تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 62097
دولت اندونزی پیش بینی کرده است دارای ۲۹ گیگاوات ذخایر زمین گرمایی است، اما از بدو تأسیس نخستین نیروگاه زمین گرمایی در گاروت جاوه غربی در سال ۱۹۸۲ تا به حال فقط ۱۵۰۰ مگاوات انرژی از این منابع حاصل شده است.
طرح‌های نیروگاهی زمین‌گرمایی در اندونزی
مقررات جدید دولت اندونزی درزمینه نیروگاه‌های زمین گرمایی، با کاهش ریسک‌های بالای سرمایه گذاری در عملیات اولیه کشف و شناسایی منابع این حوزه، جان تازه ای به انجام پروژه‌های نیروگاهی زمین گرمایی در این کشور می بخشد.

«انور کمری» رایزن بازرگانی ایران در اندونزی روز چهارشنبه در مقاله‌ای به این موضوع پرداخت و نوشت: اندونزی ماه گذشته مقررات دولتی را در زمینه انرژی زمین گرمایی برای استفاده های غیرمستقیم تصویب کرد، مصوبه ای که سرمایه گذارانی که از ظرفیت منابع زمین گرمایی اندونزی مطلع بودند، به خاطر بالابودن ریسک این حوزه از سرمایه گذاری در این بخش بی صبرانه برای تصویب آن انتظار می کشیدند.

براساس مقررات جدید، مهمترین مبنای شرکت در مناقصات و واگذاری پروژه در این بخش در اندونزی، توانایی فنی و مالی شرکت ها خواهد بود، در حالی که پیش از این پروژه ها بر مبنای پایین ترین نرخ پیشنهادی فروش برق، به شرکت ها واگذار می شد.

ابدی پورناما رئیس اتحادیه انرژی زمین گرمایی اندونزی در این زمینه به روزنامه جاکارتا پست گفت: مقررات جدید سرمایه گذاران را از اشتباهات محاسباتی اولیه که باعث ضرر و زیان شرکت ها شده و انجام پروژه ها را با مشکل مواجه می کرد، مصون می کند.

وی افزود: قبلا فقط شرکت هایی که ارزان ترین تعرفه را پیشنهاد می کردند در مناقصات برنده می شدند. در چنین شرایطی به عنوان مثال یک شرکت بر مبنای تولید احتمالی ۱۰۰ مگاوات، تعرفه ۱۱ سنت را برای هر کیلو وات ساعت پیشنهاد می داد، ولی پس از انجام عملیات اولیه مشخص می شد ظرفیت تولید تنها ۳۰ مگاوات است. لذا به دلیل این اشتباهات محاسباتی شرکت مجبور بود هزینه های خود را کاهش داده و در نهایت منجر به تعطیلی پروژه ها می شد.

اکنون اتحادیه انرژی زمین گرمایی تلاش دارد  قرارداد پروژه های ۳۰ ساله براساس نتایج عملیات کشف و شناسایی میدان ها به توافق دست یابد. طبق این روش، قیمت ها بعد از انجام عملیات اولیه و بررسی ظرفیت ها و به دست آمدن نتایج تحقیقات و براساس تعرفه feed-in، تعیین خواهد شد. این مقررات جدید اختیارات تمامی میادین زمین گرمایی را نیز از دولت های استانی به دولت مرکزی بر می‌گرداند، زیرا که نهادهای دولتی در سطح استان اکثرا توانایی و منابع انسانی مناسب را برای ارزیابی این قبیل پروژه ها ندارند.
انرژی زمین گرمایی که از حرارت داخل زمین حاصل می شود می تواند انرژی باثبات تولید کند و تقریبا آلودگی نیز نداشته و می تواند جایگزین سوخت های فسیلی باشد.به رغم وجود ظرفیت های فراوان منابع انرژی زمین گرمایی در بیش از ۳۳۰ میدان موجود در اندونزی، اما تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
دولت اندونزی پیش بینی کرده است دارای ۲۹ گیگاوات ذخایر زمین گرمایی است، اما از بدو تأسیس نخستین نیروگاه زمین گرمایی در گاروت جاوه غربی در سال ۱۹۸۲ تا به حال فقط یکهزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی از این منابع حاصل شده است.

 

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdcd5z09.yt0xn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما