تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 62125
محققان دانشگاه کمبریج نوعی کرم را شناسایی کردند که قادر است پلی اتیلن را در یک فرایند زیستی تجزیه کند. پلی اتیلن یکی از متداول‌ترین و سخت‌ترین انواع پلاستیک مورد استفاده است.
تجزیه زیستی پلاستیک توسط کِرم موم
 کرم موم که در واقع لارو پروانه موم‌خوار است، در حال حاضر به عنوان طعمه ماهیگیری به صورت تجاری تکثیر می شود. پروانه موم‌خوار در طبیعت نوعی انگل محسوب می شود. این حشره درون کندوی زنبورها تخم‌گذاری می‌کند و لاورها پس از دنیا آمدن از موم موجود در کندو تغذیه می‌کنند. 
در آزمایشی که توسط محققان انجام شد، ۱۰۰ عدد از این کرم‌ها توانستند ۹۲ میلی‌گرم پلاستیک را در عرض ۱۲ ساعت مصرف کنند. سرعت تجزیه پلاستیک توسط این کرم‌ها چندین برابر بیش از باکتری‌هایی است که اخیرا کشف شده و قادرند پلاستیک را تجزیه کنند.
اگر این توانایی کرم‌ها در تجزیه پلاستیک حاصل عملکرد یک آنزیم باشد، با استفاده از ابزارهای زیست‌فناوری می‌توان آن را در مقیاس بزرگ تولید کرد. این کشف می‌تواند ابزار بسیار موثری برای رهایی از شر آلودگی پلی اتیلن موجود در محل دفن زباله‌ها و دریاها باشد. محققان امیدوارند با استفاده از این لارو بتوانند مناطقی را که از ضایعات پلاستیکی اشباع شده‌اند، از شر این معضل نجات دهند. 

 

 

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdcftydv.w6d00agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما