تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 62129
این روزها که دنیا به سمت تنوع‌بخشی در منابع انرژی پیش می‌رود، گاز طبیعی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است. بررسی‌های نشان می‌دهد گاز طبیعی نسبت به گذشته، نقش پررنگ‌تری را به عنوان منبع انرژی در دنیا بازی می‌کند.
سوختی که به آینده پاک پل می‌زند
گاز طبیعی «منبع خوبی برای عرضه برق» به شمار می‌آید. در این گزارش دلایل بسیاری برای این ادعا آورده شده‌است. طبق این گزارش، گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی «کربن کمتری» دارد. علاوه بر آن، ساخت تجهیزات گازی حدود دو سال زمان می‌برد که نسبت به سایر موارد، بسیار سریع محسوب می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد سهم گاز طبیعی در میان انرژی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۰، سالانه حدود ۲درصد افزایش خواهد یافت. وزارت انرژی در ایالات متحده امریکا نیز در این راستا برنامه‌ای را ترتیب داده که در آن نقش گاز طبیعی، «حیاتی» دانسته شده‌است. این وزارتخانه همچنین برآورد کرده میزان مصرف گاز تا سال ۲۰۳۵ به ۲۶تریلیون و ۶۰۰میلیارد فوتِ مکعب برسد. این در حالی است که مصرف گاز در سال ۲۰۱۱ معادل ۲۴تریلیون و ۳۰۰میلیارد فوت مکعب بوده‌است.

آنمار فرانگول در گزارش خود در سی‌ان‌بی‌سی نوشته‌است: «یکی از راه‌های حمل آسانِ گاز، تبدیل کردنِ آن به گازِ طبیعیِ مایع یا ال‌ان‌جی است.» اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرده حجم گاز طبیعیِ مایع آن حدود ۶۰۰مرتبه بیش از حالتِ گازی آن است. بیشترِ گاز ال‌ان‌جیِ امریکا از ترینیداد و توباگو وارد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۸درصد از واردات ال‌ان‌جی امریکا در سال ۲۰۱۵ مربوط به این کشورها بوده‌است.

دنیای بدون کربن

بسیاری از فعالان در این عرصه، ال‌ان‌جی را به مثابه سوختی برای پل زدن می‌بینند، اما این یعنی چه؟ چانگ ژی شین تحلیل‌گر ارشد وودمکنزی در این باره می‌گوید: «تمام ماجرا مربوط به حرکت از سوختِ فسیلیِ کثیف به سمت انرژی تجدیدپذیر و پاک می‌شود.اگر نگاهی به گذشته بیندازیم می‌بینیم که برق عموماً از طریق زغال‌سنگ و نفت تأمین می‌شده اما برای آینده به سمت انتشار حداقلیِ کربن حرکت می‌کنیم و به همین خاطر تمرکز روی انرژی‌های بادی و خورشیدی قرار گرفته‌است.» او ادامه می‌دهد: «اما برای رسیدن به چنین هدفی، راه درازی داریم. نمی‌توان تمام صنایع را به انرژی تجدیدپذیر متصل کرد. همین‌جاست که پای گاز به میان می‌آید و به عنوان سوختی برای پل زدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز اصولاً پاک است و می‌تواند برق نیز تولید کند.»

بر اساس گفته تحلیل‌گرِ وودمکنزی، تا زمانی‌که مردم بتواند به شکلی پایدار به انرژی‌های تجدیدپذیر دست پیدا کنند، گاز طبیعی حرف اول را می‌زند. او می‌گوید: «گاز طبیعی هم در بخش تولید بخش و هم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی برای کود نیز می‌توان از آن استفاده کرد. تبدیلِ آن به سی‌ان‌جی و ال‌ان‌جی نیز کمک بسیاری می‌کند.» بخش حمل‌ونقل هم می‌تواند از گاز طبیعی بهره ببرد. اقتصادهای مختلف می‌توانند از گاز طبیعی بهره ببرند و به کمک آن رشد کنند.

 

منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcjhvem.uqe88zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما