تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۶
کد مطلب : 62059
محقق ایرانی برای اولین بار موفق به اندازه گیری و مدل سازی جریان آب در تنگه هرمز، قسمتی از دریای عمان و خلیج فارس شد که در صنایع شیلات، دریانوردی و نظامی کاربرد دارد.
جریان آب درتنگه هرمز به همت محقق ایرانی مدلسازی شد
جعفرعزیزپور که از رساله خود با عنوان &#۳۹; بررسی گردش آب و ویژگی های فیزیکی آب در تنگه هرمز بر اساس نتایج حاصل از اندازه گیری های میدانی و مدل سازی عددی&#۳۹; دفاع کرد، گفت: تعداد مطالعات انجام شده در منطقه تنگه­ هرمز بسیار اندک و انگشت شمار است.
وی افزود: در این مطالعه اندازه ­گیری ­های طولانی مدت در محدوده آب های ایرانی انجام شد که برای اولین بار در منطقه صورت گرفت.
وی اظهار کرد: در این مطالعه میدانی آب های بخشی از محدوده تنگه هرمز از نظر پارامترهایی مانند دما، شوری و چگالی اندازه گیری و جریان آب بخش هایی از دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مدلسازی شد.
عزیزپور ادامه داد: نتایج حاصل از این طرح پژوهشی قابل استفاده در رشته های علوم دریایی، صنایع شیلات، صنایع دریانوردی و نظامی است، همچنین این رساله برای دانشجویان و محققان رشته فیزیک دریا که در زمینه مدلسازی عددی و اندازه گیری های میدانی مشغول به تحقیق هستند، کاربرد دارد. 
وی درباره بومی بودن روش مدلسازی جریان آب در تنگه هرمز گفت: این روش کاملا بومی نیست اما برخی پارامترهای آن را مطابق با شرایط منطقه تغییر دادیم.
عزیزپور گفت: نتیجه این پژوهش برای دانشجویانی که می خواهند این روند را ادامه دهند کاربرد دارد، به عنوان مثال یک دانشجو قصد دارد این کار را به اضافه مدلسازی موج انجام دهد که می تواند از اطلاعات این پژوهش استفاده کند که در زمان و هزینه نیز صرفه جویی می شود.
جعفر عزیزپور از اولین دانشجویان دوره دکتری پژوهش محور پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است که از رساله خود دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکتری از پژوهشگاه شد. 
این رساله با راهنمایی دکتر وحید چگینی و دکتر سید سیادت موسوی و استاد مشاور دکتر خوش خلق دفاع شد و از آن دو مقاله علمی - پژوهشی ISI و دو مقاله ISC و یک مقاله کنفرانسی منتشر شده است. 
داوری خارجی این رساله بر عهده دکتر مسعود صدری نسب و دکتر اسماعیل حسن زاده و همچنین داوری داخلی بر عهده دکتر صادق یاری بود. 
عزیزپور در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ پس از طی موفقیت ‌آمیز آزمون کتبی نیمه متمرکز مقطع دکتری و مصاحبه، به عنوان دانشجوی پژوهش محور مقطع دکتری پژوهشگاه پذیرفته شد.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دارای ۲۸ دانشجوی مقطع دکتری در رشته های فیزیک، زیست شناسی، مهندسی دریا، محیط زیست و هواشناسی دریا است. 
این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده، سه مرکز ملی تحقیقاتی، چهار مرکز پژوهشی در سواحل کشور و ۴۵ نفر عضو هیات علمی، به عنوان مرجع ملی پژوهش های اقیانوسی و دریایی کشور فعالیت می کند.

 

 

 

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdcb9gb0.rhb5spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما