تاریخ انتشار :شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب : 62090
یک استاد دانشگاه در گفت و گو با زیست آنلاین مطرح کرد

هیچ ارگانی برای تایید سبز بودن محصولات وجود ندارد

زیست آنلاین : اگر شرکتی ادعا کند که تمام محصولاتش را سبز ارائه می کند هیچ سازمان و ارگانی برای تایید ادعای او وجود ندارد و این بزرگترین چالش در حوزه اقتصاد سبز به حساب می آید .
هیچ ارگانی برای تایید سبز بودن محصولات وجود ندارد



دکتر قاسم انصاری استاد رشته مدیریت و اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : اقتصاد سبز با بهره وری سبز و بهره وری پاک هم خانواده است . در واقع فعالیت در چارچوب اقتصاد سبز به این معنا است که در عین اینکه به سود سازمان و منافع خودتان قدم بر می دارید، منافع جامعه، محیط زیست و منفعت آیندگان را نیز مد نظر قرار می دهید .
وی در ادامه می گوید : اگر شما تولیدی دارید و ضایعات ایجاد شده توسط آن به طبیعت بر می گردد در محدوده اقتصاد سبز قرار نمی گیرید . در واقع می توان گفت اقتصاد سبز مقوله ای اجتماعی و معنوی است .
وی در ادامه به استقبال نشدن از اقتصاد سبز در جامعه اشاره می کند و می گوید : اقتصاد سبز مقوله ای زمان بر است و نفع زود هنگام ندارد به همین دلیل بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به دلیل آنکه مدام می خواهند ،زودتر به نفع مالی برسند از اقتصاد سبز فاصله می گیرند . از یک سوی دیگر در بسیاری از قسمت ها نیز باید هزینه ای پرداخت کرد تا به سمت اقتصاد سبز حرکت کرد و این هزینه ها نه از سوی سازمان و ارگانی تامین می شود و نه شرکت ها زیر بار این هزینه ها می روند .
این استاد دانشگاه تهران در ادامه می گوید :در کشورهایی که اجتماعی تر هستند و به اجتماع توجه بیشتری دارند مردم بیشتر از سازمان هایی  خرید می کنند که محصولاتشان سبز معرفی می شود و در واقع این محصولات در اولویت فروش قرا می گیرند و بازار بهتری را نیز به خودشان اختصاص می دهند .
انصاری به نبود سازمان هایی که در حوزه اقتصاد سبز فعال باشند اشاره می کند و می گوید : کنترل این مساله که شرکت یا محصولی ادعای سبز بودن کند کار آسانی نیست . به فرض شرکتی بیاید و ادعا کند که فاضلاب را تسویه می کند ، هوا را آلوده نمی کند ، سرو صدا ایجاد نمی کند و بالاخره در راستای سبز بودن حرکت می کند .
اولا که چه سازمان و ارگانی به بررسی آن می پردازد و آن را تایید می کند ، در ثانی این کارها را هم انجام دهد چه امتیاز ها و پوئن های مثبتی برای او در نظر گرفته می شود . در واقع سازمانی که در صدد تایید محصولات و شرکت های سبز باشد و مردم هم به آن اعتماد داشته باشند در کشور ما وجود ندارد .
این کارشناس حوزه اقتصادی در ادامه می گوید : ۱۰ کشور اسکاندیناوی در این زمینه فعالیت خوبی داشته اند و به مقوله محصولات سبز توجه بیشتری داشته اند .ژاپن و کاندا نیز در این زمینه پیش قدم هستند زیرا سلامتی مردم و محیط زیست در لیست اول نیازهای مردمشان قرار دارد و به آن اهمیت می دهند.
او به رابطه اشتغال و اقتصاد سبز اشاره می کند و ادامه می دهد: به نظر من اقتصاد سبز فرایندی بلند مدت است و نمی توان عامل کاهش دهنده بیکاری باشد .در حالیکه به نظر می رسد اقتصاد سبز هزینه هایی را هم برای طراحان آن ایجاد کند اما با همه اینها امری مهم و ضروری به نظر می رسد و باید این هزینه ها از سوی دولت ها تامین شود .

https://zistonline.com/vdcgzz93.ak9xy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما