تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 62005
اقتصادی که باید شناخته شود

از خودمان شروع کنیم

زیست آنلاین:شروع کار اقتصاد سبز در ایران، بعد از ریو ۲۰۱۲ صورت پذیرفت، که در سال ۹۴ در سیاست‌های کلی نظام، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، دربند هشتم سیاست‌های محیط زیست، یعنی گسترش اقتصادسبز، اشاره‌ای نیز به اقتصاد کم کربن، کشاورزی سالم واورگانیک، انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل سبز و ..شده است و تداوم آن در کشور لازم و ضروری به نظر می رسد .
از خودمان شروع کنیم
حسینی کارشناس اقتصاد  در مورد اهمیت اقتصاد سبز در کشور می گوید :همانطور که اشاره شد در کشور ما ، بیشتر کارهای بزرگ، دولتی هستند ولی در کشورهای دیگر بیشتر زیر نظر بخش خصوصی است ولی ازینکه امروزه بخش خصوصی در ایران نیز وارد این قضیه شده است، جای تقدیر دارد. سوال اینست که شما چه تسهیلاتی را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنید که باعث شود در زمینه اقتصاد سبز سرمایه‌گذاری کند؟ یکی از اقدامات خوبی که در اتاق ایران صورت گرفت، وارد کردن سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در یک کارگروه و ایجاد تعامل با همدیگر در رابطه با شناسایی مشکل‌ها و چالش‌ها و رفع آنها است.

وی در ادامه می افزاید: :ماده ای در رابطه با این موضوع که در داخل از خودمان شروع کنیم، وجود دارد که درآن گفته شده، مدیریت سبز مربوط به دستگاه‌های دولتی است، که چطور مصارفشان را کم می‌کنند؛ و خوشبختانه اتاق نیز وارد این قضیه شده است که چگونه هزینه‌های داخلی اعم از آب و انرژی، کاغذ ، سوخت را مدیریت کنیم؛ که این کار نیز در مورد دولت مورد ارزیابی قرار گرفته‌است و رتبه بندی می‌شود.

محمودی  از سازمان ملی و بهره وری نیز در این خصوص می گوید: بازنگری در ترکیب وظایفی که در دستگاه‌ها اشاره شد، به خصوص با هم‌فکری دستگاه‌ها، می تواند مفید واقع باشد.

مسئله بعد تعیین مکانیزمی برای حمایت از بخش خصوصی حمایت است،که در هر دستگاه‌های با  توجه به حیطه وظایف و اختیاراتشان این حمایت ها متفاوت است. به عنوان مثال سازمان ملی بهره وری ایران می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد و از همین طریق می‌تواند ایفای نقش کند. از جمله مواردی که به فعالیت‌های سازمان ملی بهره وری می‌توان اشاره کرد، تدوین برنامه‌هایی برای ارتقای بهره وری است. ضمن اینکه این برنامه‌ها می‌توانند نقش هدایت‌گری داشته باشند، در ماده پنجم پیش‌نویس برنامه ششم توسعه که به بهره وری اختصاص دارد، اشاره شده است که دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که ۶ ماه بعد از ابلاغ برنامه ششم ، برنامه‌های ارتقا بهره وری خودشان را ارائه کن. و در این جایگاه می‌توانیم ایفای نقش کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بین المللی در این خصوص ادامه می دهد : در رابطه با ظرفیت‌های بین المللی، هر کدام از دستگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. خود سازمان ملی بهره وری ایران از طریق سازمان بهره وری آسیایی می‌تواند از ظرفیت آموزشی آنها استفاده کند.

اگر وظایفی که تعیین می‌شود با وظایف  وماموریت‌های اصلی که دستگاه‌ها تنظیم می‌کنند همسو باشد، می‌توان عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر آن را پیگیری کردو بهتر است نحوه ابلاغ وظایف به گونه ای باشد که قابلیت اجرایی شدن و پیگیری داشته باشد.

سوری از وزارت نیرو نیز در ادامه با اشاره به پیگیری این ماجرا در وزارت نیرو می گوید: در بحثی که مطرح شد گفتند که پیگیر موضوع باشیم. فرآیندی تعریف بکنیدو این حتما به صورتی ابلاغ شود

وی در ادامه افزود:بتوانیم بخش های مختلف را درگیر کنیم و کارگروه برنامه ریزی مصوب شده است و بنا است در کارگروه اجرایی با هم فکری ما، تغییراتی اعمال شود. طبیعتا زیرشاخه هایی داریم که در این زیرشاخه ها  انرژی های تجدید پذیر، آب و ... است و بتوان آنها را درگیر کرد تا بتوان بازخورد خوبی در زمان مشخص داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdccpxqe.2bqix8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما