تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : 62051
تنها 100 هکتار از زمین های کشور به گیاهان دارویی اختصاص دارد

سهم هر ایرانی 25 گرم گیاه دارویی است

زیست آنلاین :سرانه مصرف گیاهان داروی در ایران ۲۵ گرم است این در حالی است که در اروپا این میزان به ۹۰۰ گرم و در آمریکا به ۱۲۵۰ گرم می رسد و این نشان می دهد که گیاهان دارویی هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در بحث سلامت پیدا کند .
سهم هر ایرانی 25 گرم گیاه دارویی است
 

فریبرز غیبی مدیر کل مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با زیست انلاین می گوید : با وجود آنکه ۹ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در جاهای مختلف کشور بر اساس منطقه و اقلیم های خاص می روید اما با این وجود سهم گیاهان داروی در کشور بسیار پایین است .

وی در ادامه می گوید : اگر به تاریخ کشورمان نگاهی بینداریم، مشاهده خواهیم کرد که ایران از زمان های قدیم در این حوزه بسیار موفق عمل می کرده است . در زمان هخامنشیان ایران در ازای دریافت ابریشم گیاهان دارویی مانند آنقوز را صادر می کرده است. در واقع ما ۲۵۰۰ سال هندوستان تمام گیاهان خود را از صادرات ما تامین می کرده است و در کتیبه های به جا مانده از عهد باستان نیز این ماجرا به وضوح دیده می شود.

در دوران اسلامی نیز این بحث شکوفاتر شد و در فرهنگ طبابت جایگاه خودش را پیدا کرد . تمام اینها در حالی در کشور رخ می داد که کشورهای دیگر هیچ علمی در این خصوص نداشتند و در دوران ابن سینا گیاهان دارویی جایگاه قابل قبولی در طب ایفا می کرد .

مدیر مرکز گیاهان دارویی وزارت کشاورزی در ادامه می گوید : اما در زمان کنونی و در زمانی که دنیا به سمت اقتصاد سبز و زندگی سلامت محور به پیش می رود ما از این قافله عقب مانده ایم و امید داریم که تا پایان برنامه ششم و افق ۱۴۰۴ بتوانیم جایگاه گیاهان دارویی را در کشور ارتقا دهیم .

وی در ادامه می گوید : در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار هکتار به پهنه گیاهان دارویی تخصیص داده شده است و بر اساس سند ملی گیاهان دارویی بنا داریم آن را تا ۵۵۰ هزار هکتار برسانیم  به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره می کند و می گوید : گیاهان دارویی وقتی می تواند باعث ارتقای اقتصاد سبز شود که همه مراحل ان از صفر تا ۱۰۰ درست انجام شود . در بحث گیاهان دارویی ما باید از انتها شروع کنیم . یعنی ابتدا بازار فروشمان را پیدا کنیم ، و کم کم به کاشت بپردازیم . روش های درست کاشت را اموزش دهیم و بسته بندیمان را نیز سبز کنیم . زیرا در این صورت است که می توانیم امید داشته باشیم که گیاهان دارویی در بحث اقتصاد قرار گرفته اند چیزری که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و جایگاهش را پیدا نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به آنکه کاشت گیاهان دارویی جز اولویت های جهاد کشاورزی به حساب می آید می گوید : ما در دوران خشکسالی به سر می بریم و باید توجه کنیم که گیاهان دارویی نیاز کمی به آب دارند و این می تواند در شرایط کنونی کمک بزرگی به حساب بیاید هر چند باید موضوعی که در این میان مد نظر قرار گیرد این است که شاخصه های بهداشتی به آن اضافه شود و سم و کود در کاشت این گیاهان حذف شود تا در همه مراحل سبز نامگذاری شود .

https://zistonline.com/vdcdfz09.yt0xk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما