تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 62234
زیست آنلاین :توجه به محیط زیست می تواند نگاه به همه مسائل را تغییر دهد .
قوانین سخت راه را برای ثبت برند دشوار می کند
این موضوعی است که شیرین پارسی عضو هیات مدیره انجمن زنان کار آفرین و رئیس انجمن زنان  حامی محیط زیست در گفت و گو با زیست آنلاین بر آن تاکید می کند. وی که خودش کشاورز است و محصول ارگانیک تولید می کند در ادامه می گوید: در مزرعه برنجکاری ام از هیچ کود و سمی استفاده نمی کنم و یک محصول سالم تولید می کنم . در حقیقت چند سالی است که کود شیمیایی را از این چرخه حذف کرده ام و به سمت سلامت پیش می روم و در حقیقت کشاورزی پایدار ایجاد شده است.

این کشاورز در خصوص برنج تولید شده با این روش می گوید : این نوع برنج کاملا سالم است و طعم و مزه اش هم با سایر برنج ها متفاوت است و میزان خرد شدنش نیز در مقایسه با سایر برنج ها بسیار کمتر است و در واقع وقتی شلتوک برنج به کارخانه تحویل داده می شود محصول بیشتری خروجی دارد.  

وی با اشاره به اینکه برای دفع آفات از مبارزه بیولوژیک استفاده می کنند در ادامه می گوید: از زنبورهای کرم خوار برای از بین بردن آفات و کرم ها استفاده می کنیم . کرم ساقه خوار از آفات مزرعه های برنج است که برنجکاران مجبورند برای از بین بردن آن از کود و سم استفاده کنند، اما زنبور تریکوپراما زنبوری است که تخم این کرم را خورده و بدون انکه به سایر جانوران مثل سنجاقک و مار آبی که در مزارع وجود دارند ، آسیب برساند این آفت را از بین می برد .

این فعال محیط زیست در ادامه به بحث گواهی برای محصول ارگانیک اشاره می کند و می گوید برای ثبت محصول ارگانیک باید به انجمن ارگانیک ایران مراجعه کنیم اما ماجرا این است که کمی مراحل آن را سخت می کنند و انحصاری می کنند .مثلا می گویند در داخل زمین تا چند سال گاوها تردد نداشته باشند یا آب مزرعه از راههای ویژه ای تامین شود . این در حالی است که آبی که از بالا دست می آید و وارد رودخانه می شود قابل کنترل نیست و ما از پایین دست نمی توانیم کنترلی بر روی ان داشته باشیم ودر واقع سخت کردن راه بسیاری از افرادی که در این حوزه کار می کنند را از فکر ثبت برند محصول بیرون آورده است.  به همین دلیل همین قوانین دست و پا گیر سبب شده است که ما برای برند کردن محصول دچار مشکل شده ایم و کمتر برای ثبت ان اقدام کنیم اما چیزی که مهم است این است که الگویی برای روستاهاهی اطراف شده ایم .

وی در ادامه می گوید: کشاورزی سبز و عدم استفاده از کود وسم شیمیایی توانسته مشاغل سبز دیگری را به وجود بیاورد و یکی از این مشاغل پروش زنبورهای تریکوپراما در کارگاهی در اطراف برنجکاری ها است .

پارسی که در انجمن کارآفرینی زنان فعالیت می کند اقتصاد سبزرا یکی از مهمترین دغدغه ها برای ایجاد اشتغال بانوان عنوان می کند در ادامه می گوید : چیزی که  فقدان آن مشهود است این است که بحث آموزش در کشور ما مغفول مانده است و به آن اهمیتی داده نمی شود در صورتی که اگر افراد بدانند که با تغییر یک آیتم کوچک در کسب و کارشان چه تغییری می توانند در محیط زیست ایجاد کنند حتما این کار را خواهند کرد و به سمت سبز کردن محصولاتشان قدم بر خواهند داشت.

https://zistonline.com/vdcgtx93.ak9xw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما