تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 62138
محققان موفق به ابداع سیستمی برای فتوسنتز مصنوعی شده اند که می تواند باعث پاکسازی هوای آلوده و همزمان تولید انرژی شود.
فتوسنتز مصنوعی راهی برای مقابله با آلودگی هوا
محققان با این راهکار موفق شده اند که گازهای گلخانه ای را از طریق فتوسنتز مصنوعی به هوای تمیز بدل و همزمان انرژی نیز تولید کنند؛ به عبارت دیگر، می توان روزی این سیستم را در نزدیکی تاسیساتی که مقادیر زیادی دی اکسید کربن تولید می کنند، نصب کرد؛ عملکرد سیستم به این صورت است که با گرفتن دی اکسید کربن، آن را به مواد بی ضرر ارگانیک تجزیه می کند و در این روند، سوخت خورشیدی نیز تولید می شود.
به گفته محققان دانشگاه سنترال فلوریدا که این سیستم را ابداع کرده اند، این فناوری می تواند گازهای گلخانه ای را که با تغییر اوضاع اقلیمی هوا ارتباط دارند، به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.
محققان برای این کار از تیتانیوم استفاده کردند و آن را با مولکول های ارگانیک که مانند آنتن گیرنده نور عمل می کند، ترکیب کردند.
از آنجا که این مولکول ها را می توان برای جذب رنگ های خاصی از نور در این نوع سیستم تنظیم کرد، محققان آن را برای نور آبی هماهنگ کردند.
محققان سپس فتوراکتور (photoreactor) ال.ایی.دی با نور آبی مونتاژ و آن را آزمایش کردند.
محققان متوجه شدند که این واکنش، دی اکسید کربن را به دو شکل کاهش یافته کربن، &#۳۹;فرمات&#۳۹; ( formate) و &#۳۹;فرم امید&#۳۹; (formamide) تبدیل کرد که هر دو از انواع سوخت خورشیدی هستند، این سیستم در حین انجام کار موجب پاکسازی هوا نیز شد.

 

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdcjovem.uqe8tzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما