تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 62118
زیست آنلاین در گفت و گو با بخش خصوصی بررسی می کند

سرمایه گذاران داخلی به وعده ها امیدوار نیستند

انرژی های خورشیدی از سالها قبل در خیابان ها و معابر و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد . پنل های کوچکی که بر روی لامپ ها در معابر و کوچه ها دیده می شود مبین این مطلب است اما باز شدن پای این انرژی های خورشیدی به خانه ها نیز موضوعی است که چند شرکت آن را دنبال می کنند و مدیران آن معتقدند که می توانند با این کار از مصرف انرژی کاسته و انرژی های نو رو تجدید پذیر را جایگزین آن کنند. بیژن قادری یکی از این مدیران است که از سال ۹۳ ایده استفاده از انرژی های خورشیدی را در منازل مسکونی در ایران دنبال می ک
سرمایه گذاران داخلی به وعده ها امیدوار نیستند

*چه فرصتی در ایران برای پنل های خورشیدی و یا انرژی های تجدید پذیر دیدید که تصمیم گرفتید به ایران بیایید و این فعالیت را در ایران گسترش دهید؟


اولین چیزی که جلب توجه می کند ،این است که ایران کشوری آفتابی است و مقدار زمان زیادی خورشید دارد. ۱۰۰ روز در سال خورشید در ایران می تابد که این امتیاز خوبی است .مقدار زیادی هم زمین هست که می توان از آن بهره برداری کرد و از نظر کارآفرینی موقعیت خوبی است. به هر حال بحث ارق ملی است که در اینجا مطرح می شود و در نهایت هم می توان گفت بازار خوبی است ، هم جدید است و هم سود آور است و از همه مهمتر اینکه برای محیط زیست مفید است و از سوی دیگر با قرار دادهای بین المللی می توانیم هماهنگ شویم تمام هدف این است که مانند  کشورهای پیشرفته از مقدار انرژی هایی مانند نفت و گاز ا کم کنیم و به سمت انرژی های نو و پاک به پیش برویم .

 

*فعالیتتان در ایران برای ورود به بحث انرژی های تجدیذ پذیر را از چه زمانی آغاز کردید ؟


حدود ۵ سال پیش . یکی از کارهایی که تصمیم داشتم انجام دهم انرژی های تجدید پذیر بود . بحث آب هم برایم اهمیت داشت که فکر می کنم آب می تواند در آینده دنیا تاثیر گذار باشد و از آنجا که در این حوزه تخصص داشتم تصمیم گرفتم آن را در ایران پیگیری کنم و از تخصصمم در این زمینه استفاده کنم

*چرا تصمیم گرفتید  بحث انرژی را در سطح کوچک و خانگی کار کنید ؟

ما تصمیم نگرفتیم اقتصاد ایران در واقع تصمیم می گیرد. اقتصاد ایران به آن صورت نیست که شما توان این را داشته باشید که با تمام مسائل جانبی در اشل بزرگ کار کنید . این مشکل فقط برای شرکت ما نیست و این مساله در شرکت های دیگر هم به همین نحو است. شرکت هایی هستند که خیلی سعی می کنند ،اما به نتیجه نمی رسند . مثلا زمین هست پولش را می دهیم اما سرمایه گذاری نمی شود به این دلیل که اقتصاد ایران از چند جهت اجازه نمی دهد سرمایه گذار داخلی ورود پیدا کند. از سوی دیگر نیز به خاطر سود بانکی که بانک ها می دهند نمی خواهند پولها را از بانک در بیاورند و با ان کار انجام دهند و این نشان می دهد که آینده بینی مردم ایران کمی کوتاه مدت است و چون ریسک اقتصادی بالا است کمتر سرمایه وارد این چرخه می شود . می توانیم بگوییم متاسفانه  اقتصاد و انرژی در واقع روی پایه های محکمی ننشسته است و هر کشوری که تا این اندازه بانک داشته باشد و سود به پول خوابیده بدهد از نظر اقتصادی کشور موفقی نخواهد بود . کشور ما در واقع شباهت های زیادی به کشور ترکیه دارد. چند سال پیش  ۳۸ درصد تا ۴۰ درصد سود به حساب های بانکی داده می شد وهمین مساله باعث شد این کشور از نظر اقتصادی ورشکست شود. ایران خیلی طول می کشد دچار این بحران شود زیرا در ایران صادرات وجود دارد و تنها کالای صادر شده که می توان روی ان حساب باز کرد نفت است و دنیا هم به نفت نیاز دارد . اما از نظر کلی اتکا به نفت اقتصاد پابرجایی نیست و در آینده می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.حالا اینکه انرژی خورشیدی می تواند جایگزین شود باید گفت بله این اتفاق افتاده و انرژی خورشیدی بیش از ۲۵ درصد برگشت داده است ولی دید و اعتماد مردم به دولت برای خرید برق ضعیف است از آن نظر مشکلاتی هست

 

*پس شما هم سعی کردید کمتر ریسک کنید که وارد کار در سیستم های کوچک ودر سطح خانگی شدید؟

دقیقا. از این طرف پایبند می شوید به خرید کمتربه همین دلیل  سیستم های کوچکی به وجود می آورید زیرا در وسعت بزرگتر کمتر می توانید ورود پیدا کنید. سیزده و نیم میلیون ساختمان در ایران است که مسکونی است . حتی اگر ۱۰ درصد ساختمان را به پنل های خورشیدی مجهز کنیم  حدود ۴ گیگا وات برق به آنها داده اید که از چند نظر خوب است

 

*فواید این کار چیست؟


از چند نظر مقرون به صرفه است .از نظر نگهداری حل شده است . صاحب ساختمان صاحب سیستم است و  هر چند وقت یکبار می تواند اینها را تمیز کند زیرا اصولا گرد و خاک باعث خرابی این سیستم می شود . محل نصب همانجا است و با خرج کمتر انرژی به صرفه تری ایجاد می شود.


*غیر از موانع دولتی به نظرتان چطور می توان تقاضا ایجاد کرد؟


فرهنگ سازی ،اطلاع رسانی و نشان دادن اینکه سیستم ها تا چه اندازه می توانند جایگزین انرژی های تجدید ناپذیر شوند می تواند در به دست آوردن این بازار تاثیر گذار باشد.از سوی دیگر این سیستم ها  زیبایی دارد که می توانید از چیز ثابت برق ایجاد کنید و به خودتان و محیط زیست سود و فایده برسانید.

 

*برنامه هایی برای برون رفت از مشکلات داشته اید ؟

اولین چیز دانایی مردم است هر ملت و مردمی باید با این انرژی ها آشنا شوند.  این در حالی است که ایرانی ها با آن زیاد آشنا نیستند حتی نمونه هایی از آن هم که در پارک ها و معابر عمومی کار گذاشته شده آنقدر خوب و شکیل نیست که مردم را برای استفاده از انها ترغیب کند .در مدراس و در کتاب های فیزیک باید بچه ها با این انرژی ها آشنا شوند زیرا تاثیر دارد و شناخت  ایجاد می شود شاید با این کارها بتوان مردم را بیشتر با این انرژی ها آشنا کرد .  

 

*دولتی که نفت دارد چرا باید به سمت انرژی تجدید پذیر برود؟


دلایل مشخص است . ما همیشه نفت نخواهیم داشت گاز نخواهیم داشت و چیزی که هست این است که خورشید همیشه هست .
وزارت نیرو قول داده بود که تا ۲۰۱۸ ،۵هزار  مگاوات سیستم در ایران راه اندازی  شود . در واقع می شد ۵ گیگا وات  برق . اما این اگرتا کنون حتی نیمی از ان هم که به حسابی ۲.۵ هزار مگاوات  هست نیز محقق نشده است و گفته اند تا آخر امسال به ۱۰۰ مگاوات می رسانند که به نظر این موضوع هم بعید به نظر می رسد.

 
*به نظر شما چرا این موضوع محقق نمی شود ؟


زیرا کمکی در این راستا انجام نمی شود و سرمایه گذاری نمی شود ،چون اعتماد وجود ندارد ،چون قرارداد می بندنداما قادر نیستند به قرار داد عمل کنند و پول شرکت ها را پرداخت کنند شرکت ها نمی دانند  که  وزارت نیرو این پول را می دهد با نه.برخی سرمایه گذاران می گویند اگر بدانیم به ما پول می دهند ، حتما سرمایه گذاری می کنیم اما مشکل عدم برگشت سرمایه است.

 

*پس چرا برای پالایشگاها هزینه و سرمایه گذاری بیشتری صورت می گیرد در حالی که انرژی های تجدید پذیر می تواند جایگزین آن شود ؟  


مسائل نفتی فرآورده ای است که چند استفاده دارد مواد شیمیایی و عرصه بیشتری دارد . قوی تر هست اما تجدید پذیر نیست.در واقع می توان گفت  خورشید انرژی کم هزینه تری است و با سرمایه گذاری کم می توان انرژی بیشتری ایجاد کرد و آن را مهار کرد .مشکل اینجا است که به اندازه کافی فرهنگ گرایش به چیز های جدید را نداریم و شاید بتوان گفت بیشتر آن به خاطر مسائل اقتصادی است.

 

*نظر شما به عنوان بخش خصوصی چیست ؟


همه چیز یک شبه انجام نمی شود. در مسیر کم سرعتی هستیم و بعد از سالها انجام می شود اما با سرعت کم
مهم این است که سرمایه گذاری کنیم. .نوآوری کنیم با محصولاتی که با مارکت و فرهنگ مردم همخوانی داشته باشد محصولات مورد قبول ارائه دهیم  کم کم  می دانیم پیش می رود ثابت خواهد شد که این انرژی ها می تواند جایگزین انرژی های معمولی شود.در حال حاضر رشدش سریع نیست، کاهش  تعرفه گمرکی راهی است که می تواند قیمت لوازم انرژی خورشیدی مثل اینورترها و صفحه های خورشیدی  را پایین بیاورد . اما متاسفانه بودجه مملکت تصمیم گیری می کند . کاهش تعرفه گمرکی می تواند رقابت بین اشخاص که قاچاق می کنند برابر با شرکت های فعال و کار آفرین کند. . و به این صورت پول به چرخه اقتصاد برگردد.

https://zistonline.com/vdch6zn-.23nizdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما