تاریخ انتشار :شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 62080
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حمایت های جدی دولت از حوزه مدیریت پسماند این حوزه را از اولویت های سیاستگذاری دولت در مدیریت شهری و مناطق روستایی ذکر کرد.
حمایت های جدی  دولت از حوزه مدیریت پسماند
 معصومه ابتکار روز جمعه در آستانه روز جهانی زمین در مراسم پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود افزود: با توجه به رویکرد جهانی و ملی تلاش می کنیم هر روز، روزی برای زمین پاک باشد.
وی اظهار داشت: دولت سیاستگذاری جدی را برای مدیریت پسماندها به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار داده و برای این موضوع مصوبات متعدد و تسهیلات و حمایت های مختلفی را از فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماندها انجام داده است.
معاون رییس جمهوری افزود: از سال ۹۲ طرح مسیر سبز – ساحل پاک بر اساس یک تفاهم نامه جامع و کاربردی با استانداری ها، مهمترین مسیرهای گردشگری و تفرجی کشور به منظور پیشگیری از آسیب به طبیعت و فرهنگ سازی در این حوزه به اجرا در آمد.
ابتکار تصریح کرد: در خصوص مدیریت پسماندها اقدامات خوب و رو به جلویی برداشته شد، اما کافی نیست و ما همچنان راه طولانی در پیش داریم.
وی گفت: معضلات محیط زیستی و جمع آوری پسماندها و زباله ها از محیط زیست یکی از مشکلات این حوزه است که باید در این زمینه بیش از پیش فرهنگسازی کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که شهرداری ها، شوراهای شهر، روستاها، دهیاری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها و در نهایت مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، گفت: مشکل اصلی در مدیریت پسماند کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره استفاده کنیم اما متاسفانه تبدیل به دور ریز و زباله می شوند.
وی افزود: فرهنگ مصرف گرایی که امروز زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده است با فرهنگ دینی و تمدنی ما مغایرت دارد و باید اصلاح شود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در این زمینه فعالیت های آموزشی موثر و هدفمندی انجام شده است، اظهار داشت: در سال های اخیر در سطوح مختلف تحصیلی موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گرفته است.
ابتکار همچنین به موضوع مدیریت پسماندهای صنعتی اشاره کرد و گفت: مدیریت این گونه پسماندها نیز از موضوعات مهم و اساسی است و سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ها و اقداماتی را در این خصوص داشته است.
وی تصریح کرد: بیمارستان ها و مراکز درمانی بر اساس قوانین موجود در حوزه زباله های بیمارستانی تکالیفی دارند که باید براساس شرایط و ضوابط خاص پسماندهای خود را مدیریت کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه با استفاده از فناوری های نوین، روش های بهتر و کارآمدتری برای مدیریت پسماند و بازیافت وجود دارد و باید برنامه ریزی های فنی و مهندسی ما در حوزه مدیریت پسماندها به این سمت گرایش داشته باشد.
ابتکار گفت: درخصوص بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری که موضوع بسیار مهمی است در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک با وزارت ارتباطات هستیم.
معاون رییس جمهوری گفت: ما برای حفاظت از زمین و داشتن زمین پاک قانون مدیریت پسماند را که شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است در اختیار داریم، همچنین بازنگری قانون مدیریت پسماندها به همراه پیشنهادات سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه نیز درحال تهیه است.

*** نقش زنان در حوزه محیط زیست، تغییر الگوی مصرف و مدیریت مصرف انرژی تعیین کننده است
شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز که مهمان ویژه این مراسم بود، گفت: نقش زنان به عنوان مدیر خانواده و الگوی تربیتی با برخورداری از جامعه آماری نیمی از جمعیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، فرهنگ سازی، تغییر الگوی مصرف و مدیریت مصارف انرژی موثر و تعیین کننده است.
وی افزود: البته این موضوع نیاز به برنامه ریزی جامع دارد تا بتواند به سرانجام مناسبی برسد چرا که زنان نقش بسیار زیادی در توسعه الگوهای تولید و مصرف پایدار منابع دارند بنابراین عدالت جنسیتی برای نشان دادن چالش ‌های اصلی توسعه پایدار که همان مصرف و مدیریت منابع طبیعی است ضروری به نظر می‌ رسد.
ملاوردی با بیان اینکه با سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه همکاری های مشترک تنظیم و امضا شده است، اظهار داشت: در این زمینه درحال آماده سازی طرحی به منظور تغییر سبک زندگی با اصلاح الگوی مصرف به ویژه در سالجاری که سال تولید و اشتغال است، هستیم.
معاون رییس جمهوری افزود: برای بسیج سرمایه اجتماعی زنان و دختران استفاده بهینه از منابع آب و انرژی‌ های تجدیدپذیر، ارتقای دانش و ترویج اخلاق زیست ‌محیطی با توجه به ماموریت‌ های خود گام ‌های مهمی را برداشته ایم.

افتتاح طرح های زیست محیطی در طول هفته زمین پاک

 

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این مراسم گفت: یکی از اولویت های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در کنار برنامه های اجرایی، رویکردهای فرهنگی و آموزشی است.
وی افزود: در حوزه فرهنگ سازی مدیریت پسماندها در ابتدای امسال پویش طبیعت پاک با حمایت این اداره کل طرح ریزی و در سطح ۲۲ استان کشور اجرا شد.
مهردادی با بیان این که این اداره کل تاکنون ۳۵۰ هزار پلاستیک تجزیه پذیر برای پاکسازی طبیعت در اختیار علاقه مندان قرار داده است، اظهار داشت: تلاش ما باید به سوی زمینی عاری از هرگونه زباله و آلودگی باشد چرا که منابع آبی و خاکی ما در شرایط حساسی قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از افتتاح طرح های زیست محیطی در حوزه آب و خاک و نیز اجرای طرح های نظارتی و پایشی سرزده در طول هفته زمین پاک خبر داد.
در آستانه دوم اردیبهشت (۲۲ آوریل) روز جهانی زمین با شعار با هم بسوی زمین پاک، حاشیه رودخانه جاجرود با حضور معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی معاونان رییس جمهوری، کارکنان محیط زیست استان تهران، جمعی از تشکل های مردم نهاد زیست محیطی و علاقه مندان به طبیعت و نیز مسوولان محلی شهرستان پردیس پاکسازی شد.

https://zistonline.com/vdcfxxdv.w6d0cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما