تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 62047
رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران عنوان کرد:

بی‌توجهی شورای شهر به مسایل محیط زیست

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران بابیان اینکه وجود چهره های متخصص در میان اعضای شورای شهر نه یک توقع بلکه یک امر الزامی است، گفت: در شورای شهر فعلی جز یکی دو چهره که مدام در رسانه ها یا صحن علنی شورا نسبت به مسائل محیط زیستی شهر هشدار می دهند، از بقیه اعضا حتی یک جمله در مورد محیط زیست نشنیدیم.
بی‌توجهی شورای شهر به مسایل محیط زیست
دکتر احمد طالبی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در چند سال اخیر بسیاری از کلانشهرها با مسائل محیط زیستی دست به گریبان شده‌اند. از آلودگی هوا گرفته تا فاضلاب شهری و حتی شیوع بیماری‌هایی که به هرحال ریشه در عدم رعایت استانداردهای محیط زیستی دارد. به همین خاطر مقوله محیط زیست دیگر یک مقوله حاشیه ای و در سایه نیست.

وی بااشاره به اینکه امروزه در میان شاخص های شهر سالم محیط زیست نقش کلیدی ایفا می کند ادامه داد: در واقع شهر دیگر تنها بزرگراه، اتوبان، ساختمان های بلندمرتبه و هایپرمارکت نیست و لازم است استانداردهای محیط زیستی در آن رعایت شود که بتوان آن را شهر به معنی محل سکونت تعریف کرد.

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه وجود چهره‌های متخصص در میان اعضای شورای شهر نه یک توقع بلکه یک امر الزامی است افزود: شما نگاه کنید در دوره گذشته که دکتر ابتکار در میان اعضای شورای شهر بود ، به دلیل سابقه، تجربه و اشرافی که به مسائل محیط زیستی داشت چقدر شورا را به سمت اخذ تصمیمات محیط زیستی سوق داد و از شهرداری پرسشگری کرد. مسئله پارازیت ها در زمان حضور ابتکار در شورای شهر تا این اندازه رسانه ای شد که نشان می دهد حضور چهره های کاربلد چقدر می تواند به سلامت زیستی شهروندان کمک کند.
طالبی باتاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که صرف حضور متخصصان محیط زیست در شورای شهر به معنی حل شدن مشکلات نیست، گفت: باید باورمندی به اهمیت محیط زیست در میان همه مدیران در همه رده ها حضور داشته باشد. شورا نقش نظارتی و پرسشگری دارد نه اجرایی. حالا شما مدام پرسش کن، ایراد تخصصی وارد کن به پروژه ها، تا زمانی که مدیران شهرداری به این موضوع باور نداشته باشند اتفاق ویژه ای نمی افتد.

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران بیان کرد: بحران آلودگی هوا مسئله ای است که امنیت ملی را به مخاطره می اندازد. شما نگاه کنید که چند روز در سال فقط به خاطر آلودگی هوا تعطیل می شود. میزان خسارت مالی ناشی از این تعطیلی ها را محاسبه کنید. من اینجا حتی نمی خواهم به مساله سلامتی و مرگ و میرها اشاره کنم و فقط زیان اقتصادی به کشور را اشاره کرد. خب این نشان دهنده این امر است که محیط زیست به صورت مستقیم بر همه عرصه های دیگر تاثیر می گذراد و شهروندان این را خوب می دانند. به همین خاطر به شخصه امیدوارم در میان شعارهای کاندیداها، محیط زیست به صورت ویژه پررنگ باشد تا شهروندان بر اساس آن، رای به صندوق بیندازند.

وی بابیان اینکه نقش ما به عنوان شهروند فقط فرستادن متخصصان با گرایش محیط زیستی به مجلس یا شورا نیست اظهار کرد: باید پس از رای دادن به اعضای شورا از آنها پرسشگری و مطالبه گری کنیم و از آن ها حمایت نیز بکنیم. یعنی تنهایشان نگذاریم و احساس نکنند ما رای دادیم و دوباره به خانه برگشتیم و انتظار داریم آنها معجزه کنند.

طالبی ضمن انتقاد از شورای شهر فعلی ادامه داد: در شورای شهر فعلی جز یکی دو چهره مثل آقای حافظی که مدام در رسانه ها یا صحن علنی شورا نسبت به مسائل محیط زیستی شهر از آلودگی تا قطع باغ های تهران هشدار داد از خیلی چهره های دیگر حتی یک جمله در مورد محیط زیست نشنیدیم. مگر این آقایان در تهران زندگی نمی کنند؟ مگر منتخب مردم نیستند؟ مگر قرار نیست نسبت به مشکلات مردم واکنش نشان بدهند.  مگر می شود عضو شورای شهر تهران بود و نسبت به آلودگی هوای این شهر  در شورا سکوت کرد؟

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و دانشکده محیط زیست به عنوان بازوی علمی این سازمان همیشه از طرح ها و ایده های راهگشا برای حل بحران های محیط زیستی استقبال کرده است. تکرار می کنم طرح و ایده راهگشا. این موضوعات در بستر دانشگاهی با خیال پردازی و شعار فرق دارد. در دانشگاه شما باید طرح توجیهی بنویسید. باید مستندات علمی ارایه کنید و راه حلی بدهید که عملی باشد. قطعا ما کنار کسانی هستیم که ایده های راهگشا بدهند و از آنها حمایت می کنیم چون مشکل محیط زیست را یک مشکل ملی و حتی بین المللی می دانیم.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdciyuaq.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما