تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 62053
قائم مقام پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه شریف ضمن تشریح مطالعات میدانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: چالش‌های توسعه منطقه‌ای تکاب عمدتاً اجتماعی است.
احداث خانه توسعه تکاب
 قائم مقام پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه شریف به تشریح مطالعات میدانی دفتر فرهنگی و اجتماعی ستاد از  وضعیت شهرستان تکاب و مزیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو آن پرداخت.  

علی ملکی اعلام کرد: روند جمعیتی شهرستان تکاب از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ کاهشی بوده است البته این روند طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ رو به افزایش بوده، اما جمعیت آن هنوز به سطح سال ۱۳۸۵ نرسیده است.  

وی درخصوص وضعیت تحصیلی افراد در این شهرستان اذعان کرد: درصد بی‌سوادی در شهرستان تکاب  به نسبت حوضه آبریز بسیار بالاتر است.

ملکی درباره وضعیت اراضی تکاب نیز گفت: سطح اراضی کشت دیم  در تکاب بسیار بیشتر از اراضی آبی است. سطح اراضی آبی این شهرستان ۹۸۸۷ هکتار و سطح اراضی  دیم آن ۷۳ هزارو ۱۱۷  هکتار است. از سوی دیگر بهره‌برداران دیم‌کار آن در اراضی گندم نیز  ۵هزار و۳۳۱ نفر و ‌ بهره‌برداران اراضی آبی ۱۴۸ نفر  هستند.  سطح زیر کشت باغات این منطقه نیز با احتساب درختان پراکنده هزار و ۷۷۰ هکتار است.

قائم مقام پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه شریف در ادامه مزیت‌های توسعه منطقه‌ای تکاب  را تشریح کرد: در تکاب  دیم‌زارهای وسیع و امکان بهبود عملکرد به کمک مراکز تحقیقاتی و ترویجی وجود دارد، در آنجا ظرفیت گردشگری تاریخی، طبیعی و اکوتوریسم، وجود صنایع دستی منحصر به فرد به ویژه فرش افشار، تولید بالای عسل با کیفیت، مزیت طبیعی دامداری و امکان بهبود آن با تقویت زنجیره ارزش لبنیات و گوشت و در نهایت وجود معادن متنوعی در تکاب، از دیگر مزیت‌های این منطقه است.

وی سپس چالش‌های توسعه منطقه‌ای تکاب را عمدتاً اجتماعی و ذهنیت‌ها و باورهای مردم مطرح کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی و طبیعی شهرستان یعنی دور افتادن تکاب از شهرهای بزرگ و راه‌های مواصلاتی اصلی کشور، سرمای شدید هوا و محدودیت بسیاری از فعالیت‌ها در ماه‌های سرد سال، ارتفاع زیاد از سطح دریا و کمبود اراضی کم شیب از دیگر چالش‌های منطقه است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: یکی از جنبه توسعه اقتصادی، کمک به راه‌اندازی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان تکاب و دومی از جنبه توسعه اجتماعی، راه اندازی خانه توسعه تکاب بود که هر دو مورد تایید مسولان ارشد ستاد در جلسه قرار گرفت.

 

منبع: مهر

https://zistonline.com/vdcfmxdv.w6d0tagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما