تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 62145
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: خاورمیانه پس از صحرای آفریقا دومین چشمه بزرگ تولید ریزگرد در جهان است.
خاورمیانه دومین چشمه بزرگ تولید ریزگرد در جهان است
داوود پرهیزکار در همایش بحران دریاچه نمک که در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به اینکه شرایط خشک و کم بارش در منطقه ناشی از گردش کلی جو است، اظهار داشت: در نیمکره شمالی و جنوبی سه حلقه جریان جوی را مشاهده می‌کنیم که قرینه هم عمل می‌کنند و موجب فرونشینی هوا و کاهش بارش شده‌اند.

وی با بیان اینکه این انرژی‌های جوی بسیار وسیع و بزرگ هستند و بشر نمی‌توانند تغییری در آن ایجاد کند، افزود: باید بپذیریم که کشور ما یک کشور کم آب است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: خاورمیانه پس ازصحرای بزرگ آفریقا دومین چشمه بزرگ گرد و خاک در جهان است.

وی گفت: گرد و خاک تنها محصول داخلی نیست بلکه گرد و خاک‌هایی داریم که از شمال آفریقا به سمت ایران می‌آید که از نظر اندازه بسیار ریز هستند و در لایه‌های بالایی جو هستند.

پرهیزکار با اشاره به اینکه گرد و خاک در سازمان هواشناسی یک ریشه بسیار قدیمی دارد، افزود: واژه ریزگرد در اصطلاح شناسی هواشناسی هیچ جایگاهی ندارد.

به گفته وی٬ دو عامل را می‌شود برای فراوانی پدیده گرد و خاک در نظر گرفت که یکی خشکسالی و دیگری توسعه ناپایدار است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در مسئله خشکسالی تکرار کم بارشی را در کشور داریم که مدام اتفاق افتاده و یک درجه دمای جو زمین نسبت به دوره پیش از صنعتی شدن افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه گرمایش جهانی امروز به نخستین چالش جهانی تبدیل شده است، گفت: در همین راستا ۱۹۷ کشور تعهدنامه‌ای امضا کردند که جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرند.

پرهیزکار ادامه داد: وقتی دمای زمین افزایش پیدا می‌کند، پدیده‌های ما دمای بالا بیشتر رخ می‌دهد و شاهد هجوم هوای گرم خواهیم بود که موجب رخ دادن خشکسالی های مکرر می‌شود.

 

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdchmzn-.23nikdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما