه‌های توسعه ملی نام برد

در سال گذشته جلسه‌ای با موضوع اینکه اقتصاد سبز چیست و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های آن در کشور چگونه است،  در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. بیانه این نشست در ۱۲ مورد تنظیم شده‌است. از مهم‌ترین مصوبه های این نشست، تشکیل کارگروه برنامه‌ریزی اقتصاد سبز و سپس تشکیل کارگروه اجرایی  بود، که باید یک کارگروه اجرایی از زیرمدخلان مسائل اقتصاد سبز در وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مختلف و همچنین در بخش‌های خصوصی داشته باشیم. نامه‌ای نیز  به وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف نوشته شد و خوشبختانه تمام این وزرات‌خانه‌ها همکاری کردند و نماینده معرفی کردند. اتاق ایران با اعتقاد به ظرفیت‌های فراوان اقتصاد سبز در کشور، در راستای نگرش، به ترمیم و احیای محیط زیست، افزایش درآمد ملی، کاهش هزینه‌ها ، افزایش اشتغال و با کنکاش در مقابل اینگونه فعالیت‌ها، که اولا امکان پذیر باشد، دوم سرمایه‌پذیر باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد و درراستای حفظ و احیای محیط زیست باشد؛ ایجاد فعالیت‌های اقتصاد سبز را با اهداف فوق در اولویت کاری خود قرار داده و به عنوان تسهیل‌گر این فعالیت‌ها، در دولت و بخش خصوصی در این امر اقدام می‌کند.

.

https://zistonline.com/vdcbz9b0.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما